sa už zaoberali tým, že pri dopravných nehodách sa často poškodzujú stožiare so svetelnou signalizáciou a kto znáša náklady na ich opravu. Dostali sme odpoveď, že náhradu škody pri známom páchateľovi si uplatňuje mesto prostredníctvom Útvaru Správy komunikácií Košice v poisťovni. Dozvedeli sme sa však, že tak by to asi malo fungovať, ale pravda je niekde inde.
Nie sú to až také vysoké čiastky - cca 130-tisíc korún, ale je zarážajúce, že o vrátenie peňazí, ktoré sa museli investovať do opráv, správca komunikácií nemá až taký záujem. Potvrdila to aj kontrola z magistrátu, ktorá zistila, že všetko v poriadku nie je.
"V opačnom prípade by sa nemohlo stať, že z nehody, ktorá sa stala v októbri 2003, poisťovňa oznámila poukázanie peňazí na účet v júni roku 2004. Ďalšia poistná udalosť bola zadokumentovaná v marci 2003 a zlikvidovaná bola v januári 2005. Zistili sme, že škoda bola nahlásená až v septembri 2004. Pritom sú to peniaze mesta a mohli sa použiť na údržbu. Z verejného asi krv netečie. Inak by to netrvalo tak dlho," uviedol hlavný kontrolór mesta Richard Hojer.
Kontrola bola zameraná na zistenie súladu fakturácie výkonov a uzavretej zmluvy s firmou Matyás o prevádzke, údržbe a vykonávaní ďalších činností v oblasti cestnej svetelnej signalizácie a križovatiek na magistráte a Správe komunikácií Košice za minulý rok. Zmluva bola s touto firmou uzavretá ešte v roku 1993. Odvtedy nebola prehodnotená. Preto nie je vylúčené, že na trhu môže byť firma s lepšími podmienkami. Aj z toho dôvodu bola vypísaná verejná súťaž na poskytovateľa údržby CSS. Podobne je to aj s inými firmami, ktoré vykonávajú služby pre mesto, pretože zluvy sú už viacročné.
Kontrolóri mesta zistili napríklad aj to, že v predmete zmluvy nie je výstavba novej CSS a práce na pešom priechode na Toryskej ulici boli vykonané bez verejného obstarávania. Peniaze sa čerpali z prostriedkov na údržbu a nie z kapitálových výdavkov, čím bol porušený zákon i rozpočtová klasifikácia.
Na základe výsledkov kontroly boli prijaté opatrenia na odstránenie nedostatkov. Ako sa uvádza v stanovisku riaditeľa magistrátu Ondreja Bernáta k protokolu, pokusy o prehodnotenie zmluvy s firmou Matyás sa v predchádzajúcich rokoch riešili vypísaním verejno-obchodnej súťaže, ktorá nebola uzatvorená a vyhodnotená pre nedodržanie podmienok. Čo sa týka pešieho priechodu na Toryskej ulici, riešila sa havarijná bodová chyba komunikácie. Stalo sa tam viac nehôd, aj smrteľné. Rozšírila sa jestvujúca signalizácia križovatky Trieda SNP - Toryská, pretože priechod je napojený na jestvujúci radič. Práce sa uskutočnili ako modernizácia, čo nie je podmienené súťažou. Peniaze sa čerpali z údržby, pretože iba v tejto položke boli prostriedky. Tento postup nebol správny.
Isté je, že proces uplatnenia škôd a ich plnenia je veľmi zdĺhavý a komplikovaný, čo sa bude musieť zmeniť. Keďže v minulom roku sa riešili udalosti z predchádzajúceho roku, všetky práce spojené s odstraňovaním škôd úverovalo mesto. Zrejmé je aj to, že plnenie poisťovne bude podstatne nižšie, ako sú vyčíslené škody.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári