Košice - Prvou premiérou tejto sezóny poteší Bábkové divadlo (BD) svojich diváčikov už zajtra. Večer o 19. hodine si budú prvýkrát môcť pozrieť
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Krajčírsku rozprávku. Na jej vzniku spolupracoval medzinárodný tím.
Slovenských hercov réžijne viedla Poľka Ewa Piotrowska a pod scénu sa podpísala Júlija Skuratova z Litvy. "Ewu Piotrowskú sme si vyhliadli i oslovili na festivale v Katoviciach. Ľudí na spoluprácu si totiž vyberáme podľa kvality. Ich tvorbu mapujeme na podujatich a potom im ponúkame spoluprácu," prezradil umelecký šéf BD Ivan Sogel.
Krajčírsku rozprávku napísala E. Piotrowská na motívy rozprávok známej anglickej spisovateľky Beatrix Potter, ktorá sa preslávila príbehmi o zvieratkách a deťoch. Príbeh, ktorý rozohrajú na javisku košickí herci Miroslav Kolbašský, Eva Ryšáková (v alternácii s Erikou Molnárovou) a Peter Orgován, vznikol spojením rozprávok Krajčír z Glosteru a Neposlušné myši. Skrz neho nakuknú deti do života starého a chorľavého krajčíra, ktorý celý deň presedí nad šitím a je známy svojou precíznou prácou. Raz však ochorie a nemôže dokončiť svadobný frak pre miestneho starostu, ktorý sa na Vianoce žení. Nad krajčírom sa zľutujú jeho "podnájomníci", myšacia rodinka. Rozprávka je plná úsmevných zvratov, veršíkov i pesničiek. Tie skomponoval Peter Orgován. Rozprávočka je vhodná pre deti od troch rokov.
Pri jej vzniku zažili herci s režisérkou mnoho úsmevných príhod. "S tunajším kolektívom sa mi spolupracovalo veľmi dobre. Bez akejkoľvek jazykovej prípravy sme sa vrhli do skúšok, ktoré nám však priniesli aj niekoľko úsmevných zážitkov. Jazykovú bariéru sme síce nepociťovali, no sú slová, ktoré sú u nás bežné a u vás hraničia s vulgarizmami," spomína na skúškové obdobie režisérka Piotrowská.
Tá je absolvenskou Divadelnej akadémie vo Varšave a v súčasnosti je umeleckou šéfkou Divadla Maska v Rzeszowe. Hoci je občas konfrontovaná s otázkou, načo by deti vôbec mali ešte chodiť do divadla, keď majú množstvo vnemov z televíznej obrazovky, poľská režisérka je presvedčená, že sa to nedá porovnávať. "Divadlo ponúka deťom omnoho viac emócií ako televízia. Navyše majú priamy kontakt s príbehom i hercom," dodáva režisérka.