Korzár logo Korzár Košice

RECENZIA - Oslavy 60. výročia Štátneho divadla symbolicky ukončila premiéra Spätného zrkadla

Dve rozdielne premiéry rovnakej drámy v rozpätí približne jedného roka nie sú možno ničím nezvyčajným, ale ak ide o súčasného slovenského autora,

treba priznať, že je to predsa len trochu výnimočné. Kým minulý rok bolo Spätné zrkadlo Karola Horáka úspešne "nastavené" ako rozhlasová monodráma (realizačný tím Slovenského rozhlasu v Košiciach), vďaka autorovmu zámernému variovaniu a transformovaniu svojich textov do rôznych médií (najmä divadla a rozhlasu) mohli diváci v sobotu 17. 9. 2005 v rámci vyvrcholenia osláv 60. výročia založenia Štátneho divadla v Košiciach premiérovo nahliadnuť do Spätného zrkadla z divadelnej perspektívy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hra vypovedá o aktuálnych problémoch dnešného človeka, ako je nútená migrácia za prácou do zahraničia či spolunažívanie Rómov a "bielych"; no cez motív "spätného zrkadla" ich otvára ako veľmi osobné témy. Protagonistka (bez mena) je mladá vydatá žena, ktorá kvôli zlej finančnej situácii v rodine odcestuje na leto do Talianska pracovať na tabakovú farmu. Práve toto "nútené" odtrhnutie od rodiny, osamotenie (v nadstavbovej rovine príbehu možno chápať ako formu vnútorného putovania) dáva hrdinke možnosť zamýšľať sa nad svojím doterajším životom (obrazne nazeraním do spätného zrkadla) i budúcnosťou svojej rodiny, najmä detí, kvôli ktorým je ochotná veľa obetovať.

Prostredníctvom vlastnej výpovede a sebareflexie sprítomňuje situácie z minulosti a vykresľuje zranené vzťahy k matke (ochrankyni) a najmä otcovi (despotovi), ktorý chcel z dcéry vychovať plaveckú šampiónku, ale ako to väčšinou býva, rodičovské túžby sa nenaplnia dcéra nemá dispozície byť majsterkou a navyše otehotnie s Rómom. Veľké plány rodičov a dcéry sa pretransformovali do všednej starosti o druhých.

SkryťVypnúť reklamu

Pre monodrámu ako komorný žáner zvolilo košické divadlo Malú scénu, v ktorej sa môže koncentrovať pozornosť na herecký výkon protagonistky (Alena Ďuránová) a zabezpečiť blízky kontakt hľadiska a javiska. Scénografia (Jozef Ciller) však zámerne nenarúša konvenciu iluzívneho divadla - oddeleného hľadiska a javiska - zmenou divadelného priestoru, kontakt s publikom sa dosahuje cez herecký prejav (občasné oslovovanie publika).

Na jednoduchej, efektnej a viacúčelovej scéne je vytvorený dramatický priestor (umyvárne), zdôrazňujúci tému i atmosféru predstavenia. Do architektoniky talianskych oblúkov ako priestorového rámca je vložená "ošumelá" scéna: centrálnym prvkom je manipulovateľné ležadlo (ktoré sa stáva prostredníctvom hereckej akcie znakom pracovného vozíka, sedadla auta, stola či már) a bazén zábradlie a do prepadliska zostupujúce schody do skutočného minibazénu s vodou. Zadný prospekt predstavuje priestor umyvárne kachličky s vodovodnými rúrkami a umývadlami, ktoré fungujú ako vizuálny leitmotív, pretože hrdinka má konkrétny cieľ: priniesť peniaze na výmenu vodovodného potrubia, vpravo scénu lemujú kovové skrinky a vľavo sprchy (motív vody sa využíva aj v prenesenom slova zmysle ako mravná očista každodenného života človeka).

SkryťVypnúť reklamu

Predstavenie decentne sprevádza hudba G. Mahlera (z cyklu Piesne o mŕtvych deťoch), ktorá evokuje, obrazne povedané, spodné hlbiny ženského podvedomia, motívy smútku, osamelosti, no vnáša do inscenácie hádam až prílišnú tragickosť a zaťaženosť a istý nepomer (mladá herečka i žena, ktorú predstavuje, a hudba, korešpondujúca s pocitom dozretého, osudom skúšaného človeka).

Ťažisko monodrámy je na hereckom prejave. Spätné zrkadlo kladie vysoké nároky na hereckú tvorbu. Tvorivý tím (réžia Michal Babiak, dramaturgia Hana Rodová) stavil na mladú, talentovanú Alena Ďuránovú, ktorá náročnú úlohu zvládla; jej vyše hodinový výkon bol presvedčivý (až na počiatočnú kŕčovitosť, pochopiteľnú na premiére) a mal znaky generačnej výpovede. Hoci sa nemožno vyhnúť otázke, či nejednoznačnosť v niektorých pasážach mohla byť dôsledkom menších (najmä životných) skúseností, alebo možno režijnej koncepcie prelínajúcej iluzívne a antiiluzívne postupy. Náročné bolo aj skĺbenie psychologizovaného herectva (veľmi presvedčivo zvládnutého) spojeného s odstupom v prejave. V hereckej akcii dominuje prevaha slovného konania prerozprávanie príbehu - následne podporená fyzickou akciou. Oproti rozhlasovej verzii sa v texte urobilo niekoľko dramaturgických zásahov, vypustenie niektorých sekvencií vyznieva v prospech dynamiky a plynulosti predstavenia (diskutabilné je ilustratívne riešenie záverečnej scény, ktorá vyznieva transparentne).

Efektná a umelecky účinná je o. i. kľúčová situácia - mizanscéna mora (hrdinka sa pohráva s myšlienkou spáchať v hlbinách mora samovraždu), v ktorej režisér pracuje so scénografickým náznakom ležadlo ako máry, zostupovanie do bazénu, svetelný efekt. Skĺbenie všetkých zložiek nesie silnú výpoveď, vyznieva ako prostriedok psychickej a mravnej očisty.

Ponuka košického Štátneho divadla sa rozrástla o netradičnú, pôsobivú inscenáciu so sociálnou témou, ktorá má ambíciu a silu prilákať do divadla mladého i zrelého diváka.

Autor: Adela MITROVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 422
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 580
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 262
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 705
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 224
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 583
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 705
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 224
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 583
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu