Korzár logo Korzár Košice

V košickej pešej zóne je podľa veliteľa MP Vladimíra Šolca dosť miesta pre všetkých

Budú bicyklistov na Hlavnej pokutovať za vysokú rýchlosť?September, aj vďaka tomu, že do škôl prichádzajú prváci, je už tradične Mesiacom

Budú bicyklistov na Hlavnej pokutovať za vysokú rýchlosť?

September, aj vďaka tomu, že do škôl prichádzajú prváci, je už tradične Mesiacom bezpečnosti na cestách. Organizujeme ho aj v našom meste. Napríklad i dnes od 13. do 16. hodiny budeme mať príležitosť stretnúť na Hlavnej ulici, aj na Čermeľskej ceste, navýšené hliadky mestských policajtov. Ich poslaním bude hľadať kompromis v trojuholníku cyklistický chodník - chodci - bicyklisti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cyklistický chodník na Hlavnej ulici je pomerne často dôvodom konfliktov. Hoci je určený cyklistom, s obľubou sa po ňom prechádzajú chodci, mamy s kočiarikmi, zaľúbené páry. "A keď sa chce pomedzi ne dostať človek na bicykli, o ostré výmeny názorov nie je núdza," potvrdil nám realitu mesta veliteľ stanice Mestskej polície Stred Bc. Vladimír Šolc. "Chodci sa zlostia na cyklistov, že okolo nich rýchlo prefrnčia a ohrozujú ich, cyklisti zase žiadajú, aby po chodníku určenom im, nikto iný nechodil."

SkryťVypnúť reklamu

Každý, kto musí ísť pešo po Hlavnej, hromží, že kým po chodníku pre cyklistov sa dá dobre chodiť, dlažba ani zďaleka nie je ideálna. Najmä nie pre dámy vo vysokých podpätkoch alebo v zime, keď sa na nej poriadne kĺže. No nedá sa však nič robiť, cyklistický chodník je určený cyklistom, nie tým, čo chodia pešo.

"Diskutabilné je aj to, či bicyklisti jazdia po svojom chodníku rýchlo alebo pomaly," rozvádzal V. Šolc problém ďalej. "Na spomínanom chodníku nie je umiestnená žiadna dopravná značka, ktorá by určovala, akou maximálnou rýchlosťou môžu po ňom cyklisti krútiť pedálmi. Rýchlosť teda nemajú obmedzenú. Platí však zásada, že by mali ísť primerane rýchlo, čiže tak, aby v prípade potreby dokázali okamžite zastaviť." Určite by však nemohli jazdiť rýchlosťou chodcov, to by sa na bicykli neudržali.

SkryťVypnúť reklamu

Na žiadnom z bicyklov nie v súčasnosti umiestnený ani rýchlomer, nie je to povinná súčasť výbavy. Ako by sa teda dala zmerať rýchlosť bicyklistu? Podľa V. Šolca nijako. "To, aby išiel cyklista rýchlosťou chodca, by sa mohlo žiadať v klasickej pešej zóne. Hlavná ulica ňou však nie je. Komunikácia je viac ako dostatočne široká. Pokojne sa na nej pomestia chodci, cyklisti, aj letné záhrady, ktoré sú súčasťou Hlavnej od jari do jesene. Pravda, musí pritom platiť istý kompromis, aby bol každý na tom ´svojom´ úseku."

Vo Všeobecne záväznom nariadení platnom na území mesta sa rieši hlavne vjazd do historickej časti mesta. A ten sa týka predovšetkým motorových vozidiel a miestnych daní. Priamo o cyklistoch sa v ňom nič nehovorí. Tí majú pre seba špeciálne vyhradený chodník, ktorý je určený im a je aj riadne vyznačený. "Sú na ňom piktogramy vyjadrujúce, že je to cyklistický chodník, a tiež šípkou naznačený smer, akým sa má jazdiť. Toto však cyklisti nie vždy dodržiavajú, často idú v protismere. Pritom šípky určujú, že po pravej strane Hlavnej by mali jazdiť, ak idú smerom od Námestia osloboditeľov k Tescu a po opačnej, keď idú od Tesca k Námestiu osloboditeľov."

SkryťVypnúť reklamu

V minulosti boli úvahy o tom, že cyklistický chodník na Hlavnú ulicu nepatrí. Dokonca sa uvažovalo, keďže už bol, aby ho využívali aj chodci, aj bicyklisti. A to tak, že jeden by patril tým, čo jazdia na dvoch kolesách a druhý chodcom. "Nie je to však možné zrealizovať, pretože samotný cyklistický chodník je pomerne úzky, má len meter a pol. Pokiaľ by sa na ňom naraz stretli dvaja proti sebe idúci cyklisti, nedokázali by sa vyhnúť tak, aby sa to neobišlo bez zrážky alebo, aby neprešli mimo im určeného chodníka."

Strety chodcov a cyklistov preto stoja a padajú na vzájomnej tolerancii a zodpovednosti každého, kto po Hlavnej ulici prechádza. A na toleranciu a pochopenie sa chcú pri dnešnej akcii mestskí policajti zamerať. "Nemienime nikoho, kto tieto pravidlá poruší, pokutovať. Len budeme upozorňovať chodcov, aby nechodili po chodníku určenom len a len cyklistom. A bicyklistov zase usmerňovať, že môžu jazdiť len po vyhradenom úseku, v správnom smere a primeranou rýchlosťou."

Či patria cyklisti na Hlavnú alebo by mali jazdiť mimo tejto tepny mesta, to by možno mohla byť téma nejakej širšej diskusie alebo ankety medzi obyvateľmi mesta. V dnešnom článku sme len všeobecne chceli rozobrať problém, na ktorý mnohí čitatelia poukazujú kritizujúc správanie cyklistov. I keď bicyklisti, ako to vyplýva zo slov veliteľa MP Stred V. Šolca, sú vlastne v práve a po Hlavnej môžu jazdiť. Pravda, správnym smerom, po im vyhradenom chodníku a takou rýchlosťou, aby nikoho neohrozili. To posledné zrejme dodržiavajú, pretože Mestská polícia do dneška neeviduje žiadnu konkrétnu sťažnosť, že by došlo k úrazu medzi cyklistom a neposlušným chodcom kráčajúcim po cyklistickom chodníku.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 22 078
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 476
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 615
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 406
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 721
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 248
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 737
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 541
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 918
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 398
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 554
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 747
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 549
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 809
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 167
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 793
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 918
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 398
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 554
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 747
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 549
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 809
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 167
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 793
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu