sú pritom neďaleké pozemky fakultnej nemocnice na Ipeľskej ulici. Vybudovanie nového hangáru a pristávacej plochy pre vrtuľník si však vyžiada zhruba 25 miliónov korún a záchranka ich zatiaľ nemá.
"Náš problém je v tom, že máme na prenajatom pozemku v susedstve nemocnice postavené vlastné budovy - hangár a heliport. Ak by sme ich mali postaviť niekde inde, vyšlo by nás to na 25 miliónov, ktoré zatiaľ nemáme. Na jar nám síce minister Zajac prisľúbil vyriešenie tohto problému, ale zatiaľ definitívne slovo nepadlo," hovorí riaditeľ Záchrannej služby Košice Ladislav Šimák.
Letecká záchranka funguje v Košiciach pätnásť rokov a priestory jej svojho času prenajala Fakultná nemocnica s poliklinikou. Šéf záchranky tvrdí, že jej vedenie opakovane žiadal, aby na záchranku tieto pozemky previedlo.
"Odpoveďou mi bolo, že nie sú reštitučne vysporiadané a preto sa to nedá. Keďže sme však boli štátnymi inštitúciami, nečrtal sa žiaden problém. Preto sme na pozemkoch nemocnice bez obáv postavili hangár i pristávaciu plochu pre vrtuľník, a to viac-menej svojpomocne, respektíve s pomocou sponzorov. Boli sme veľmi prekvapení, keď sme sa na jar dozvedeli o zámere pozemky predať," poznamenáva.
Medzičasom boli pozemky prevedené z Fakultnej nemocnice L. Pasteura na Východoslovenský ústav srdcových chorôb. Ich predajom má toto zariadenie získať časť peňazí potrebných na dostavbu jednej z rozostavaných hrebeňových stavieb pri nemocnici. Tak získa adekvátne priestory na svoju prevádzku a nebude roztrúsené po jednotlivých poschodiach fakultnej nemocnice, čo je súčasný stav.
Leteckej záchranke, ktorá má teraz vyhovujúce priestory, sa sťahovať veľmi nechce, keď to však bude nevyhnutné, iné jej napokon neostane. Podmienky sú však tri peniaze, vhodný pozemok a čas potrebný na stavbu nových objektov.
"Náhradný pozemok nemôže byť hocijaký, musí spĺňať isté kritériá. Napríklad nesmie mať v okolí výškové budovy kvôli letovému koridoru. Tiež nesmie byť ďaleko od zdravotníckych zariadení, kam pacientov prevážame, aby bol ich transport čo najkratší a najjednoduchší. Z tohto pohľadu pripadá do úvahy jedine Ipeľská ulica," vysvetľuje Ladislav Šimák.
Toto riešenie je prijateľné aj pre Fakultnú nemocnicu L. Pasteura, ktorej spomínané pozemky patria. Doriešiť ale treba otázku financií i prenájmu nových priestorov, čo podmieňuje spustenie stavebných prác.
"Objekty sa nepostavia za deň. A keďže v zime sa heliport stavať nedá, dôležité je dohodnúť sa čo najskôr, pretože zmluva o prenájme priestorov s ústavom srdcových chorôb nám končí už v marci budúceho roka. Tiež je stále otvorená otázka peňazí. Minister nám ich svojho času prisľúbil, ale odvtedy sa o tom s nami nikto nebavil. Ostáva veriť, že sa niekde nájdu, pretože my potrebných 25 miliónov nemáme," dodáva riaditeľ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári