* O vlastnú "ešpézetku" už požiadalo vyše 2350 vodičov
Žiadne hanlivé slová ani politické strany
Na našu redakciu sa telefonicky obrátil jeden z našich čitateľov a požiadal nás o informáciu, týkajúcu sa prideľovania "ešpézetiek" s voliteľným textom. Keďže po tomto type siaha čoraz viac vodičov a možno bude odpoveď zaujímať aj vás, rozhodli sme sa o ňu požiadať hovorcu Prezídia Policajného zboru SR Vladimíra Gemelu.
Vybavenie klasickej tabuľky s EVČ stojí spolu 1 150 korún (1 000 Sk za EVČ a 150 Sk administratívny poplatok - kolok). Za EVČ s tzv. voliteľnou logistikou (napr. BA - AAAAA, ZA-VODOU, KE-JANKO, TT-HONDA a pod.) sa platí 5 000 Sk za jednu EVČ, čiže spolu na jedno auto 10 000 Sk, plus 150 Sk kolok. "Spolu bolo zatiaľ vydaných 5034 EVČ s voliteľnou logistikou, čiže pre 2354 osobných motorových vozidiel (dve EVČ na každé auto) a 326 EVČ pre motorky," dodal V. Gemela.
Spôsob vydávania EVČ upravuje vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 225/2004 Z. z. Prvá dvojica písmen EVČ označuje okres, v ktorom je vozidlo evidované. Za prvou dvojicou písmen sa za pomlčkou uvádzajú tri číslice a dvojica písmen. V poslednej dvojici písmen evidenčného čísla prideleného prípojnému vozidlu, okrem prípojného vozidla za motocykel a motorovú trojkolku, je prvým písmenom Y.
Na žiadosť držiteľa vozidla možno prideliť evidenčné číslo, v ktorom sa namiesto písmen a číslic za pomlčkou uvádzajú:
- písmená na 1 až 5. mieste,
- písmená na 1. až 4. mieste a číslica na 5. mieste alebo
- písmená na 1. až 3. mieste a kombinácia číslic na 4. a 5. mieste.
EVČ podľa vlastného výboru nemožno prideliť, ak už bolo pridelené inému vozidlu. Tiež vtedy, ak je kombináciou písmen a číslic tvoriacich hanlivé, zosmiešňujúce, pohoršujúce či urážajúce výrazy alebo je kombináciou písmen a číslic tvoriacou názov alebo skratku názvu štátneho orgánu, politickej strany alebo politického hnutia. EVČ nesmie obsahovať ani písmeno X na prvom mieste za pomlčkou, písmená s diakritickým znamienkom, malé písmená, alebo kombináciu písmen a číslic, ktorej znenie by podporovalo alebo propagovalo hnutie, ktoré smeruje k potláčaniu práv a slobôd občanov alebo hlása národnostnú, rasovú, triednu alebo náboženskú neznášanlivosť.
Okrem toho nás jeden z čitateľov požiadal aj o prehľad skratiek jednotlivých slovenských miest.
BB, BC Banská Bystrica
BS Banská Štiavnica
BJ Bardejov
BN Bánovce nad Bebravou
BR Brezno
BA, BL Bratislava
BY Bytča
CA Čadca
DT Detva
DK Dolný Kubín
DS Dunajská Streda
GA Galanta
GL Gelnica
HC Hlohovec
HE Humenné
IL Ilava
KK Kežmarok
KN Komárno
KE, KI Košice
KS Košice-okolie
KA Krupina
KM Kysucké Nové Mesto
LV Levice
LE Levoča
LM Liptovský Mikuláš
LC Lučenec
MA Malacky
MT Martin
ML Medzilaborce
MI Michalovce
MY Myjava
NO Námestovo
NR, NI Nitra
NM Nové Mesto nad Váhom
NZ Nové Zámky
PE Partizánske
PK Pezinok
PN Piešťany
PT Poltár
PP Poprad
PB Považská Bystrica
PO, PV Prešov
PD Prievidza
PU Púchov
RA Revúca
RS Rimavská Sobota
RV Rožňava
RK Ružomberok
SB Sabinov
SC Senec
SE Senica
SI Skalica
SV Snina
SO Sobrance
SN Spišská Nová Ves
SL Stará Ľubovňa
SP Stropkov
SK Svidník
SA Šaľa
TO Topoľčany
TV Trebišov
TN, TC Trenčín
TT, TA Trnava
TR Turčianske Teplice
TS Tvrdošín
VK Veľký Krtíš
VT Vranov nad Topľou
ZM Zlaté Moravce
ZV Zvolen ZC Žarnovica
ZH Žiar nad Hronom
Róbert BEJDA
* Až 25 percent automobilov má nekvalitné tlmiče
Nadmerné opotrebenie tlmičov ovplyvňuje bezpečnosť jazdy
Vyše 67 percent vodičov si myslí, že pravidelnej kontrole auta by mali podliehať brzdy, pneumatiky a olej, iba 7,5 percenta však považuje za potrebné kontrolovať tlmiče pruženia. Podľa prieskumu spoločnosti Monroe viac ako 93 percent vodičov nevie o potrebnej kontrole tlmičov po najazdení dvadsaťtisíc kilometrov.
Základom bezpečného ovládania automobilu je dokonalý kontakt všetkých kolies s cestou. Najmodernejšie systémy (ABS, ASR, ESP) nedokážu účinne korigovať brzdenie, zrýchlenie a stabilitu, ak auto na ceste poskakuje či pláva. Úlohou pruženia je tlmiť nárazy od nerovností cesty a zaručiť komfort posádky. Pružiny bez tlmičov však auto na nerovnostiach rozhojdajú až na nekontrolovateľnú úroveň. Správne navrhnutý tlmič má teda tlmiť reakcie pružiny a zabezpečiť, aby boli kolesá vždy v styku s cestou. Kontakt vozidla s cestou udržujú iba štyri malé plochy medzi pneumatikou a povrchom vozovky a hneď, ako sa tento kontakt poruší, automobil sa stáva nestabilný. Hoci tlmiče patria medzi motoristami medzi zanedbávané súčasti auta, často rozhodujú o bezpečnom držaní zvoleného smeru.
Dôsledky
Keď sú tlmiče nadmerne opotrebované, vozidlo má tendenciu ísť do šmyku, na mokrej ceste dochádza k aquaplaningu už pri nižších rýchlostiach, vodič horšie ovláda auto pri zatáčaní alebo bočnom vetre a zvyšuje sa opotrebovanie pneumatík. Poškodené tlmiče znižujú aj životnosť homokinetických kĺbov a ložísk kolies. Vplyv tlmičov na správanie vozidla testoval rad nezávislých organizácií (jednou z nich bola napríklad nemecká skúšobňa TÜV). Pri porovnaní auta so stopercentnými tlmičmi a s opotrebovanými na 50 percent sa zistili závažné nedostatky.
Auto s opotrebovanými tlmičmi obsadené iba vodičom zastaví z rýchlosti 80 km/h na brzdnej dráhe dlhšej o 2,6 metra. Centrum automobilovej bezpečnosti z Milána zase zistilo, že plne obsadené vozidlo zastaví z rýchlosti 70 km/h na nerovnom povrchu o 11,3 metra ďalej. Aquaplaning sa za rovnakých podmienok pri opotrebovaných tlmičoch dostavil už pri rýchlosti 109 km/h, kým s dobrými tlmičmi to bolo až pri 125 km/h (TÜV). Opotrebované tlmiče výrazne zhoršujú jazdné vlastnosti supermoderných výkonných automobilov. Dôsledky sa môžu zákerne prejaviť pri vysokej rýchlosti, ktorú auto ešte pred rokom s rezervou zvládalo.Pokles účinnosti tlmičov o 50 percent môže nastať už po dvoch - troch rokoch a najazdení 80 000 kilometrov. Nemožno teda povedať, že sa táto problematika týka iba starých áut.
Prevencia
Prieskumy ukazujú, že 20 až 25 percent európskych vodičov jazdí s opotrebovanými tlmičmi. Na rozdiel od pískajúcich brzdových platničiek zhoršujúci sa stav tlmičov bežný vodič nespozoruje. Podvedome prispôsobí štýl riadenia zlej ovládateľnosti auta. Najlepšie stav tlmičov preveria v servise, preto po náročnej zime i jari na cestách nezaškodí doň zájsť a nechať si pred hlavnou sezónou skontrolovať tlmiče, brzdy a geometriu náprav. Mnohé servisy v snahe udržať si klientelu ponúkajú bezplatnú kontrolu auta, alebo sa v mestách objavujú mobilné meracie stanice. Tenneco Automotive - svetová jednotka v systémoch regulácie podvozka - odporúča pravidelnú kontrolu tlmičov kvalifikovaným mechanikom vždy po 20 000 km.
rch, SME
* Ako jazdia známi Košičania
Pavol Petrík, alias Model z "Mojsejovcov" má "vodičák" necelé dva roky
Po šmyku na olejovej škvrne zošrotoval svoju Toyotu Avensis
Väčšina nami oslovených Košičanov v tejto rubrike prezradila, že auto šoférovali skôr, než vlastnili vodičský preukaz. Pavol Petrík, známy ako víťaz dvoch miliónov v televíznej reality šou Mojsejovci, je výnimka. Za volant si sadol až vtedy, keď mal na to "papiere".
"Kurz i skúšky som robil pred necelými dvoma rokmi," spomína Model. "Približne o mesiac mi končí tzv. dvojročná skúšobná doba, počas ktorej nesmiem urobiť viac ako dva dopravné priestupky. V opačnom prípade by som musel ísť opäť na preskúšanie." Tento systém zaviedli policajti preto, lebo príliš veľa vodičov-začiatočníkov spôsobovalo vážne dopravné nohody s tragickými následkami. Takouto hrozbou "reparátu" ich zrejme chceli udržať na uzde...
Ako sme sa dozvedeli, Model už polovicu "limitu" vyčerpal. Dole pod Furčou ho policajti stopli niekoľko metrov za úsekom, kde ešte bola povolená osemdesiatka. Prekročenie šesťdesiatky o 20 km/hod ho stálo lichotivých 500 korún. "Inak rýchlosť prekračovať nezvyknem," tvrdí. "Pravda, ešte keď som mal Toyotu Avensis, na západoslovenských diaľniciach som vyskúšal jazdu nad 200 km/hod. S dvojlitrom a výkonom 150 koní to nebol žiaden problém..."
Pri zmienke o červenej toyote sa dostávame k okamihu, kedy nám Model opísal jej smutný koniec. "Bolo to pred mesiacom pri obci Nadlice medzi Bánovcami a Topoľčanmi. Únava z nabitého programu i množstva cestovania sa možno podpísala pod mojou nepozornosť. Na úseku cesty, ktorý miestni volajú ´zákruta smrti´, som dostal na olejovej škvrne šmyk. Nešiel som rýchlo, ale auto som už na vozovke neudržal a vyletel som do poľa. Po štyroch kotrmelcoch som sa zastavil asi 40 metrov od cesty. Vďaka kvalitným plechom a tomu, že som bol pripútaný, sa mi nič nestalo. A ani nikomu ďalšiemu, lebo som bol v aute sám."
Toyota síce život svojmu majiteľovi zachránila, sama však bola súca do šrotu (na snímke). Modelovi je za ňou smutno najmä preto, že si ju platil z vlastného vrecka a bol s ňou veľmi spokojný. Než ju ako štvorročnú kúpil, bola garážovaná a mala najazdených iba 100 tisíc kilometrov. Navyše, teraz sa musí voziť na Škode Forman po bratovi a to je, uznajte aj vy, rozdiel... "Z tejto nehody som sa poučil," tvrdí Model. "Aj keď nepatrím ku agresívnym vodičom a nezvyknem zbytočne riskovať, uvedomil som si, že opatrnosti na ceste nie je nikdy dosť. Teraz mám také obdobie, kedy si dávam skutočne pozor. A dúfam, že mi to dlho vydrží..."
Tesne pred touto haváriou mal Model dva "ťukesy". Jeden z vlastnej viny a druhý ako obeť. V prvom prípade ho trochu zabavil jeho pes a tak nestihol zabrzdiť dostatočne včas na to, aby dal sprava prichádzajúcemu autu prednosť. Bol to Volkswagen Jetta, ktorému trochu pokrivil dvere vodiča. No keďže k veľkej škode nedošlo, s jeho majiteľom sa dohodli na obojstranne výhodnom riešení. V druhom prípade Modelovu toyotu "pobozkal" zozadu svojou priateľkou "zaujatý" mladý vodič formama. Aj s ním sa dohodol tak, aby nikto nebol škodný. Navyše, kým stopy na toyote boli iba vo forme škrabancov, forman mal "pokrčený" takmer celý predok...
K ženám za volantom je Model tolerantný a nesnaží sa za každú cenu dokazovať, že muž je na ceste pánom. "Napríklad bratova priateľka jazdí a nerobí priestupky. Sú však i také ženy, ktoré sa na ceste správajú ako muži. Nedávno ma jedna dosť riskantne obehla a pritom som nešiel vôbec pomaly," spomína Model.
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári