marketingu a predaja výrobkov. Ponuka sa stáva dostupnou i pre spotrebiteľov žijúcich na území iných členských štátov EÚ, v dôsledku čoho nadobudne "bezhraničné" obchodovanie reálnu dimenziu.
S novými predajnými technikami, ktoré elektronický obchod (teda obchod na báze internetu) prináša, sa vynára aj otázka ochrany spotrebiteľa. Vzťahy medzi poskytovateľom služieb informačnej spoločnosti a ich príjemcom, ktoré vznikajú pri ich komunikácii na diaľku, počas spojenia elektronických zariadení elektronickou komunikačnou sieťou a spočívajú na elektronickom spracovaní, prenose, uchovávaní, vyhľadávaní alebo zhromažďovaní dát vrátane textu, zvuku a obrazu, upravuje zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronických komunikáciách v platnom znení (ďalej len "zákon").
Všeobecné informačné povinnosti
Poskytovateľ služieb je, podľa § 4 zákona, povinný príjemcovi služby na elektronickom zariadení poskytnúť najmä tieto informácie:
- názov, obchodné meno a sídlo poskytovateľa služieb, ak ide o právnickú osobu, alebo meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu bydliska poskytovateľa služieb, ak ide o fyzickú osobu,
- daňové identifikačné číslo, ak je platiteľom dane z pridanej hodnoty,
- adresu elektronickej pošty a telefónne číslo,
- označenie registra, ktorý ho zapísal, a číslo zápisu,
- názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa služieb podlieha.
Informácie musia byť príjemcovi služby ľahko a trvalo prístupné a rozlíšiteľné od komerčnej komunikácie.
Ak poskytovateľ služieb uskutočňuje komerčnú komunikáciu v mene alebo na účet inej osoby, musí byť táto osoba identifikovaná.
Ak je pri komerčnej komunikácii súčasťou ponuky tovaru a služieb osobitná ponuka, napríklad zľava, odmena, dar, spotrebiteľská hra alebo súťaž, musí byť od základnej ponuky pre príjemcu služieb rozlíšiteľná, a podmienky, ktoré musia byť splnené na jej získanie alebo na účasť v nej, musia byť ľahko prístupné, zrozumiteľné a jednoznačné.
Poskytovateľ služieb nesmie doručovať informácie komerčnej komunikácie elektronickou poštou, ak si ich príjemca služby vopred nevyžiadal.
Zmluvy uzatvorené prostredníctvom elektronických zariadení
Na uzatváranie zmlúv prostredníctvom elektronických zariadení sa, podľa § 5 zákona, vzťahujú osobitné predpisy (Občiansky zákonník, Obchodný zákonník), ak zákon o elektronických komunikáciách neustanovuje inak.
Ak sa vyžaduje, aby písomný právny úkon bol prezentovaný alebo uchovaný v origináli, elektronický dokument túto požiadavku spĺňa, ak sú vytvorené podmienky jeho nezmeniteľnosti a spoľahlivosti od jeho prvého prezentovania v konečnej podobe a možno ho v tejto podobe vždy prezentovať osobe, ktorej je určený.
Poskytovateľ služieb je povinný:
- príjemcovi služieb vytvoriť také podmienky, ktoré umožnia zistiť a opraviť chyby jeho úkonov na elektronickom zariadení pred odoslaním objednávky,
príjemcu služieb pred odoslaním jeho objednávky jednoznačne a zrozumiteľne informovať o (tieto informácie musia byť v štátnom jazyku):
1.úkonoch potrebných na uzatvorenie zmluvy,
2. technických prostriedkoch na zistenie a opravu chýb,
3. tom, či zmluva bude uložená u poskytovateľa služieb a či je príjemcovi služieb dostupná,
4. jazyku ponúkanom na uzatvorenie zmluvy.
Poskytovateľ služieb je povinný príjemcu služieb informovať o:
- zmluvných lehotách a zmluvných podmienkach tak, aby si príjemca služieb mohol podstatné náležitosti zmluvy v elektronickej podobe reprodukovať,
- osobitných spravovacích poriadkoch, ak sú na poskytovanie služby ustanovené.
Poskytovateľ služieb je povinný elektronicky potvrdiť objednávku bezodkladne po jej doručení; objednávka a potvrdenie o prijatí sa považujú za doručené, ak zúčastnené osoby, ktorým sú adresované, majú k nim na svojich elektronických zariadeniach prístup.
Ak zmluvu prostredníctvom elektronických zariadení uzatvárajú medzi sebou podnikatelia, uvedené sa na nich vzťahuje, iba ak sa nedohodli inak.
Prostredníctvom elektronických zariadení nemožno uzatvoriť zmluvu:
- na ktorú je potrebné rozhodnutie súdu, orgánu verejnej správy alebo notára,
- o zabezpečení záväzkov.
Vylúčenie zodpovednosti poskytovateľa služieb
Poskytovateľ služieb nezodpovedá za prenášané informácie, ak služby informačnej spoločnosti pozostávajú výlučne z prenosu informácií v elektronickej komunikačnej sieti alebo z poskytnutia prístupu do elektronickej komunikačnej siete, a poskytovateľ služieb
- nedal podnet na prenos informácií,
- nevybral príjemcu informácií,
- nezostavil ani neupravil informácie.
Prenosom informácií v elektronickej komunikačnej sieti alebo poskytnutím prístupu do elektronickej komunikačnej siete sa rozumie aj automatické dočasné uloženie prenášaných informácií, ktoré slúži výlučne na vykonanie prenosu v elektronickej komunikačnej sieti, ak sa informácie v nej neukladajú dlhšie, ako je nevyhnutné na ich prenos.
Poskytovateľ služieb nezodpovedá za automatické dočasné uloženie informácií výlučne na účel zefektívnenia ich ďalšieho prenosu v elektronickej komunikačnej sieti k ďalším príjemcom služieb, ak poskytovateľ služieb:
- neupravuje informácie,
- dodržiava podmienky prístupu k informáciám,
- dodržiava pravidlá aktualizácie informácií spôsobom všeobecne uznávaným a používaným v príslušnom odvetví,
- nevyužíva technológie na nezákonné získavanie a používanie uložených informácií,
- bez zbytočného odkladu zamedzí prístup k uloženým informáciám, alebo informácie odstráni potom, ako sa dozvie, že na pôvodnom zdroji prenosu boli odstránené, alebo prístup k nim bol zamedzený, alebo súd alebo orgán dozoru nariadili ich odstránenie alebo zamedzenie prístupu k nim.
Poskytovateľ služieb nezodpovedá za informácie poskytnuté príjemcom služieb a uložené na jeho žiadosť do pamäte elektronických zariadení slúžiacich na vyhľadávanie informácií, ak poskytovateľ služieb nevie o protiprávnom obsahu uložených informácií alebo o protiprávnom konaní príjemcu služieb a na odstránenie protiprávneho stavu koná bez zbytočného odkladu; za tieto informácie však zodpovedá, ak príjemca služieb koná podľa jeho pokynov.
Ak poskytovateľ služieb poskytuje služby informačnej spoločnosti v rozsahu podľa predchádzajúcich odsekov, nie je povinný sledovať informácie ani oprávnený vyhľadávať informácie, ktoré sa prenášajú alebo ukladajú. Ak sa však dozvie o protiprávnosti takých informácií, je povinný odstrániť ich z elektronickej komunikačnej siete alebo aspoň zamedziť k nim prístup; súd môže nariadiť poskytovateľovi služieb ich odstránenie z elektronickej komunikačnej siete aj vtedy, ak sa poskytovateľ služieb o ich protiprávnosti nedozvedel (§ 6 zákona).
(Zdroj: www.obcan.sk)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári