Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Na nové cesty a mosty už kraj preinvestoval 400 miliónov

Košice - Motoristi, využívajúci úseky ciest druhej a tretej triedy v Košickom kraji, sa po dlhých rokoch dočkali zlepšenia, pričom na rozdiel od

minulosti nejde o žiadne "kozmetické" úpravy... Vďaka projektu partnerstva verejného a súkromného sektora sa už preinvestovalo okolo 400 miliónov Sk na úpravu ciest a mostov v kraji. Ako je známe, KSK je od 1. 1. 2004 vlastníkom ciest II. a III. triedy na svojom území. Vzhľadom na to, že vyše tretina týchto ciest je v havarijnom a nevyhovujúcom stave, bolo potrebné riešiť stavebný stav najhorších úsekov ciest. Aj preto zastupiteľstvo KSK pred rokom schválilo projekt tzv. partnerstva verejného a súkromného sektora financovania stavebných úprav ciest v KSK. Výhodou tohto modelu je, že v relatívne krátkom čase sa podarí vo väčšom rozsahu obnoviť cestnú sieť a to bez vysokého jednorazového finančného zaťaženia rozpočtu KSK, pričom kraj splatí celkovo 500 miliónov Sk v rovnomerných splátkach po dobu 10 rokov. Okrem toho zhotoviteľ cesty za ňu preberá na 10 rokov záruku, čo znamená, že sa o ňu za ten čas musí na vlastné náklady aj postarať. Tento model si pochvaľuje aj šéf Správy ciest KSK Pavol Šoltés (na snímke).

Skryť Vypnúť reklamu

"Pred rokom sme sa rozhodli a poslanci nám to odsúhlasili, že si na obnovu tých najkritickejších úsekov zoberieme pol miliardový úver. Za ten čas môžem spokojne povedať, že ku koncu augusta máme ukončených zhruba 80 percent živičných prác, kde sme preinvestovali vyše 400 miliónov korún. Verím, že sa nám podarí potešiť motoristov, najneskôr v priebehu septembra chceme dokončiť všetky opravy asfaltového koberca, do 15. novembra aj mosty nad Bohdanovcami a pri Kysaku. Celkovo tento projekt pokračuje v súlade s prijatým harmonogramom prác, ktoré mám odsúhlasené s našimi dodávateľmi. Jediný problém je azda počasie, ktoré nám až tak nepraje, a aj preto máme niečo vyše týždňový sklz. Ak však prestane pršať, verím, že aj tie termíny sa nám podarí dodržať."

Skryť Vypnúť reklamu

V kraji od mája prebiehala, resp. sa momentálne dokončuje realizácia stavebných úprav 192 km úsekov ciest a štyroch mostných objektov. Zároveň "dobieha" aj realizácia stavieb, ktoré začala ešte Slovenská správa ciest ako je rekonštrukcia ciest vo Vysokej nad Uhom a Veľkom Folmári, či vybudovanie novej cesty v obci Mlynky. Všetky tri úseky v celkovom rozpočtovom náklade 212 miliónov Sk by sa mali kolaudovať najneskôr v októbri 2005. Nový asfalt pribudol na cestách III. triedy cez obce Turňa nad Bodvou, Hačava, Háj, Dvorníky, ako aj pri spojovacích cestách Peder - Žarnov a Turňa nad Bodvou - Turnianska Nová Ves. Kvalitnejšie cesty by už v týchto dňoch mali poslúžiť aj obyvateľom Štósu, Nováčan, Keceroviec, Belže, Zlatej Idky a Herlian. "Verím, že predstavy nášho zastupiteľstva, či Úradu KSK naplníme k spokojnosti všetkých motoristov. Okrem projektu PPP máme ešte v našom kapitálovom rozpočte vyčlenených zhruba 7 miliónov Sk, ktoré sme použili na vysprávky ciest našou vlastnou mechanizáciou. Čo sa týka ďalších úsekov ciest, prednostne sa budeme snažiť opraviť vždy tie, ktoré sa budú javiť ako najhoršie. Viem, že motoristi sa pýtajú najmä na úsek okolo Košických Hámroch smerom na V. Folkmár, ten je však v relatívne uspokojivom stave, takže nepredpokladám jeho rekonštrukciu," tvrdí P. Šoltés.

Skryť Vypnúť reklamu

Zastupiteľstvo KSK na svojom minulotýždňovom rokovaní schválilo aj plán ďalšej výstavby ciest druhej a tretej triedy v kraji. Ak všetko dobre pôjde, tak už najbližší rok budú môcť motoristi v obvode Košice-okolie využívať niektoré z nasledujúcich (staro)nových úsekov ciest: obchvat Perína s pokračovaním do Kechneca, Košický Klečenov - Nižná Kamenica, Komárovce Cestice, Košické Oľšany Byster, Bukovec - Nižný Klátov (Hýľov), Janík Rešica, Chrastné Čižatice, Nižná Hutka - smer Bohdanovce, Ruskov - Ďurkov a obchvat Moldavy nad Bodvou.

Dlhodobý investičný dlh na cestách II. a III. triedy je v našom kraji takmer 900 miliónov Sk. Z tohto dôvodu je nevyhnutné zabezpečiť finančné zdroje na rekonštrukcie a výstavby ciest, ktoré sú v havarijnom stave aj inou formou než len čerpaním z poddimenzovaného rozpočtu KSK. Na zabezpečenie zdrojov financovania vyššie uvedených úsekov kraj predpokladá, že sa na ne môžu využiť príjmy z dane z motorových vozidiel, dodávateľské úvery, projekty verejno-súkromného partnerstva, priame bankové úvery a nevylučuje ani žiadosť o účelové prostriedky vyčlenené zo štátneho rozpočtu. Keďže za vyše poldruha roka po prechode ciest II. a III. triedy zo štátu pod regionálnu samosprávu aj napriek pomerne rýchlej obnove zrekonštruovaných len desať percent doslova rozbitých ciest, snahou KSK bude v ďalších rokoch získať nenávratné prostriedky najmä z eurofondov tak, aby najneskôr do roku 2010 dostala každá cesta v kraji nový asfaltový koberec.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 598
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 725
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 517
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 757
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 947
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 654
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 966
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 508
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 194
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 956
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop