Veľa zohráva aj scenár a atmosféra celej šou či koncentrácia vybraných ľudí na jednom mieste. Ide skôr o psychologický experiment, než skutočnú realitu. To, čo sa deje v "domoch" je na hony vzdialené skutočnosti, je to akási virtuálna realita.
"Predpokladám, že príčinou sexuálnej roztopaše na obrazovke nie je sexuálna abstinencia. Sú ľudia, ktorí abstinujú celé mesiace a roky, ale nie sú ochotní ísť takpovediac kedykoľvek a s kýmkoľvek. Správanie súťažiacich je dané skôr ich výberom, treba si uvedomiť, že to nie je reprezentatívna vzorka. Určite sa tam nedostali ľudia zdržanliví, plachí a hanbliví... Takáto odviazanosť je sčasti vec naturelu, ale dosť podstatný je aj vplyv kolektívu. Ľudia sú zatvorení medzi štyrmi stenami a skupina dokáže vyhecovať človeka k činom, ktoré by sám od seba neurobil," hovorí Danica Caisová, podľa ktorej svoju rolu zohráva i alkohol, ktorý znižuje prah sebakontroly. Tiež za tým môže byť snaha zaujať diváka a zvýšiť si tak šance na výhru. Prípadne môže byť motivácia postavená na rôznych skrytých dôvodoch napríklad, že sex s pornoherečkou nemôžete mať každý deň... No ako môže takáto šou ovplyvniť divákov?
"Niežeby mohol tento typ relácie nejako rozvoľniť mravy, ale myslím si, že rozhodne nepatrí na televízne obrazovky pred 22. hodinou. Tínedžerov by síce nemal nejako ovplyvniť, ale deti v predpubertálnom veku by takéto programy nemali pozerať bez komentára dospelých. Ak im to už rodičia dovolia pozerať, mali by k tomu zaujať jednoznačný postoj," dozvedáme sa.
Televízie sľubovali, že divákovi ponúknu vzťahy, ale Big Brother i VyVolení sa zvrhávajú iba na sex a reči o ňom. Chcú práve to ľudia vidieť?
"Sexualita nie je iba súlož, ale aj láska, porozumenie a vzťah. Mnohým ľuďom to tam chýba. Obe šou sú postavené na konzumnej fáze sexuality, nie na vzťahoch, ktoré by vyústili do emočného či fyzického zblíženia. Ale len preto, že sa na obrazovke objaví sex, ľudia nevypnú obrazovky... Ľudí zaujíma, ako sa jednotliví respondenti budú správať, a tí ako by chceli vyjsť divákom v ústrety a ponúknuť im niečo pikantné. Ale myslím, že veľa ľudí to pozerá iba preto, aby boli v obraze a mohli to potom komentovať, rozoberať s inými. Aj ja si to pozriem preto, aby som o tom mohla debatovať s mojimi klientmi..."
Myslíte si, že by ľudí zaujímali ničím neokorenené vzťahy súťažiacich?
"Pravdou je, že nič iné v televízii ani nejde, dobré filmy dávajú o polnoci... Ale nezaškodilo by, keby to bolo tak trošku aj o vzťahoch. Keď sa na to toľko ľudí pozerá, tak by tieto šou mohli plniť aj výchovnú funkciu. Nemalo by byť jedinou ich ambíciou šokovať."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári