Do malej vitríny v obývacej izbe dokážu vtesnať tank či lietadlo
Krásu možno nájsť všade. Takisto eleganciu, technickú dokonalosť, malebnosť, či dokonca kúzlo okamihu. Denne vidíme množstvo vecí, takých vecí, ktoré rozhodne stoja za pohľad. No okamih pominie, scéna sa zmení, a cudzie ani svoje pekné auto si jednoducho postaviť do obývačky nemôžme. Snáď túžba zachovať to pekné viedla v posledných desaťročiach k rozmachu modelárstva. Niktorí našenci, aj v Košiciach, sa mu venujú dodnes.
Dobrý model v sebe obsahuje aj remeselnú zručnosť, ktorá si, čo sa šikovnosti týka, neraz nezadá s prácami majstrov šperkárov či hodinárov. Plastikové modely a modely všeobecne nie sú zďaleka len hračkami pre deti. Stať sa modelárom síce možno v mladom veku, avšak musí pretiecť veľa lepidla a veľa porezaných prstov zahojiť, kým sa z modelára stane umelec, ktorý dokáže na malom priestore zachytiť, zvýrazniť a uchovať kúzlo okamihu.
Modely sa rozlišujú podľa mierky. Mierka 1:35 znamená, že diel dlhý 1 cm na modeli je v skutočnosti dlhý 35 cm. Dominantné kategórie sú 1:35 pri pozemnej vojenskej technike, 1:48 pri lietadlách, 1:72 pri obidvoch. Okrem nich existujú ešte ďalšie (1:144, 1:100, 1:32, 1:87 pri vláčikoch a podobne). Lode a figúrky sú najrôznejšej veľkosti, záleží na vkuse modelára.
Dobrý modelár začína zháňaním materiálu teda materiálu dokumentačného. Fotky, plány, bokorysy, špecializované publikácie. Jedným z najdôležitejších atribútov modelu je jeho historická vernosť. Pokiaľ je to možné, stavia konkrétny stroj v konkrétnom časovom období, najlepšie je zohnať si fotografiu a model zo stavebnice podľa nej dotvoriť. Posádka každého tanku i lietadla si svoj stroj prispôsobovala, opravovala, každý stroj bojoval v iných podmienkach, ktoré sa na ňom podpísali. Až práve toto prispôsobenie robí z modelu model, veď bezducho zlepiť diely dokáže každý...
Jeho koníček je aj povolaním
Modelár si obvykle zvolí jednu oblasť, ktorej sa venuje prioritne. Výnimkou nie je ani 26-ročný Matej Richnavský. "K modelom som sa dostal, ako mnohí v mojom veku, cez papierové vystrihovačky v časopise ABC. A venujem sa tomu už osem rokov. Pri svojej zbierke sa úzko špecializujem, staviam výlučne bojovú techniku v mierke 1:35."
Matej stavia modely strojov z prvej a druhej svetovej vojny, vraj kvôli ich nezameniteľnej kráse. Doma ich má okolo 30. Stavia tempom šesť až osem kusov za rok, jeden model mu zaberie asi mesiac. Niektoré úpravy sú také náročné, že predlžujú stavbu na roky. "Mám dokonca jeden model, samohybné delo Sdkfz.124 Wespe, ktoré staviam s prestávkami od roku 1998 dodnes. Pritom ani nie je veľké. Na výstavách laických divákov najviac zaujmú tie najväčšie stroje, no odborník aj v malom, napohľad nenápadnom, dokáže rozpoznať kvalitu..."
Rodinka neprotestuje? "Už si zvykli," smeje sa Matej. "Môj koníček je zároveň mojím povolaním pracujem v modelárskej predajni. Každý modelár sa pri stavbe mnoho vecí naučí; ak stavia poriadne, dozvie sa veľa o technike, histórii, technológii a časoch, v ktorých sa predloha jeho modelu vyskytovala a okrem toho sa naučí pracovať trpezlivo, pokojne, adekvátne k zvoleným materiálom či farbám. Modelárstvo povznáša a je to zároveň relax."
Pozemná technika by mala byť umiestnená na podstavec, ktorý ju zvýrazní, dotvorí atmosféru. Dôležitá je patina naznačiť vplyv počasia, bojové opotrebovanie, stopy po posádke, hrdzu. Tam prídu k slovu olejové farby, rôzne riedidlá, pastely, no aj lepidlá, vetvičky či obyčajná hlina. Hoci sú niektoré patinovacie techniky na prvý pohľad nepatrné, výrazne menia vzhľad modelu a dodávajú mu život. To je to, čo odlišuje model dobrý a nádherný. Platí to rovnako pre lietadlá, tanky i figúrky.
Modelári, aby svoje úsilie predviedli ostatným, aby sa pochválili, no aj inšpirovali, a aby mali motiváciu zlepšovať sa, sem-tam poriadajú výstavy a zároveň súťaže. Kedysi sa uprednostňovali bodovacie tabuľky, kde sa hodnotili presné veci (geometria, sfarbenie, zhodnosť s predlohou, povrchová úprava a pod.). Dnes väčšina preferuje jednoduché páči-nepáči. Ocenenia dostávajú prví traja v každej kategórii, najlepší aj medailu či pohár.
Ako je na tom Matej? "Na súťaže veľmi nechodím, iba na tie domáce, košické. Mám pár úspechov za sebou, zopár druhých a tretích miest. Prvý som však ešte nebol no aspoň ma má čo motivovať do budúcnosti."
Špecializuje sa na lode
Zaujímavo sa špecializuje iný šikovník - Štefan Petruška. Šesťdesiatnik, ktorý definitívne vyvracia predstavu, že modelári sú hrajúce sa deti. Jeho doménou sú lode (hoci má i dve plné vitríny lietadiel).
"Staviam historické lode, plachetnice. Sedemnáste až devätnáste storočie. Žiadne parníky (snáď ešte rusko-japonskú vojnu). A prečo? Pretože podľa mňa to najkrásnejšie, čo kedy ľudia vytvorili, sú gotické chrámy a plachetnice."
Modelárči od 24 rokov. Začínal s plastikom, endéeráckymi modelmi z Tuzexu. Najprv lietadlá, potom lode vtedy sa dali zohnať Mayflower, Victory, Bounty. No všetky boli drahé a malé. Začal teda inak: zohnal si plániky, drevo, a začal budovať loď z ničoho, úplne od základov.
"Stavba drevených lodí je lacnejšia, no neporovnateľne náročnejšia. Postaviť či dokončiť loď trvá nezriedka roky najmä keď sa učíte za pochodu. Trvalo mi napríklad veľmi dlho, kým som prišiel na to, ako vyrábať malé diely. Obyčajné i špeciálne modelárske drevá sa nehodia napríklad na drobné kormidlá, kladky či zábradlia, pretože sa rozmrvia a rozpadajú. Dlho som na tému ´drevo´rozmýšľal. Skúšal som, testoval, až som prišiel na svíp krvavý. Obyčajný krík, ktorý rastie hojne po okolí. Má ideálne vlastnosti. Dajú sa z neho robiť dokonca drevené pružinky!"
Pri drobných dieloch sú hlavnými nástrojmi pinzeta a ihla, pri väčších hrniec s parou, zverák, brúsny papier. Pán Petruška si v byte zariadil malú dielničku, do ktorej si vlastnoručne vyrobil nezvyčajné nástroje prístroj na splietanie lodných lán i sústruh. Pri stavbe plachetníc je trup lode len polovicou úspechu, tá druhá je v plachtoví a lanoví.
"Je dôležité mať dobré podklady. Takeláž, alebo tiež lanovie, sa líšila nielen loď od lode, krajinu od krajiny, ale dokonca aj každý kapitán mal svoj vlastný systém viazania plachiet. Laná mohli byť pohyblivé alebo pevné, a každý námorník musel aj za nočnej búrky v absolútnej tme presne vedieť, kde ktoré lano je a čo sa stane, ak ho uvoľní. Každá loď mala trošku odlišné sťažne, trošku iné plachty, a dobrý model by mal byť čo najvernejší i čo sa týka nich."
Prekvapuje nás úroveň znalostí, ktoré Š. Petruška sype z rukáva. Zaručene musí byť bývalým námorníkom...
"Ale kdeže, som suchozemec. Keby som však veril v reinkarnáciu, v predchádzajúcom živote som bol nórskym rybárom. Tomu však neverím," smeje sa zoširoka. "Pravda však je, že som sa pri modelárstve všeličomu priučil," vraví a ukazuje skrinku (aj tú si urobil sám) plnú vzácnych publikácií o lodiach. Vidno nadpisy v ruštine, nemčine, angličtine... "Veru, aj po anglicky som sa naučil, pretože som potreboval vedieť čítať o lodiach. A teraz v U. S. Steele, kde som zamestnaný, sa mi to výborne hodí..."
Lode stavia väčšinou v mierke 1:50, aby ich mohol porovnávať. Pretože pochádza zo stolárskej rodiny, pýtame sa, či si nikdy neskúsil postaviť skutočnú loďku. Namiesto odpovede prináša rozpracovaný model člna, dlhý asi 50 cm. "Toto je desaťkrát zmenšený model loďky, ktorú si postavil jeden Angličan na kolene z obyčajnej preglejky a dubového dreva. A dostal sa na ňom po riekach a príbrežných vodách až do Austrálie! Aj môj model je z rovnakých materiálov. Chcel by som si ho postaviť v životnej veľkosti. Nič zložité to nie je. Nová loď musí spĺňať niektoré predpisy a normy, prepočty ponoru, výstroj, pevnosť hlavného rebra a podobne. Dokonca v Košiciach je úrad, ktorý to schvaľuje. Ale manželka má výhrady. Nevie plávať... A ja už akosi nestíham."
Učarovali mu bombardéry
Miro Humaj, hoci má len 24 rokov, je už modelárskym veteránom. Dnes stavia hlavne štvormotorové bombardéry, no začal zoširoka. "Zozačiatku som chcel mať z každého lietadla kus, akoby vzorku. Potom, keď som ich mal už dosť, som sa špecializoval. Myslím, že podobným vývojom prejde každý modelár..."
Prečo práve štvormotorové bombardéry? "Bombardéry vždy ležali akoby v tieni stíhačiek. A pritom ich posádky považujem za odvážnejšie, statočnejšie. Rozhodne mali počas druhej svetovej oveľa väčšie straty ako stíhači. Sám som letec, dokážem to oceniť. Môj najobľúbenejší model je stroj plukovníka Chesirea, jedného z veliteľov Bomber Command, na ktorom skúšal úpravy smerových kormidiel tak, aby po vyradení jedného motora doletelo lietadlo domov. Zachránil tak mnoho životov."
Stavať štvormotorové lietadlá je aj v malej mierke (1:72) dosť náročné na priestor. Kde ich skladuje?
"Kde príde, po nábytku. Našťastie rodina neprotestuje, pretože aj moja priateľka je modelárka."
Stavia aj hodnotí
Päťdesiatnik Pavol Vendrák stavia hlavne autá, no modely si nekupuje, robí ich väčšinou sám. Je to náročnejšie, niekedy je kúpená stavebnica lepšia, ale vlastná práca je vlastná práca. Modelárči už 24 rokov a jeho záľuba vyrábať nové, neobyčajné modely mu vyniesla nejedno ocenenie. Má postavených okolo 900 modelov, vyrába dokonca vzorové predlohy pre automobilky. Nedávno na zákazku prerábal model Touarega V10 na V12 pre bratislavský Volkswagen. Robí aj rozhodcu na súťažiach. Na čo pri hodnotení prihliada?
"Dôležitý je prvý dojem. Potom zhodnosť s predlohou, úroveň detailov. U detských kategórií je dobré skontrolovať, či model naozaj stavalo dieťa. Dá sa ľahko spoznať, ak nie."
Modely P. Vendráka bodovali na svetových výstavách v Anglicku, Maďarsku, Česku. Maďari ho považujú za svojho, Česi a Popradčania tiež, hoci je Košičan...
"V poslednom čase ma chytili figúrky. Niektoré si odlievam sám, iné prispôsobujem. Keď mám náladu, dokončím model aj za sobotu, no priemerne to trvá mesiac."
Obľubuje vymýšľať nezvyčajné veci, hľadá zaujímavé predlohy. Na jednu súťaž poskladal v dvoch rôznych mierkach rovnaký lietajúci džíp (hoci inak lietadlá nerobí). Oba modely vyhrali prvú cenu jeden v kategórii lietadiel, druhý v kategórii áut.
Aby sa z modelov netešili len ich autori, už zajtra pre Košičanov miestni modelári poriadajú výstavu od 10. 00 v Junior centre na Popradskej ulici. Príďte si aj vy pozrieť šikovne zmenšené kúsky histórie!
Juraj Korpa
Autor: V PONDELOK 19.9.2005
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári