Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

* O vlastnú "ešpézetku" už požiadalo vyše 2350 vodičovŽiadne hanlivé slová ani politické stranyNa našu redakciu sa telefonicky obrátil jeden z

* O vlastnú "ešpézetku" už požiadalo vyše 2350 vodičov

Žiadne hanlivé slová ani politické strany

Na našu redakciu sa telefonicky obrátil jeden z našich čitateľov a požiadal nás o informáciu, týkajúcu sa prideľovania "ešpézetiek" s voliteľným textom. Keďže po tomto type siaha čoraz viac vodičov a možno bude odpoveď zaujímať aj vás, rozhodli sme sa o ňu požiadať hovorcu Prezídia Policajného zboru SR Vladimíra Gemelu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybavenie klasickej tabuľky s EVČ stojí spolu 1 150 korún (1 000 Sk za EVČ a 150 Sk administratívny poplatok - kolok). Za EVČ s tzv. voliteľnou logistikou (napr. BA - AAAAA, ZA-VODOU, KE-JANKO, TT-HONDA a pod.) sa platí 5 000 Sk za jednu EVČ, čiže spolu na jedno auto 10 000 Sk, plus 150 Sk kolok. "Spolu bolo zatiaľ vydaných 5034 EVČ s voliteľnou logistikou, čiže pre 2354 osobných motorových vozidiel (dve EVČ na každé auto) a 326 EVČ pre motorky," dodal V. Gemela.

SkryťVypnúť reklamu

Spôsob vydávania EVČ upravuje vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 225/2004 Z. z. Prvá dvojica písmen EVČ označuje okres, v ktorom je vozidlo evidované. Za prvou dvojicou písmen sa za pomlčkou uvádzajú tri číslice a dvojica písmen. V poslednej dvojici písmen evidenčného čísla prideleného prípojnému vozidlu, okrem prípojného vozidla za motocykel a motorovú trojkolku, je prvým písmenom Y.

Na žiadosť držiteľa vozidla možno prideliť evidenčné číslo, v ktorom sa namiesto písmen a číslic za pomlčkou uvádzajú:

- písmená na 1 až 5. mieste,

- písmená na 1. až 4. mieste a číslica na 5. mieste alebo

- písmená na 1. až 3. mieste a kombinácia číslic na 4. a 5. mieste.

EVČ podľa vlastného výboru nemožno prideliť, ak už bolo pridelené inému vozidlu. Tiež vtedy, ak je kombináciou písmen a číslic tvoriacich hanlivé, zosmiešňujúce, pohoršujúce či urážajúce výrazy alebo je kombináciou písmen a číslic tvoriacou názov alebo skratku názvu štátneho orgánu, politickej strany alebo politického hnutia. EVČ nesmie obsahovať ani písmeno X na prvom mieste za pomlčkou, písmená s diakritickým znamienkom, malé písmená, alebo kombináciu písmen a číslic, ktorej znenie by podporovalo alebo propagovalo hnutie, ktoré smeruje k potláčaniu práv a slobôd občanov alebo hlása národnostnú, rasovú, triednu alebo náboženskú neznášanlivosť.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho nás jeden z čitateľov požiadal aj o prehľad skratiek jednotlivých slovenských miest.

BB, BC Banská Bystrica

BS Banská Štiavnica

BJ Bardejov

BN Bánovce nad Bebravou

BR Brezno

BA, BL Bratislava

BY Bytča

CA Čadca

DT Detva

DK Dolný Kubín

DS Dunajská Streda

GA Galanta

GL Gelnica

HC Hlohovec

HE Humenné

IL Ilava

KK Kežmarok

KN Komárno

KE, KI Košice

KS Košice-okolie

KA Krupina

KM Kysucké Nové Mesto

LV Levice

LE Levoča

LM Liptovský Mikuláš

LC Lučenec

MA Malacky

MT Martin

ML Medzilaborce

MI Michalovce

MY Myjava

NO Námestovo

NR, NI Nitra

NM Nové Mesto nad Váhom

NZ Nové Zámky

PE Partizánske

PK Pezinok

PN Piešťany

PT Poltár

PP Poprad

PB Považská Bystrica

PO, PV Prešov

SkryťVypnúť reklamu

PD Prievidza

PU Púchov

RA Revúca

RS Rimavská Sobota

RV Rožňava

RK Ružomberok

SB Sabinov

SC Senec

SE Senica

SI Skalica

SV Snina

SO Sobrance

SN Spišská Nová Ves

SL Stará Ľubovňa

SP Stropkov

SK Svidník

SA Šaľa

TO Topoľčany

TV Trebišov

TN, TC Trenčín

TT, TA Trnava

TR Turčianske Teplice

TS Tvrdošín

VK Veľký Krtíš

VT Vranov nad Topľou

ZM Zlaté Moravce

ZV Zvolen ZC Žarnovica

ZH Žiar nad Hronom

Róbert BEJDA

* Až 25 percent automobilov má nekvalitné tlmiče

Nadmerné opotrebenie tlmičov ovplyvňuje bezpečnosť jazdy

Vyše 67 percent vodičov si myslí, že pravidelnej kontrole auta by mali podliehať brzdy, pneumatiky a olej, iba 7,5 percenta však považuje za potrebné kontrolovať tlmiče pruženia. Podľa prieskumu spoločnosti Monroe viac ako 93 percent vodičov nevie o potrebnej kontrole tlmičov po najazdení dvadsaťtisíc kilometrov.

Základom bezpečného ovládania automobilu je dokonalý kontakt všetkých kolies s cestou. Najmodernejšie systémy (ABS, ASR, ESP) nedokážu účinne korigovať brzdenie, zrýchlenie a stabilitu, ak auto na ceste poskakuje či pláva. Úlohou pruženia je tlmiť nárazy od nerovností cesty a zaručiť komfort posádky. Pružiny bez tlmičov však auto na nerovnostiach rozhojdajú až na nekontrolovateľnú úroveň. Správne navrhnutý tlmič má teda tlmiť reakcie pružiny a zabezpečiť, aby boli kolesá vždy v styku s cestou. Kontakt vozidla s cestou udržujú iba štyri malé plochy medzi pneumatikou a povrchom vozovky a hneď, ako sa tento kontakt poruší, automobil sa stáva nestabilný. Hoci tlmiče patria medzi motoristami medzi zanedbávané súčasti auta, často rozhodujú o bezpečnom držaní zvoleného smeru.

Dôsledky

Keď sú tlmiče nadmerne opotrebované, vozidlo má tendenciu ísť do šmyku, na mokrej ceste dochádza k aquaplaningu už pri nižších rýchlostiach, vodič horšie ovláda auto pri zatáčaní alebo bočnom vetre a zvyšuje sa opotrebovanie pneumatík. Poškodené tlmiče znižujú aj životnosť homokinetických kĺbov a ložísk kolies. Vplyv tlmičov na správanie vozidla testoval rad nezávislých organizácií (jednou z nich bola napríklad nemecká skúšobňa TÜV). Pri porovnaní auta so stopercentnými tlmičmi a s opotrebovanými na 50 percent sa zistili závažné nedostatky.

Auto s opotrebovanými tlmičmi obsadené iba vodičom zastaví z rýchlosti 80 km/h na brzdnej dráhe dlhšej o 2,6 metra. Centrum automobilovej bezpečnosti z Milána zase zistilo, že plne obsadené vozidlo zastaví z rýchlosti 70 km/h na nerovnom povrchu o 11,3 metra ďalej. Aquaplaning sa za rovnakých podmienok pri opotrebovaných tlmičoch dostavil už pri rýchlosti 109 km/h, kým s dobrými tlmičmi to bolo až pri 125 km/h (TÜV). Opotrebované tlmiče výrazne zhoršujú jazdné vlastnosti supermoderných výkonných automobilov. Dôsledky sa môžu zákerne prejaviť pri vysokej rýchlosti, ktorú auto ešte pred rokom s rezervou zvládalo.Pokles účinnosti tlmičov o 50 percent môže nastať už po dvoch - troch rokoch a najazdení 80 000 kilometrov. Nemožno teda povedať, že sa táto problematika týka iba starých áut.

Prevencia

Prieskumy ukazujú, že 20 až 25 percent európskych vodičov jazdí s opotrebovanými tlmičmi. Na rozdiel od pískajúcich brzdových platničiek zhoršujúci sa stav tlmičov bežný vodič nespozoruje. Podvedome prispôsobí štýl riadenia zlej ovládateľnosti auta. Najlepšie stav tlmičov preveria v servise, preto po náročnej zime i jari na cestách nezaškodí doň zájsť a nechať si pred hlavnou sezónou skontrolovať tlmiče, brzdy a geometriu náprav. Mnohé servisy v snahe udržať si klientelu ponúkajú bezplatnú kontrolu auta, alebo sa v mestách objavujú mobilné meracie stanice. Tenneco Automotive - svetová jednotka v systémoch regulácie podvozka - odporúča pravidelnú kontrolu tlmičov kvalifikovaným mechanikom vždy po 20 000 km.

rch, SME

* Ako jazdia známi Košičania

Pavol Petrík, alias Model z "Mojsejovcov" má "vodičák" necelé dva roky

Po šmyku na olejovej škvrne zošrotoval svoju Toyotu Avensis

Väčšina nami oslovených Košičanov v tejto rubrike prezradila, že auto šoférovali skôr, než vlastnili vodičský preukaz. Pavol Petrík, známy ako víťaz dvoch miliónov v televíznej reality šou Mojsejovci, je výnimka. Za volant si sadol až vtedy, keď mal na to "papiere".

"Kurz i skúšky som robil pred necelými dvoma rokmi," spomína Model. "Približne o mesiac mi končí tzv. dvojročná skúšobná doba, počas ktorej nesmiem urobiť viac ako dva dopravné priestupky. V opačnom prípade by som musel ísť opäť na preskúšanie." Tento systém zaviedli policajti preto, lebo príliš veľa vodičov-začiatočníkov spôsobovalo vážne dopravné nohody s tragickými následkami. Takouto hrozbou "reparátu" ich zrejme chceli udržať na uzde...

Ako sme sa dozvedeli, Model už polovicu "limitu" vyčerpal. Dole pod Furčou ho policajti stopli niekoľko metrov za úsekom, kde ešte bola povolená osemdesiatka. Prekročenie šesťdesiatky o 20 km/hod ho stálo lichotivých 500 korún. "Inak rýchlosť prekračovať nezvyknem," tvrdí. "Pravda, ešte keď som mal Toyotu Avensis, na západoslovenských diaľniciach som vyskúšal jazdu nad 200 km/hod. S dvojlitrom a výkonom 150 koní to nebol žiaden problém..."

Pri zmienke o červenej toyote sa dostávame k okamihu, kedy nám Model opísal jej smutný koniec. "Bolo to pred mesiacom pri obci Nadlice medzi Bánovcami a Topoľčanmi. Únava z nabitého programu i množstva cestovania sa možno podpísala pod mojou nepozornosť. Na úseku cesty, ktorý miestni volajú ´zákruta smrti´, som dostal na olejovej škvrne šmyk. Nešiel som rýchlo, ale auto som už na vozovke neudržal a vyletel som do poľa. Po štyroch kotrmelcoch som sa zastavil asi 40 metrov od cesty. Vďaka kvalitným plechom a tomu, že som bol pripútaný, sa mi nič nestalo. A ani nikomu ďalšiemu, lebo som bol v aute sám."

Toyota síce život svojmu majiteľovi zachránila, sama však bola súca do šrotu (na snímke). Modelovi je za ňou smutno najmä preto, že si ju platil z vlastného vrecka a bol s ňou veľmi spokojný. Než ju ako štvorročnú kúpil, bola garážovaná a mala najazdených iba 100 tisíc kilometrov. Navyše, teraz sa musí voziť na Škode Forman po bratovi a to je, uznajte aj vy, rozdiel... "Z tejto nehody som sa poučil," tvrdí Model. "Aj keď nepatrím ku agresívnym vodičom a nezvyknem zbytočne riskovať, uvedomil som si, že opatrnosti na ceste nie je nikdy dosť. Teraz mám také obdobie, kedy si dávam skutočne pozor. A dúfam, že mi to dlho vydrží..."

Tesne pred touto haváriou mal Model dva "ťukesy". Jeden z vlastnej viny a druhý ako obeť. V prvom prípade ho trochu zabavil jeho pes a tak nestihol zabrzdiť dostatočne včas na to, aby dal sprava prichádzajúcemu autu prednosť. Bol to Volkswagen Jetta, ktorému trochu pokrivil dvere vodiča. No keďže k veľkej škode nedošlo, s jeho majiteľom sa dohodli na obojstranne výhodnom riešení. V druhom prípade Modelovu toyotu "pobozkal" zozadu svojou priateľkou "zaujatý" mladý vodič formama. Aj s ním sa dohodol tak, aby nikto nebol škodný. Navyše, kým stopy na toyote boli iba vo forme škrabancov, forman mal "pokrčený" takmer celý predok...

K ženám za volantom je Model tolerantný a nesnaží sa za každú cenu dokazovať, že muž je na ceste pánom. "Napríklad bratova priateľka jazdí a nerobí priestupky. Sú však i také ženy, ktoré sa na ceste správajú ako muži. Nedávno ma jedna dosť riskantne obehla a pritom som nešiel vôbec pomaly," spomína Model.

Róbert BEJDA

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 172
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 10 778
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 407
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 975
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 559
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 371
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 343
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 158
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 27 304
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 631
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 706
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 711
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 896
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 388
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 691
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 158
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 27 304
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 631
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 706
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 711
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 896
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 388
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 691
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu