minulosti nejde o žiadne "kozmetické" úpravy... Vďaka projektu partnerstva verejného a súkromného sektora sa už preinvestovalo okolo 400 miliónov Sk na úpravu ciest a mostov v kraji. Ako je známe, KSK je od 1. 1. 2004 vlastníkom ciest II. a III. triedy na svojom území. Vzhľadom na to, že vyše tretina týchto ciest je v havarijnom a nevyhovujúcom stave, bolo potrebné riešiť stavebný stav najhorších úsekov ciest. Aj preto zastupiteľstvo KSK pred rokom schválilo projekt tzv. partnerstva verejného a súkromného sektora financovania stavebných úprav ciest v KSK. Výhodou tohto modelu je, že v relatívne krátkom čase sa podarí vo väčšom rozsahu obnoviť cestnú sieť a to bez vysokého jednorazového finančného zaťaženia rozpočtu KSK, pričom kraj splatí celkovo 500 miliónov Sk v rovnomerných splátkach po dobu 10 rokov. Okrem toho zhotoviteľ cesty za ňu preberá na 10 rokov záruku, čo znamená, že sa o ňu za ten čas musí na vlastné náklady aj postarať. Tento model si pochvaľuje aj šéf Správy ciest KSK Pavol Šoltés (na snímke).
"Pred rokom sme sa rozhodli a poslanci nám to odsúhlasili, že si na obnovu tých najkritickejších úsekov zoberieme pol miliardový úver. Za ten čas môžem spokojne povedať, že ku koncu augusta máme ukončených zhruba 80 percent živičných prác, kde sme preinvestovali vyše 400 miliónov korún. Verím, že sa nám podarí potešiť motoristov, najneskôr v priebehu septembra chceme dokončiť všetky opravy asfaltového koberca, do 15. novembra aj mosty nad Bohdanovcami a pri Kysaku. Celkovo tento projekt pokračuje v súlade s prijatým harmonogramom prác, ktoré mám odsúhlasené s našimi dodávateľmi. Jediný problém je azda počasie, ktoré nám až tak nepraje, a aj preto máme niečo vyše týždňový sklz. Ak však prestane pršať, verím, že aj tie termíny sa nám podarí dodržať."
V kraji od mája prebiehala, resp. sa momentálne dokončuje realizácia stavebných úprav 192 km úsekov ciest a štyroch mostných objektov. Zároveň "dobieha" aj realizácia stavieb, ktoré začala ešte Slovenská správa ciest ako je rekonštrukcia ciest vo Vysokej nad Uhom a Veľkom Folmári, či vybudovanie novej cesty v obci Mlynky. Všetky tri úseky v celkovom rozpočtovom náklade 212 miliónov Sk by sa mali kolaudovať najneskôr v októbri 2005. Nový asfalt pribudol na cestách III. triedy cez obce Turňa nad Bodvou, Hačava, Háj, Dvorníky, ako aj pri spojovacích cestách Peder - Žarnov a Turňa nad Bodvou - Turnianska Nová Ves. Kvalitnejšie cesty by už v týchto dňoch mali poslúžiť aj obyvateľom Štósu, Nováčan, Keceroviec, Belže, Zlatej Idky a Herlian. "Verím, že predstavy nášho zastupiteľstva, či Úradu KSK naplníme k spokojnosti všetkých motoristov. Okrem projektu PPP máme ešte v našom kapitálovom rozpočte vyčlenených zhruba 7 miliónov Sk, ktoré sme použili na vysprávky ciest našou vlastnou mechanizáciou. Čo sa týka ďalších úsekov ciest, prednostne sa budeme snažiť opraviť vždy tie, ktoré sa budú javiť ako najhoršie. Viem, že motoristi sa pýtajú najmä na úsek okolo Košických Hámroch smerom na V. Folkmár, ten je však v relatívne uspokojivom stave, takže nepredpokladám jeho rekonštrukciu," tvrdí P. Šoltés.
Zastupiteľstvo KSK na svojom minulotýždňovom rokovaní schválilo aj plán ďalšej výstavby ciest druhej a tretej triedy v kraji. Ak všetko dobre pôjde, tak už najbližší rok budú môcť motoristi v obvode Košice-okolie využívať niektoré z nasledujúcich (staro)nových úsekov ciest: obchvat Perína s pokračovaním do Kechneca, Košický Klečenov - Nižná Kamenica, Komárovce Cestice, Košické Oľšany Byster, Bukovec - Nižný Klátov (Hýľov), Janík Rešica, Chrastné Čižatice, Nižná Hutka - smer Bohdanovce, Ruskov - Ďurkov a obchvat Moldavy nad Bodvou.
Dlhodobý investičný dlh na cestách II. a III. triedy je v našom kraji takmer 900 miliónov Sk. Z tohto dôvodu je nevyhnutné zabezpečiť finančné zdroje na rekonštrukcie a výstavby ciest, ktoré sú v havarijnom stave aj inou formou než len čerpaním z poddimenzovaného rozpočtu KSK. Na zabezpečenie zdrojov financovania vyššie uvedených úsekov kraj predpokladá, že sa na ne môžu využiť príjmy z dane z motorových vozidiel, dodávateľské úvery, projekty verejno-súkromného partnerstva, priame bankové úvery a nevylučuje ani žiadosť o účelové prostriedky vyčlenené zo štátneho rozpočtu. Keďže za vyše poldruha roka po prechode ciest II. a III. triedy zo štátu pod regionálnu samosprávu aj napriek pomerne rýchlej obnove zrekonštruovaných len desať percent doslova rozbitých ciest, snahou KSK bude v ďalších rokoch získať nenávratné prostriedky najmä z eurofondov tak, aby najneskôr do roku 2010 dostala každá cesta v kraji nový asfaltový koberec.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári