vlakom. Výnimkou nie sú ani tragické. Len v Drienovskej Novej Vsi sa na tom istom priechode v priebehu 24 hodín stali dve vážne havárie. V prvom prípade vodič Peugeota 405 stačil pred zrážkou s vlakom z auta vyskočiť. Hoci do nemocnice putoval s ťažkými poraneniami, jeho vozidlo dopadlo horšie. V druhom prípade však dopadla žena z plne naloženej škodovky oveľa horšie. Vlak na zabezpečenom priecestí narazil do zadnej časti škodovky a tlačil ju pred sebou asi sto metrov. Matka dieťaťa, ktoré s ňou sedelo v aute, zraneniam v nemocnici podľahla.
"Počet nehôd na železničných priecestiach rapídne narastá a hlavne tie tragické, prípadne s vážnymi poraneniami ľudí," povedala nám hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Nela Blašková.
Jej slová potvrdzuje aj hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
"V tomto roku sme už zaevidovali 55 prípadov dopravných nehôd na železničných priecestiach, pričom len minulý týždeň sa udiali štyri. Dochádza k úmrtiam, neviem, čo ľudia robia, že si nedajú na priecestí veľký pozor. Ohrozujú seba, aj cestujúcich vo vlaku, pretože pri zrážke nie sú vylúčené ani zranenia pasažierov vo vozňoch," vysvetlil hovorca železničnej polície.
Ako dodal, najčastejšou príčinou nehôd je nerešpektovanie dopravných značiek, svetelnej a zvukovej signalizácie upozorňujúcej na prichádzajúci vlak.
"Ľudia často závory jednoducho obídu. Stal sa dokonca prípad, keď vodič prosil spolujazdca, aby vybehol z auta a nadvihol spustené závory. To už je hazard."
V sieti železníc je vyše 2 400 priecestí, len štvrtina z nich však je zabezpečená mechanickými závorami. Aj napriek tomu však železnice zastávajú názor, že všetky priecestia sú chránené.
"Presne tak, každý jeden takýto priechod je chránený. Spôsobov je viacero, či už sú to závory, svetelná signalizácia, alebo kombinácia týchto dvoch možností. Tie priecestia, ktoré nemajú mechanické zabezpečenie, sú chránené výstražnými krížmi, ktoré vodičov upozorňujú na prítomnosť priecestia. Kríže sú osadené pred každým priechodom," hovorí N. Blašková, pričom spresňuje, že všetky nehody, ktoré sa v tomto roku stali, vznikli vinou vodičov. "Bohužiaľ, ľudia nerešpektujú predpisy, na priecestí má totiž vlak vždy prednosť. Ak by zastavili a pozreli sa na obe strany, presvedčili sa o voľnej ceste, možno by bola situácia iná. Apelujeme na ľudí, aby dávali pozor."
Paradoxné však je, že väčšina nehôd sa stala na priecestiach, ktoré sú mechanicky zabezpečené. Ani v jednom prípade však neboli nefunkčné.
"Ihneď po nehode sa zariadenie kontroluje, či náhodou nedošlo k poruche. Navyše, všetky tieto zariadenia sú napojené na systém, ktorý o probléme okamžite informuje dispečing. Následne sa porucha odstráni. V čase opravy majú rušňovodiči avízo, aby chodili cez priecestia minimálnou rýchlosťou, v niektorých prípadoch dokonca zastali."
Železnice v otázke priecestí zápasia aj s finančnými ťažkosťami. Pri zmene z mechanicky nezabezpečeného priecestia na priecestie so závorami je totiž potrebné vynaložiť vyše šesť miliónov korún.
Ako uviedla TASR, vodiči by mali rešpektovať akékoľvek signály zákazu vstupu na železničné priecestie. Okrem tradičného červeného svetelného znamenia na semafore nesmie účastník cestnej premávky vstúpiť na priecestie ani v prípade výstrahy prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Vstup na priecestie je zakázaný tiež v prípade, ak sú železničné závory zatvorené, spúšťajú sa alebo zdvíhajú, ak je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo, alebo ak je počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie.
Prechod cez koľajnice je neprípustný, ak zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom, alebo
ak situácia za železničným priecestím nedovoľuje, aby ho vodič, cyklista či chodec bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári