* Peugeot predstaví nový model už o mesiac vo Frankfurte nad Mohanom
Airbag bude chrániť aj kolená
Na internete pribúdajú informácie o nových modeloch, ktoré automobilky predstavia na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Jednou z noviniek tohto autosalónu bude aj nový model 407 Coupé, o ktorom nedávno francúzska firma Peugeot zverejnila základné informácie.
Firma Peugeot je tradičným výrobcom krásnych kupé kupé verzie modelov 404, 504 a 406 sa stali ikonami svojej doby. Aj nové kupé 407 je odvodené od limuzíny rovnakého typového označenia. Je postavené na podvozku s rovnakým rázvorom ako limuzína (272 cm). Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Karoséria vozidla je povedané stručne a jasne krásna. Prednej časti dominujú reflektory typického mandlovitého tvaru a veľký otvor na vstup chladiaceho vzduchu. Od limuzíny sa kupé odlišuje okrem iného aj tromi zárezmi v predných blatníkoch. Na zadnej časti je decentný spojler. Nové kupé je dlhé 482 cm, široké 187 cm a vysoké len 140 cm. Predné sklo je silne sklonené a celá silueta vozidla pôsobí dynamickým dojmom.
Vo vozidle je miesto pre štyroch cestujúcich. Zadné sedadlá sú delené a sklopné. Batožinový priestor má úctyhodný objem 400 litrov, čo je oveľa viac ako má väčšina športových kupé. Prístrojová doska je v podstate rovnaká ako u limuzíny. Športovú atmosféru v interiéri vytvárajú kožené poťahy, športové sedadlá a hliníkové dekoračné prvky.
Pri uvádzaní na trh budú pre nové kupé 407 k dispozícii tri pohonné jednotky. Základným motorom je 2,3-litrový zážihový štvorvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorého maximálny výkon je 120 kW. Druhá zážihová pohonná jednotka je prevzatá z limuzíny a kombi. Ide o trojlitrový vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 155 kW. Obidva benzínové motory sú sériovo kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vidlicový šesťvalec možno na želanie kombinovať so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. So štvorvalcom zrýchli kupé z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 222 km/h, pričom celková priemerná normovaná spotreba je 8,7 l/100 km. Šesťvalcom poháňané kupé dosiahne rýchlosť 100 km/h za 8,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 243 km/h. Celková normovaná priemerná spotreba šesťvalca je 10,2 litra na 100 km. Pre kupé bude k dispozícii aj 2,7-litrový vznetový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail. Tento motor, vystrojený turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny, doteraz slúžil len na pohon modelu 607. Maximálny výkon spomenutého motora je 154 kW, maximálny krútiaci moment je 440 Nm pri 1 900 ot/min. Motor je kombinovaný výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Vznetovým motorom poháňané kupé 407 zrýchli na stovku za 8,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 230 km/h. Celková priemerná spotreba vznetového motora je 8,5 l/100 m. Do sériového výstroja nového kupé patrí aj stabilizačný systém ESP, klimatizačný systém, parkovacia pomôcka, palubný počítač a rádio s prehrávačom CD. Vozidlo je vystrojené aj airbagom pod stĺpikom riadenia, ktorý pri havárii chráni kolená vodiča.
Radomir MLYNEK
* Fiat predstaví vo Frankfurte novinku
K Puntu pribudne nové Grande Punto
Talianska firma Fiat oznámila, že na jesennom autosalóne v nemeckom Frankfurte bude mať svetovú premiéru jej nový model Grande Punto. Karosériu tohto vozidla, patriaceho do kompaktnej triedy, navrhla renomovaná talianska dizajnérska firma Italdesign v spolupráci s dizajnérskym centrom firmy Fiat.
Nová malá fiatka je postavená na podvozku s rázvorom 251 cm, čo je o 5 cm viac ako je rázvor doterajšieho modelu Punto. Celková dĺžka vozidla je 403 cm, šírka je 168 cm a výška 149 cm. Podvozková plošina nového modelu bola vyvinutá v rámci dnes už neexistujúcej spolupráce medzi firmou Fiat a koncernom General Motors. Na rovnakej podvozkovej plošine bude postavený aj nový model Opel Corsa, ktorý príde na trh v roku 2006.
Na pohon nového modelu Grande Punto sú k dispozícii dva zážihové a štyri vznetové motory. Všetky motory splňujú emisnú normu Euro 4. Základný 1,2-litrový osemventilový zážihový motor má maximálny výkon 48 kW. Nový 1,4-litrový motor má najvyšší výkon 57 kW. Sortiment vznetových motorov tvoria dva turbodieselové motory zdvihového objemu 1,3 litra a dva motory objemu 1,9 litra. Slabší 1,3-litrový motor má najvyšší výkon 55 kW, výkonnejší vyvíja 66 kW. Motor zdvihového objemu 1,9 litra sa dodáva v dvoch verziách, ktoré majú výkon 88 kW a 96 kW.
Otázku, prečo sa nový model nazýva Grande Punto a nie jednoducho Punto, sme vlastne naznačili už titulkom. Doterajšie Punto totiž naďalej zostáva v výrobe a malo by sa predávať za veľmi výhodné ceny. Nový model Grande Punto sa bude dodávať s trojdverovou i päťdverovou karosériou.
rm
* Lahôdka pre milovníkov karavaningu
Hymer Van za 35 tisíc eur
Pamätám sa, že za socializmu existoval v Košiciach vychýrený karavan klub, združujúci priaznivcov karavaningu, teda ľudí, ktorí na dovolenky cestovali so svojimi pohyblivými obydliami obytnými prívesmi a obytnými automobilmi. Dnes už karavaning na Slovensku temer vymizol, ale ani v iných európskych krajinách výrobcom obytných automobilov a prívesov ruže nekvitnú. Veď v celej Európe sa od 1. septembra minulého roka do 31. marca tohto roka predalo len 47 073 obytných prívesov (karavanov) a dokonca len 25 830 obytných automobilov. Obytné prívesy obľubujú najmä Angličania (kúpili si ich za uvedené obdobie 21 466 kusov), zatiaľ čo najviac obytných automobilov sa predalo vo Francúzsku a Nemecku (okolo 8 000 kusov v každej krajine).
Jedným z najznámejších európskych výrobcov obytných prívesov a automobilov je nemecká firma Hymer. Táto firma predstavila nedávno svoj sortiment pre modelový rok 2006. Novinkou v tomto sortimente je obytný automobil s jednoduchým názvom Van. Hymer Van je postavený na podvozku vozidla Ford Transit FT 350 M. Je dlhý 597 cm, široký 207 cm a vysoký 275 cm. Karoséria vozidla je zhotovená z hliníkového sendviču. Na pohon vozidla slúži dvojlitrový turbodieselový motor výkonu 74 kW alebo 92 kW. Vo Vane je kuchynka s absorpčnou chladničkou, sprchovací kút a kazetový záchod. Posteľ pre dve osoby má rozmery 1 970 mm x 1 380 mm. Vozidle je vystrojené dvomi airbagmi a antiblokovacím systémom.
Hymer Van sa predáva za približne 35 000 eur práve vysoká cena obytných automobilov je pravdepodobne hlavnou príčinou stagnácie karavaningu.
rm
* Maďari neradi používajú bezpečnostné pásy, polícia ich bude prísne kontrolovať
V Maďarsku dávajte pozor
Maďarská dopravná polícia začala v júli bezpečnostnú kampaň, ktorá potrvá do konca roka. V rámci nej budú kontrolovať telefonovanie vodičov počas jazdy, používanie detských sedačiek, ale najväčší dôraz budú klásť na preverovanie používania bezpečnostných pásov.
Nezapnutý bezpečnostný pás vyjde prichyteného cestujúceho až na 30 000 forintov (v prepočte vyše 4640 Sk). Podľa Celoštátneho výboru pre prevenciu nehodovosti by sa používaním pásov dalo zachrániť v Maďarsku ročne 150 až 200 ľudských životov.
V Maďarsku je používanie všetkých bezpečnostných pásov vo vozidle povinné od roku 2001, podľa prieskumov ich však používa iba asi 45 percent cestujúcich. V Nemecku alebo v Rakúsku považuje za nutné používať pásy až 90 percent opýtaných, vo Veľkej Británii škandinávskych krajinách si ich zapne takmer každý.
Podľa veľkej časti maďarských vodičov je v obciach a pri nízkych rýchlostiach používanie pásov zbytočné, pri častom vystupovaní a nastupovaní ich považujú za rušivé. Odborníci sa ich však snažia presvedčiť, že opak je pravdou: aj pri nízkej rýchlosti sa možno bez zapnutých pásov vážne zraniť.
TASR
* Od januára zaregistrovali 40 517 nových áut
Vedie Škoda pred Peugeotom
Na Slovensku sa podľa policajnej štatistiky vykázanej v súlade s európskymi štandardmi za sedem mesiacov tohto roka zaregistrovalo celkovo 40 517 nových osobných a malých úžitkových vozidiel. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to predstavuje nárast o 8,31 %. Ako informovala M. Nováková zo Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP), za júl sa v SR zaregistrovalo 6 481 nových osobných a malých úžitkových áut, čo je v porovnaní s júlom minulého roka 27,15-percentný nárast.
Za sedem mesiacov mala na slovenskom automobilovom trhu najväčší podiel značka Škoda, ktorá si registráciou 11 518 vozidiel do 3,5 tony nadobudnutých z oficiálneho dovozu, teda od hromadných dovozcov, udržuje vedúcu pozíciu s trhovým podielom 28,43 %. Druhú priečku najpredávanejších áut v SR obsadili vozidlá značky Peugeot so 7,36-percentným podielom na trhu. Treťou najžiadanejšou značkou bol Renault s trhovým podielom 6,81 %. Ďalej nasledovali automobily Citroen s 6,51-percentným podielom a Volkswagen s podielom 6,22 %. Opel dosiahol podiel 4,96, Suzuki 4,4, Ford 4,06 a Fiat 3,82 %. Desiatku najžiadanejších značiek uzatvára Seat s 3,13-percentným podielom na trhu.
Od januára po koniec júla tohto roka sa v SR zaregistrovalo 415 nákladných automobilov hmotnosti od 3,5 tony do 12 ton, čo je v medziročnom porovnaní o 18,31 % menej. Celkovo najvyšší odbyt z nich dosiahla značka Iveco s trhovým podielom 43,13 %. Za ňou nasledoval Renault s 20 a Mercedes-Benz s 21,2-percentným podielom.
Vývoj v registráciách kategórie nákladných automobilov hmotnosti nad 12 ton zaznamenal ku koncu júla tohto roku o takmer 22,31 percenta vyšší nárast ako v rovnakom období minulého roku. V absolútnych číslach sa tak zaregistrovalo 1 321 týchto nákladných áut. Najpredávanejšími značkami sú Mercedes-Benz s 21,73-percentným podielom na trhu, Volvo s 18,62 a Scania s 17,34-percentným podielom.
SITA
* Známi Košičania na štyroch kolesách
Poslanec mestského zastupiteľstva Ing. Boris Farkašovský už raz takmer prišiel o "vodičák"
Nie je ani bláznivý vodič, ani slimák
Poslanec mestského zastupiteľstva Ing. Boris Farkašovský získal vodičské oprávnenie počas vysokoškolského štúdia v Bratislave. Jeho prvým vozidlom bol poľský Fiat 125. Dlho mu však radosť nerobil, len asi pol roka, pretože na Popradskej ceste vletel pod aviu, takže z "fiatíka" sa stala kopa šrotu. "Myslel som si, že hravo zvládnem šoférovanie, aj prezúvanie sa z topánok do kopačiek, keďže som sa veľmi ponáhľal hrať futbal. Ukázalo sa však, že robiť dve veci naraz sa nedá."
Nič sa mu vtedy nestalo, no získal trpkú skúsenosť so šoférovaním, takže už si dával a dáva pozor. Okrem zlého odhadu pri vjazde do brány a nejakých malých ťukesov sa nič neprihodilo. Jazdí pritom často, najmä do Bratislavy, kde má pracovné prepojenie. "Cestu zvládnem za štyri hodiny. Pritom o viac ako o 20 kilometrov, v obci aj mimo nej, povolenú rýchlosť nezvyknem prekročiť. Nie som bláznivý vodič, no ani k slimákom nepatrím," ohodnotil sa B. Farkašovský. Snaží sa jazdiť tak, aby neohrozoval seba, ani iných. A veľmi ochotne priestor na ceste uvoľní tým naozaj bláznivým so silnými autami, ktorí si myslia, že vozovka patrí len im. "Možno sa po prvej havárii poučia tak ako ja a budú opatrnejší," myslí si B. Farkašovský. Netají, že aj on má chvíle, kedy i jeho, ako každého chlapa, chytí pretekárska vášeň a vtedy riadne tlačí plynový pedál na podlahu auta. Netrvá to však dlho, maximálne hodinu a znovu "sa vráti" na bežnú komunikáciu.
Zatiaľ sa mu ani veľa pokút nepodarilo platiť, možno len dve. V jednom prípade to však vyzeralo viac ako vážne - na úseku s povolenou štyridsiatkou mu policajti namerali dvojnásobok. "Vtedy mi chceli odobrať vodičák. Nakoniec sa to skončilo vážnym pohovorom na dopravnom inšpektoráte, mastným finančným postihom a varovne zodvihnutým ukazovákom."
Vo všeobecnosti sa B. Farkašovský snaží zaradiť medzi vzorných šoférov. Je schopný aj párkrát obísť nejaké miesto, kým nenájde miesto na zaparkovanie, lebo trávnik a chodník nepovažuje za parkovaciu plochu. Pri stopke, najmä v meste, zastaví, do križovatky na červenú nevletí.
Zvykol si už i nato, že pomaly za volantom každého piateho auta sedí žena. Stále ho však dokáže evokovať myšlienka: ´aha, baba.´ Niektoré totiž jazdia až príliš pomaly. Ostatných teda neohrozujú rýchlosťou, ale naopak, pomalosťou na ceste. "Nepoznám rýchlo jazdiacu ženu. I moja manželka šoféruje po meste ´prezidentskou´ rýchlosťou - teda tridsiatkou, štyridsiatkou. No možno je v istom zmysle lepšia vodička ako ja, pretože ona ešte nemala žiadnu haváriu. Neviem však, čo si o nej myslia ostatní vodiči..."
B. Farkašovský by bol zato, aby sa v meste nielen zlepšila a zrýchlila doprava, ale postavil obchvat. Nech sa prichádzajúci napríklad z Prešova nemusia dostať trebárs na Popradskú cestu cez centrum mesta, okolo Slovana, ale týmto obchvatom. "Hlavne cezpoľní by sa tak dostali čo najskôr a čo najmenej problematicky von z Košíc. Takéto riešenie dopravy nášmu mestu veľmi chýba," myslí si B. Farkašovský.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári