Korzár logo Korzár Košice
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Marián Šanta: Hrdinom nie je človek, ale vždy more

Vyrástol na brehoch Zemplínskej šíravy a voda ho stále lákala. No nie hocijaká. Jedného dňa mu už nestačila zemplínska mláka a začalo ho lákať more.

Cesta k nemu však nebola jednoduchá. Aj na more totiž, mimo snov, odvahy, lode a kompasu, o peniazoch nehovoriac, potrebujete vodičák.

Ten sa trošku líši od toho nášho, suchozemského, lebo skipper musí vedieť nielen ovládať loď, ale poznať aj námorné právo, meteorológiu, rádiotelegrafiu a mnoho ďalších vedomostí. Delí sa do troch skupín a každá z nich jachtára oprávňuje vyplávať na istú vzdialenosť od prístavu.

"Tak napríklad s morským vodičákom skupiny C nesmiem ísť ďalej ako 20 námorných míľ od brehu, vplávať do vĺn väčších ako pol metra, loď nesmie byť dlhšia ako 24 m a nesmiem mať na palube viac ako 20 ľudí. Najvyšší stupeň je A a jeho vlastník už môže plávať po všetkých svetových oceánoch bez obmedzenia. Podmienkou uchádzača o tento stupeň je, že má okrem takých vedomostí, ako je čítanie hviezdnej mapy, ovládanie sextantu a ďalších, naplávaných už 5000 námorných míľ, čo je takmer 8500 kilometrov," uviedol nás do tajomstiev starých morských vlkov Marián Šanta.

Skryť Vypnúť reklamu

Nazvali sme ho tak vari aj preto, že hoci môže brázdiť moria len vo voľnom čase, na kapitánskom mostíku stál už neraz. Pôsobí aj ako námorný inštruktor a skúšobný komisár Námorného úradu SR. Keď už je reč o voľnom čase, M. Šanta profesionálne pôsobí ako prednosta Kliniky úrazovej chirurgie a urgentnej medicíny v prešovskej Fakultnej nemocnici J. A. Reimana a zároveň je garantom nového študijného odboru urgentná medicína (zdravotnícky záchranár), ktorý sa v tomto akademickom roku otvára na Fakulte zdravotníctva Prešovskej univerzity.

Vráťme sa však na loď. Hovorí sa, že more milujú spriaznené duše a je jedno, z akej krajiny prichádzajú, zvyčajne si rozumejú. Je však aj mnoho takých, ktorí zažili krátku plavbu len v pozícii dovolenkárov. Zatiaľ iba nesmelo snívajú o vlastných cestovateľských dobrodružstvách a objavovaní čarokrásnych ostrovov. Celkom prozaicky sme sa preto M. Šantu opýtali, aké nákladné je také dobrodružstvo. Nezaváhal ani na chvíľu. Napokon, má za sebou niekoľkoročné skúsenosti.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pravda je, že tento koníček si môže dovoliť len finančne zabezpečený človek. Taký týždeň na mori stojí okolo 12-15 tisíc korún na hlavu, mimo sezóny menej. Loď sa dá teraz prenajať kdekoľvek na svete, ale predovšetkým je to o vzťahu k ľuďom, vetru, k vode. Tím na lodi musí v každom okamihu spolupracovať, ale každý z posádky ide na more hľadať sám seba, relaxovať."

Na chvíľu sa zamyslel, a keď vylovil jednu zo spomienok z jadranských vôd, nenechal nás na pochybách, že každý pobyt je objavovaním nového uhla pohľadu na navštívenú krajinu. Chorvátsko má totiž podľa jeho rozprávania množstvo zaujímavých ostrovov, podmorských tunelov a jaskýň, kde sa veľa cudzincov ešte nedostalo.

"Boli sme na ostrove, ktorý kedysi slúžil ako ponorková základňa. Až v posledných rokoch ju sprístupnili verejnosti a musím povedať, že to bol neuveriteľne krásny zážitok. Malo to len jednu chybu, nebola tam pitná voda. Moje obľúbené miesto je aj ostrov Opat v chránenej rezervácii Kornaty, kde sa dá vnímať príroda a okolité more všetkými zmyslami v pokoji. Je to pustatina, kde nie je nič, okrem zaujímavo prederavených skál a jednej konoby. Z tej sa dá pozorovať nádherný západ slnka pri miestnej špecialitke. Na vrchole ostrova je naskladaných množstvo malých pyramíd. To kvôli povere, že kto tam pyramídku postaví, takmer určite sa na tento úchvatný ostrov vráti. Musím sa priznať, že spolu s posádkami sme tam postavili už tri."

Skryť Vypnúť reklamu

Spomenul aj obľúbené miesta na ostrove Veľký Drvenik, ktorý je celý zo sľudy a z nej sú postavené aj štyri kamenné domy. To je celá civilizácia na tomto zabudnutom mieste. Okrem nich už len ticho, samota a spev cikád.

Nás však popri "pohodičke" zaujímali aj dobrodružstvá, a tak sme sa opýtali, či sa nejaké neprihodilo na májovej jarnej regate "Junácka pasovačka", čo je úvodný pretek slovenských jachtárov v réžii východniarov. Marián Šanta bol jedným z organizátorov regaty a a krstným otcom už piateho ročníka tejto obľúbenej regaty. V chorvátskych vodách už samotný názov "Junácka pasovačka" vyvoláva u Chorvátov úsmevy na tvári, lebo názvu rozumejú, ale po svojom.

"Hneď druhý deň sa začalo kaziť počasie, tak sme vydali povel, aby sa všetky posádky stiahli do prístavu. Keď je neistá prognóza vývinu počasia, vždy sa musí myslieť na horšie. More je nevyspytateľné. No a podvečer mi zavolala spriatelená prešovská posádka, že ostali visieť na mori v úplnom bezvetrí a dokonca im odišiel aj motor. Nefungovali im prístroje, nemali svetlá, nevedeli mi udať presnú polohu. Hľadal som ich takmer štyri hodiny a komunikovali sme len pomocou mobilu. Ich polohu sme mohli len odhadnúť podľa sily a smeru vĺn. Konečne som ich okolo desiatej v noci našiel a potom ťahal do prístavu takých 20 kilometrov. Je ťažké si to predstaviť, ale obom posádkam nebolo veľmi do smiechu, keď jedna 14-tonová 'obluda' ťahala druhú vo vetre, vlnách, tme a daždi cez prieplav široký 8 a hlboký 4 metre. Loď totiž na rozdiel od automobilu nemá brzdy a manévrovanie naozaj nebolo ľahké aj kvôli tomu, že v prieplave podľa 'dobrého chorvátskeho zvyku' nesvietili všetky predpísané navigačné svetlá. Až ráno, za brieždenia, sme si pri pohári červeného uvedomili všetky riziká, aké na nás číhali."

Znie to veľmi jednoducho, keď sa povie, že kapitán nesie absolútnu zodpovednosť za posádku, plavbu aj loď. Technika však nie je dokonalá a vrtochy mora sa nie vždy dajú predvídať. V námornom práve ale platí prezumpcia viny. Ak sa čokoľvek stane, kapitán musí pred súdom obhájiť všetky kroky, o ktorých rozhodol, či nerozhodol, alebo prijať trest.

"Len hlupák ide na more nepripravený. V zlomku sekundy môže ísť o život a vtedy treba rýchlo a správne reagovať. Nezodpovedný jedinec sa z mora veľmi rýchlo vytratí. More je hrdina a človek ho musí rešpektovať s pokorou," zamýšľa sa Marián Šanta. Aj on sa už ako kapitán ocitol v situácii, keď ho posádka takmer označila za zbabelca. Vtedy mal na lodi nováčikov, ktorí absolvovali po jeho velením povinných 250 námorných míľ pred skúškami na námorné oprávnenie. V jedno pekné a slnečné ráno sa mu sila vetra zdala príliš nebezpečná a nevhodná pre neskúsených adeptov, obával sa vysokých vĺn, a tak v ten deň plavbu odvolal. Odvážnym nováčikom sa deň zdržania a potulovania v prístave nepozdával. Urazili sa. Až o niekoľko hodín, keď sedeli na nábreží a pri pive pozorovali, ako sa k brehu po jednej blížia lode s poškodenými polámanými sťažňami a potrhanými plachtami, pochopili. Podľa spomienok Mariána Šantu sa vtedy zo 40 lodí vrátilo do prístavu 14 poškodených a jeden z námorníkov skončil v nemocnici s otrasom mozgu.

Nedalo nám, aby sme sa neopýtali, či miesto na kapitánskom mostíku je výlučne mužská záležitosť. Vraj nie. Pravidelne sa na pretekoch námorných plachetníc, aj na poslednom ročníku Junáckej pasovačky, objavujú zmiešané mužsko ženské posádky, dokonca dve čisté ženské a počínajú si rovnako dobre, ako muži. Námorný jachting teda nie len o odvahe a sile, ale najmä o vzťahu k moru, vetru, prírode a túžbe poznávať nepoznané.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 514
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 727
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 487
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 302
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 154
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 440
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 478
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 351
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 259
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 017
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Z tenisového centra v Košiciach škrtli halu, ušetria 15 miliónov

Poslanci odobrili memorandum so zväzom s podmienkami.

Z Národného tenisového centra bude po škrtoch Národné tréningové centrum.

Situácia v škole v Rokycanoch je vybičovaná. Učiteľky nedostávajú výplaty

Obec s otvorením 5. ročníka súhlasila, starosta si ide svoje.

Odvolaná riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová.

Takmer raz toľko. Zákazku mala Myslava preplatiť o 90 percent

Kontrolór hovorí o predražených prácach. Starostka to odmieta.

Starostka tvrdí, že postupovali podľa smernice. Podľa kontrolórov ju však ešte predtým zrušili.
Obyvatelia bytovky na Ulici SNP 33 spísali petíciu. Žiadajú vysťahovať neprispôsobivých.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.

Potraty sa sprísňovať nebudú, Záborskej novela neprešla

Zákon chcú o pol roka predložiť znova.

Anna Záborská.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop