* Na križovatke Prešovská-Sečovská už stavbári finišujú
Doprava sa na tretí most presmeruje až koncom roka
Najzaťaženejšiu a zatiaľ najproblematickejšiu križovatku na území mesta Prešovská-Sečovská už onedlho odťaží sprejazdnenie druhého úseku, ktoré umožní motoristom plynulejšiu jazdu bez zdržiavania sa na semaforoch. Presmerovanie dopravy na novobudovaný most ponad rieku Hornád zamedzí tvorbe kolón, ktorým sa v súčasnosti v čase dopravnej špičky nevyhnú.
S prestavbou križovatky, ktorá je súčasťou diaľničného privádzača, križovatkou ciest medzinárodného významu a základným komunikačným systémom mesta Košice sa začalo v roku 1998. Aj keď sa pôvodne pripravovala ako jedna stavba, z dôvodu zložitého majetkoprávneho vysporiadania a obmedzených finančných zdrojov bola rozdelená na tri etapy. Prvá bola ukončená na jeseň v roku 2002, na ktorú nadviazala hneď druhá. Podľa harmonogramu má byť hotová ešte v tomto roku, čo podstatne zlepší dopravnú situáciu v tomto uzle. Odstránia sa semafory pri novobudovanom moste, čo prispeje k plynulosti a bezproblémovému prejazdu vozidiel. Tie budú nasmerované na nový mostný objekt a tento úsek sa odťaží.
Národná diaľničná spoločnosť, ktorá prostredníctvom zhotoviteľov finišuje s dokončením druhej etapy stavby, všetko smeruje k tomu, aby termín - koniec októbra bol na tejto stavbe dodržaný. Vlani v lete si museli vodiči po odstavení a demolácii starého mosta zvyknúť na novú obchádzkovú trasu a na preorganizovanie dopravy jedným smerom, po ktorej sa jazdí aj v súčasnosti. "Teraz ich žiadne zásadné dočasné obmedzenia až do definitívneho presmerovania nečakajú. Počítať však musia s krátkodobými obmedzeniami, ktoré súvisia sa napájaním nových ciest na už jestvujúce. Uzávierka komunikácií z dôvodu stavebných prác nehrozí," potvrdil nám hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Vzhľadom na zvyšujúcu sa intenzitu dopravy v tomto úseku by bez rozsiahlej rekonštrukcie nebolo možné dosiahnuť plynulosť cestnej premávky. Priestorové možnosti nedovoľovali zvýšiť priepustnosť križovatky výstavbou potrebného počtu radiacich pruhov, ale len výstavbou mimoúrovňového kríženia. Vyžiadalo si to vybudovanie troch nových mostných objektov ponad Hornád, z ktorých sú už dva v prevádzke a tretí pred dokončením a dvoch cestných mostov, ktoré sa budú budovať v rámci tretej etapy.
Tretí úsek košického privádzača už Slovenská správa ciest intenzívne pripravuje. Podľa predstaviteľov Investičnej výstavby a správy ciest Košice si táto stavba vyžiada náklady cca 1,25 miliardy korún. Z týchto prostriedkov sa budú robiť zemné práce, stavať vozovky, mosty, oporné a zárubné múry, protihlukové steny, kanalizácia či prekládky inžinierskych sietí. Výstavba potrvá tri roky a postaví sa takmer 2,4 kilometra ciest. Intenzívne sa majú práce na stavbe rozbehnúť na jar budúceho roka, ale začatie je naplánované ešte pred zimou.
"V rámci tretj etapy sa rozšíria jazdné pruhy do križovatky Stará Prešovská cesta - Prešovská v smere na Michalovce, pribudne most, ktorý prepojí cestu z Vyšného Opátskeho do mesta a v smere na Furču. Do programu výstavby je zahrnutá aj Ľavobrežná komunikácia od Priemyselnej po Rampovú ulicu, ale aj cesta pod železničným mostom na Palackého ulici, ktorá sa má rozšíriť o jeden jazdný pruh v tuneli. Bez toho by sa doprava pri vjazde i výjazde do a z centra mesta spomalila a celá rekonštrukcia by nemala význam," povedal nám vedúci odboru investičnej výstavby Ing. Roman Šplíchal.
Prípravné práce na tretej etape si do konca minulého roka vyžiadali viac než 9 miliónov korún, v tomto sa preinvestuje 38 miliónov. V roku 2006 sa má prestavať 200 miliónov, na ďalší už 700 miliónov a v roku 2008 viac než 430 miliónov.
Odhliadnuc od toho, že križovatka bude naďalej veľkým staveniskom, nemala by už vodičom toľko znepríjemňovať život, nemala by ich zdržiavať a nemali by sa tvoriť kolóny. Už od minulého roka sa situácia podstatne zlepšila, aj keď ich semafory stále brzdia. Všetky práce sa robia za plnej premávky, cesty neboli odstavené a doprava sa v tomto uzle nezastavila. Opäť bližšie k vytúženej plynulosti budú mať motoristi koncom roka. Na definitívne zbavenie sa nervozity si budú musieť ešte počkať. Posledný kritický dopravný uzol v Košiciach sa rozuzľuje, ale nejaký čas to trvá. Je to obrovská a zložitá stavba. Ocenia to až v závere roku 2008, kedy ju stavbári definitívne opustia. K tomuto termínu sa ešte musia dopracovať.
Kveta PODHORSKÁ
* Najdrahšie autá v EÚ sú v Nemecku
Rozdiel až tridsať percent
Nemecko je pre tých, ktorí si chcú kúpiť nové auto, najdrahšou krajinou v eurozóne. Zistila to Európska komisia (EK) v najnovšom porovnaní cien automobilov. Najnižšie sú ceny motorových vozidiel bez ohľadu na zdanenie z 12 štátov eurozóny vo Fínsku. Napríklad za Fiat Punto, ktoré je jedným z najpredávanejších áut v Európskej únii (EÚ), požadujú obchodníci v Nemecku 9 948 EUR, v prepočte 387 942 Sk, čo je o 30 % viac ako jeho cena 7 675 EUR vo Fínsku.
V správe EK sa uvádza 1 878 cien, z ktorých 578 je o 20 % alebo viac nad najnižšou cenou. V Nemecku má najvyššiu cenu 34 modelov z 89 skúmaných. Z toho 20 modelov bolo o viac ako o 20 % drahších ako v krajine, kde stál príslušný model najmenej. Mimo eurozóny ponúka bez zohľadnenia dane najlacnejšie autá Dánsko. Ceny v Dánsku sú ešte 5,7 % pod cenovou hladinou vo Fínsku.
Vyššie uvedený Fiat Punto je síce extrémny prípad, ale nie je žiadnou výnimkou. Škoda Fabia je v Nemecku o 29 % drahšia ako v Portugalsku. Pri Forde Fiesta je rozdiel pred zdanením 25,2 %.
Podľa údajov EK sa cenové rozdiely v rámci 25 štátov EÚ zmenšili z priemerných 6,9 % v máji 2004 na 6,4 % v máji 2005. V 12 krajinách eurozóny tento rozdiel zostal rovnaký, a to 4,4 %.
TASR
* Ako prví ho vymysleli Američania, v praxi mal premiéru v Mercedese
Airbag oslavuje jubileum
Ako prví experimentovali s touto technikou v 70. rokoch Američania. V konečnom dôsledku to však bola nemecká automobilka Mercedes, ktorá v roku 1980 ako prvá predstavila airbagy vo svojich automobiloch. Spoločnosť Bosch sa pritom stala prvým dodávateľom airbagov na svete. Kupcovia mercedesov triedy S si mohli nechať zabudovať airbag pre vodiča za príplatok asi 780 EUR, čo je v prepočte 30 046,40 SKK. Od roku 1991 obsahovali "ochranné vankúšiky" sériovo všetky mercedesy vyššej triedy.
V súčasnosti sa stala táto technika u väčšiny výrobcov automobilov štandardom. Len v Európe sa ročne predá okolo 100 miliónov airbagov, odhaduje marketingový riaditeľ nemeckého výrobcu airbagov TRW Andreas Bstock. Medzitým sa zvýšili aj nároky spotrebiteľov. V súčasnosti sa už takmer nepredávajú automobily bez airbagov. Moderné autá majú spravidla 6 až 8 vstavaných bezpečnostných vankúšikov: vpredu, na stranách a pre hlavu a kolená. Podľa želania zákazníkov sa dodávajú aj airbagy pre spolujazdcov sediacich v zadnej časti vozidla.
TASR
* Známi Košičania na štyroch kolesách
Hudobný redaktor Košického štúdia Slovenského rozhlasu Juraj Hidvéghy jazdí na 180-koňovom šesťvalci
Počas prvej jazdy v autoškole sa inštruktor zapotil...
Hudobný redaktor Košického štúdia Slovenského rozhlasu a riaditeľ festivalu Košický zlatý poklad Juraj Hidvéghy získal vodičský preukaz ešte na gymnáziu.
"Ak si dobre pamätám, tak ho mám už 22 rokov a do autoškoly som chodil spolu s ďalšími spolužiakmi," zalovil v pamäti J. Hidvéghy. "Ako všetci chlapci, tak aj ja som stále poškuľoval po autách. Môj otec mi výrazne pomáhal, lebo ešte pred začiatkom autoškoly ma takmer všetko naučil. Pochopiteľne, keď som vyrazil na prvú jazdu s autoškolou, môj inštruktor sa riadne zapotil. Jazdil som rýchlo a riskantne."
Získavanie vodičského preukazu teda v jeho prípade nebolo prechádzkou ružovým sadom a neobišlo sa to bez malých nepríjemností... "Najviac mi utkvela v pamäti hneď prvá jazda v autoškole. Vyšli sme na most a ja som uvidel pred sebou v mojom jazdnom pruhu výmoľ. Náhle som sa rozhodol, že ho obídem, stočil som volant do ľava, lenže v protismere išli autá. Našťastie inštruktor reflexívne otočil volant a vrátil auto späť do jazdného pruhu. Hneď za mostom sme zastali a on bol bledý ako stena... Dnes už takéto šialené nápady neskúša a prácu inštruktorov si váži. Mladosť pochabosť. To vždy platilo a platí.
Aj keď J. Hidvéghy spočiatku jazdil doslova ako cestný pirát, dnes si dáva za volantom veľký pozor. "Myslím si, že som zodpovedný vodič. Každú jazdu chcem dokončiť živý a zdravý. Jazdím na 180 koňovom šesťvalci, ale zrýchľujem len vtedy, keď nikoho neohrozujem."
Nerád priznáva, no občas si za volantom aj zanadáva. "Nerobím však rozdiely v tom, či ide o ženu alebo muža. Aj keď je pravda, že ženy začiatočníčky jazdia dosť chaoticky, ale skúsene sú takmer pýchou ciest. A čo sa týka ciest? Kto na tie slovenské nenadáva?" Zatiaľ nemal príležitosť a ani dôvod zanadávať si na účet "dopravákov". "Pokutám a podobným ´atrakciám´ sa celkom úspešne vyhýbam. Ak ma aj občas nejaká hliadka zastaví, tak to prebieha celkom pokojne. Ak vznikne nejaký problém, pokúšam sa o prijateľný kompromis."
Auto považuje J. Hidvéghy za veľmi šikovného pomocníka, nevenuje mu však príliš veľa času a ani svojmu štvorkolesovému spoločníkovi nedal meno. "Doprajem mu, čo mu patrí, ale viac pozornosti venujem živým bytostiam... Navyše, ako automechanik by som sa určite neuživil. Trúfnem si akurát na defekt," dodal J. Hidvéghy.
Dáša KIRAĽVARGOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári