bližšie o histórii mesta a prírodných krásach v jeho okolí. Mesto pripravuje v poradí už piatu informačnú kanceláriu a chce ju otvoriť ešte v tomto roku. "Íčka" fungujú na Hlavnej, na autobusovej stanici, dve súkromné v OC Dargov a Tesco.
Letnú turistickú sezónu máme za sebou a je čas na jej zhodnotenie. Aká bola? "Z pohľadu návštevnosti veľmi dobrá. Kým vlani v júli a auguste hľadalo informácie 1 440 návštevníkov, v tomto roku ich počet stúpol o 500, čo je 30-percentný nárast. Prvé priečky si držia už tradične Maďari a Česi, toho roku sme zaznamenali prílev Nemcov. Spolu s Veľkou Britániou, Poľskom, USA a Francúzskom tvoria silnú sedmičku. Navštívili nás klienti zo 42 krajín," zhodnotil leto vedúci Informačného centra mesta Košice Martin Hézsely.
Najviac požiadaviek zaregistrovali na informácie o atrakciách v Košiciach a okolí. Naďalej však trvá trend, že sa tu nezdržia dlho, jednu-dve noci. Čo je potešujúce, zaznamenali prílev turistov zo Škandinávie, ktorí absolvovali trasy po veľkých európskych mestách, vrátane Košíc.
Podľa vedúceho ICMK sú na naše mesto pozitívne ohlasy. Páčilo sa im historické centrum, kladne hodnotia aj čistotu. Nepáči sa im neznalosť jazykov, chýbajú niektoré služby ako napríklad samoobslužná práčovňa. Požiadavky na informačných pracovníkov boli rôznorodé. Okrem bežných, niekedy aj kuriózne.
"Dvaja Česi si chceli kúpiť perzskú mačku. Neuspokojený zostal klient z Dánska. Ako vlastník malého pivovaru si chcel pozrieť niečo podobné v blízkosti Košíc. Milovník starých dopravných prostriedkov z Rakúska sa však mohol pokochať v starých električkách v DPMK. Nemci boli zvedaví na život na Luniku IX. Chceli vidieť, či sú ich informácie pravdivé. Holandskí podnikatelia sa chceli viac dozvedieť o exporte dreva, vína či ocele. Ťažké bolo uspokojiť záujemcov o bicyklovanie. Jediná požičovňa je na Jahodnej. Sklamaní odchádzali tí, ktorí chceli navštíviť zatvorené letecké múzeum, počas týždňa posedieť si pri cimbalovej muzike," dodal M. Hézsely.
V súkromných kanceláriach MIC zatiaľ sezónu nehodnotia. Tá stále trvá. Prispieva k tomu aj dobré počasie a Košice nepatria k lokalitám, kde pre turizmus musí byť stále pekne. "Odhadnúť sa nedá ani začiatok leta. Teraz už síce badáme úbytok mladých ľudí s batohmi, ale sezóna ešte doznieva. Tak ako po iné roky, ani teraz sme sa počas najsilnejších mesiacov nezastavili, a to sme mali o dvoch pracovníkov viac. To hovorí za všetko. Hrubý odhad je, že počet našich klientov stúpol cca o 30 percent," konštatoval riaditeľ MIC Ladislav Korán.
Najsilnejšiu skupinu tvorili Maďari a Česi. Vracajú sa a stále chcú iný program. Najväčší záujem je o Herliansky gejzír a je na škodu, že o turistov sa tam nemá kto postarať. Málo je vyhľadávaná Ochtinská aragonitová jaskyňa, viac poznajú Dobšinskú ľadovú jaskyňu a ostatné. Na rozdiel od kolegov v MIC nezaznamenali nárast počtu Nemcov. Jedným z meradiel je záujem o výklad v rôznych jazykoch. Kým iné stúpajú, o nemecký nie je taký dopyt.
"Košice vnímajú turisti väčšinou ako niekoľkohodinovú zastávku, preto sa snažíme navrhnúť im výlety do celého regiónu. Sťažnosti smerujú do oblasti služieb. Máme sa stále čo ešte učiť. Chcú len to, na čo sú inde zvyknutí," vyjadril svoj názor L. Korán.
Autor: pod
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári