Správny typ oleja predĺži životnosť vášho motora
Olej nevyberajte podľa ceny rozhodujúce sú jeho vlastnosti
Výmena oleja v motore i prevodovke je dnes z väčšej časti záležitosťou autoservisov a skúsených mechanikov. Nezaškodí však vedieť, ktorý olej je správny pre váš motor a podmienky, v ktorých ho používate. Iný by mal používať motorista žijúci pri Jadranskom mori a iný obyvateľ Tatier. Bežná kontrola hladiny oleja v motore je na motoristovi samotnom. Olej treba skontrolovať, prípadne doplniť každých 5000 kilometrov. Zvlášť ak sú dnešné servisné intervaly stále dlhšie. Preto nezaškodí mať prehľad o základných vlastnostiach olejov a ich označení.
Rozdelenie motorových olejov
Dnes sa do motorov osobných automobilov používajú syntetické, polosyntetické a minerálne oleje. Syntetické motorové oleje sú nízkoviskózne, teda veľmi riedke, čím znižujú spotrebu pohonných hmôt, predlžujú životnosť motora a tiež predlžujú výmenné intervaly na 30 000 i viac kilometrov. Neznamená to však, že naliatím syntetického oleja do motora možno predĺžiť výmenný interval navrhnutý výrobcom. Polosyntetické oleje sú hydrokrakované oleje s vyššou tepelnou stabilitou v porovnaní s minerálnymi. Minerálne oleje už väčšina výrobcov nových automobilov neodporúča, pretože ich hlavnou nevýhodou je vysoká viskozita, nižšia tepelná odolnosť a slabšie mazacie schopnosti.
Viskozita
Pri výbere správneho oleja pre daný motor sú najdôležitejšie dva základné parametre: viskozita oleja a výkonnostná trieda. Viskozitu oleja a jeho použiteľnosť v závislosti od vonkajšej teploty prostredia udáva norma SAE (napr.: SAE 15W 40). Viskozita a teda aj použiteľnosť oleja sa mení v závislosti od teploty.
Zimné číslo udáva schopnosť oleja zaručiť štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím je nižšie číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní tekutého stavu oleja. Oleje 0W umožňujú štartovanie aj pri teplotách -50 stupňov.
Letné číslo zase garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých teplotách okolia. Čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia, pri ktorej je olej schopný mazať motor (netrhá sa mazací film). Pre európske podmienky stačia triedy 30 a 40. Norma SAE používa pre označenie viskozity olejov šesť zimných tried označených písmenom W a päť letných tried označených iba číslom, ktoré nevyjadruje teplotu ani inú fyzikálnu veličinu.
Použitie olejov pri vonkajšej teplote podľa označenia SAE: SAE 30 (-5 oC do 40 oC), SAE 40 (0 oC do +45 oC), SAE 20W-50 (-15 oC do +50 oC), SAE 15W-40 (-20 oC do +45 oC), SAE 10W-40 (-25 oC do +35 oC), SAE 5W-40 (-30 oC do +30 oC), SAE 5W 30 (-30 do +25 oC), SAE 0W-30 (-50 oC do + 30 oC).
Výkonnostná kategória
Asociácia európskych konštruktérov vozidiel ACEA vydala v roku 1995 vlastné výkonové klasifikácie olejov rozdelené pre benzínové a naftové motory do dvoch základných skupín A (benzínové motory) a B (naftové motory). Čím je číslo vedľa písmena vyššie (1-5), tým je olej kvalitnejší. Napríklad z označenia oleja SAE 15W40 A3 je zrejmé, že je to olej pre moderné benzínové motory vhodný do prostredia s vonkajšími teplotami od -20 do + 45 oC. Výkonnostné triedy ACEA: A3 pre najmodernejšie benzínové motory A5 najnovšia norma s dôrazom na úsporu baliva benzínových motorov B3 moderné naftové motory bez priameho vstrekovania B4 naftové motory s priamym vstrekovaním B5 naftové motory s dôrazom na úsporu pohonných hmôt Benzín alebo diesel Benzínový motor je k oleju šetrnejší a nemá naň až také nároky ako naftový motor. Okrem špecializovaných olejov pre benzínový alebo naftový motor sa dnes používajú oleje vhodné pre oba typy motorov. Napríklad označenie motorového oleja ACEA A3/B3/B4 znamená, že olej je vhodný pre benzínové aj naftové motory, vrátane turbomotorov a agregátov s priamym vstrekovaním.
Zásady správneho používania motorových olejov
* dodržiavať interval výmeny a typ oleja stanovený výrobcom motora
* nepoužívať "zázračné" prísady na predĺženie životnosti a výmenného intervalu
* nemiešať syntetické a minerálne oleje (okrem nevyhnutných prípadov na okamžitý dojazd)
SME
Od 27. augusta je recyklačný príspevok za motorové vozidlá znova 3 000 korún
Príspevok výrobcov a dovozcov za motorové vozidlá do Recyklačného fondu sa od soboty 27. augusta opäť upravil na 3 000 SK za jedno vyrobené alebo dovezené vozidlo. Informovala o tom vedúca úseku riaditeľa recyklačného fondu Magdaléna Sedláčková. Stalo sa tak na základe redakčného oznámenia o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva životného prostredia SR. Podľa oznámenia je zníženie sadzby príspevku do Recyklačného fondu z 3 000 Sk na 2 000 za motorové vozidlo platné až od 1. októbra 2005. Dovtedy zaplatí každý dovozca za jedno vozidlo do fondu 3 000 Sk. Oznámenie o chybe bolo publikované v Zbierke zákonov číslo 162, ktorá vyšla 27. augusta 2005.
TASR
Volkswagen Slovakia, a.s, znižuje výrobu
Tržby klesli o 16 percent
Spoločnosť Volkswagen (VW) Slovakia, a. s., za prvých 6 mesiacov tohto roka zaznamenala tržby v objeme 80 miliárd Sk, čo medziročne predstavuje pokles o 16 %. Zahranično-obchodná bilancia podniku skončila aktívnym saldom 34,5 miliardy Sk, kým v 1. polroku 2004 bolo vyššie o 5,9 miliardy Sk.
V sledovanom období VW Slovakia vyrobil 109 868 vozidiel, čo je menej ako za prvých 6 mesiacov vlani, kedy ich produkcia prekročila 120 000 kusov.
Podniku sa podarilo zvýšiť objem vyrobených prevodoviek, a to z minuloročných 182,5 tisíca na 188 811 kusov. Rovnaký vývoj zaznamenal aj v produkcii komponentov pre nápravy a prevodovky, keď ich vyprodukoval 11,2 milióna v porovnaní s 8,3 milióna kusov z vlaňajška.
Export spoločnosti dosiahol objem 79,3 miliardy Sk oproti 94,7 miliardy Sk v 1. polroku 2004. Znížil sa tiež jej import, ktorý predstavoval 44,8 miliardy Sk v porovnaní s vlaňajšou úrovňou 54,3 miliardy Sk. Ku koncu júna 2005 prevádzka zamestnávala 7 732 ľudí. Informovali o tom zástupcovia a. s. VW Slovakia.
TASR
V Prievidzi majú makety policajtov
Majú pôsobiť preventívne
V Prievidzi inštalovali prvé tri makety mestských policajtov s terčíkom v ruke na zastavovanie áut. Podľa vyjadrenia zástupcu náčelníka mestskej polície (MP) Júliusa Botku, makety, ktoré z diaľky vyzerajú ako živí policajti, majú preventívne pôsobiť na vodičov motorových vozidiel, aby dodržiavali značkami obmedzenú rýchlosť. Najmä na frekventovaných miestach a priechodoch pre chodcov, kadiaľ prechádzajú žiaci do a zo školy.
V týchto miestach MP sporadicky meria rýchlosť vlastným radarom. Skúsenosti sú také, že mnoho vodičov prekračuje rýchlosť a ohrozuje tak školákov. Makety ukotvili pri okraji vozovky, aby boli dobre viditeľné. Nezostanú na jednom mieste natrvalo. Podľa potreby ich budú premiestňovať na iné nebezpečné miesta v meste. V nočných hodinách ich uschovajú, aby sa nestali terčom vandalov.
TASR
Známi Košičania na štyroch kolesách
Hoci je mestská poslankyňa MVDr. Anna Jenčová blondínka, za volantom je stále v pohode
Neponáhľa sa, lebo jej auto je vždy na začiatku kolóny...
Poslankyňa mestského i miestneho zastupiteľstva MČ Nad jazerom MVDr. Anna Jenčová vodičský preukaz získala, keď mala necelých 17 rokov. Bol síce len na malú motorku, ale medzi rovesníkmi jej priniesol body navyše. Neskôr dostala staršiu Pionierku. "Raz ju šoféroval mladší brat, ktorý ešte nemal vodičák. Keď nás zastavila hliadka vtedy ešte VB, vytkli mi, že som dala motorové vozidlo neoprávnenej osobe. Vyhovorila som sa, že v autoškole nás neučili prehadzovať rýchlosti, keďže sme tam jazdili na Babete. Prešlo mi to, policajti boli mladí, dokonca som si s nimi dohodla stretnutie pri káve."
Začiatky šoférovania A. Jenčovej na aute boli skôr len príležitostné, rodičia auto nemali. Vždy sa však našiel kamarát alebo známy, ktorý ju pustil za volant. Najmä, keď išla partia na diskotéku, ochotne abstinovala, aby si mohla zajazdiť. Vtedy jej nechýbala odvaha prišliapnuť pedál.
Naše prvé "manželské" auto bola Škoda 100, ktorú sme volali Šipista. Všetko v ňom hučalo a triaslo sa ako v rakete, takže pri jazde budilo dojem veľkej rýchlosti." Podľa A. Jenčovej malo ich auto i ďalšie "plusy", napríklad v zime, keďže do neho z každej strany fúkalo, k povinnej výbave patrila deka. "Ovládať Šipistu bolo nad moje sily. Zvyčajne som bola len spolujazdec držiaci v deke zabaleného syna Robka."
Dnes majú doma Felíciu. Ani tej však A. Jenčová veľmi neubližuje, skôr využíva MHD. Podľa manžela je to bezpečnejšie pre ňu, aj ostatných účastníkov cestnej premávky. "Odvahy šliapnuť na pedál mám tiež menej, takže pokuty za rýchlosť mi nehrozia. Vystačím si, aj vzhľadom na stav našich ciest v meste, s najvyššou povolenou rýchlosťou. Som rada, že teraz už na niektorých úsekoch trošku vidno investície do opráv."
Zatiaľ zacvakala pokutu len raz. Aj to iba preto, lebo poslúchla manžela. Ten mal v pamäti, že na semafore svieti doplňujúca zelená šípka pre odbočenie vpravo. Keďže už týždeň bola pre rekonštrukciu križovatky šípka zakrytá vrecom, prešla ňou vlastne na červenú. To, že za ňou stálo policajné auto, zaregistrovala, až keď ju predbehli a zastavili. "Obhajoba s doplňujúcou šípkou nevyšla, stálo ma to 500 Sk. Aj s prihliadnutím na označenie vozidla "Z". "Zetko" bolo naozaj praktické, pretože ma každý s rešpektom obišiel, a ja som sa úspešne vyhýbala dopravným nehodám. Pre radosť synom však občas "zahrabem" kolesami alebo donútim ručičku na tachometri prejsť cez stovku."
Ak by s autom ostala niekde visieť, skôr ju okoloprechádzajúci uvidia stopovať ako pri otvorenej kapote s gola kľúčmi v ruke. Mobil by bol hlavným náradím na opravu. K jej nerestiam nepatrí ani nadávanie za volantom. A tých, čo hromžia na ňu, našťastie, nepočuje. Jazdí si teda pokojne svojím tempom prispôsobiac rýchlosť stavu vozovky a svojim schopnostiam. I tak je najrýchlejšia, keďže jej auto je na začiatku kolóny. Uvítala by mať malé auto s dobrou akceleráciou, aby neblokovala križovatky a nemala problém s parkovaním. Šofér by mohol byť v základnej výbave.
"Podľa toho, čo som o sebe prezradila, ak si odmyslíte prívlastok "blondína za volantom", podľa mňa som úplne normálny a pohodový šofér," zhodnotila sa MVDr. Anna Jenčová.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári