Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Len necelá tretina železničných priecestí je chránená

Košice - Železničné priecestia sa pomaly stávajú nočnou morou vodičov. V poslednom období vzrástol počet dopravných nehôd po zrážke vozidiel s

vlakom. Výnimkou nie sú ani tragické. Len v Drienovskej Novej Vsi sa na tom istom priechode v priebehu 24 hodín stali dve vážne havárie. V prvom prípade vodič Peugeota 405 stačil pred zrážkou s vlakom z auta vyskočiť. Hoci do nemocnice putoval s ťažkými poraneniami, jeho vozidlo dopadlo horšie. V druhom prípade však dopadla žena z plne naloženej škodovky oveľa horšie. Vlak na zabezpečenom priecestí narazil do zadnej časti škodovky a tlačil ju pred sebou asi sto metrov. Matka dieťaťa, ktoré s ňou sedelo v aute, zraneniam v nemocnici podľahla.

Skryť Vypnúť reklamu

"Počet nehôd na železničných priecestiach rapídne narastá a hlavne tie tragické, prípadne s vážnymi poraneniami ľudí," povedala nám hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Nela Blašková.

Jej slová potvrdzuje aj hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

"V tomto roku sme už zaevidovali 55 prípadov dopravných nehôd na železničných priecestiach, pričom len minulý týždeň sa udiali štyri. Dochádza k úmrtiam, neviem, čo ľudia robia, že si nedajú na priecestí veľký pozor. Ohrozujú seba, aj cestujúcich vo vlaku, pretože pri zrážke nie sú vylúčené ani zranenia pasažierov vo vozňoch," vysvetlil hovorca železničnej polície.

Ako dodal, najčastejšou príčinou nehôd je nerešpektovanie dopravných značiek, svetelnej a zvukovej signalizácie upozorňujúcej na prichádzajúci vlak.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ľudia často závory jednoducho obídu. Stal sa dokonca prípad, keď vodič prosil spolujazdca, aby vybehol z auta a nadvihol spustené závory. To už je hazard."

V sieti železníc je vyše 2 400 priecestí, len štvrtina z nich však je zabezpečená mechanickými závorami. Aj napriek tomu však železnice zastávajú názor, že všetky priecestia sú chránené.

"Presne tak, každý jeden takýto priechod je chránený. Spôsobov je viacero, či už sú to závory, svetelná signalizácia, alebo kombinácia týchto dvoch možností. Tie priecestia, ktoré nemajú mechanické zabezpečenie, sú chránené výstražnými krížmi, ktoré vodičov upozorňujú na prítomnosť priecestia. Kríže sú osadené pred každým priechodom," hovorí N. Blašková, pričom spresňuje, že všetky nehody, ktoré sa v tomto roku stali, vznikli vinou vodičov. "Bohužiaľ, ľudia nerešpektujú predpisy, na priecestí má totiž vlak vždy prednosť. Ak by zastavili a pozreli sa na obe strany, presvedčili sa o voľnej ceste, možno by bola situácia iná. Apelujeme na ľudí, aby dávali pozor."

Skryť Vypnúť reklamu

Paradoxné však je, že väčšina nehôd sa stala na priecestiach, ktoré sú mechanicky zabezpečené. Ani v jednom prípade však neboli nefunkčné.

"Ihneď po nehode sa zariadenie kontroluje, či náhodou nedošlo k poruche. Navyše, všetky tieto zariadenia sú napojené na systém, ktorý o probléme okamžite informuje dispečing. Následne sa porucha odstráni. V čase opravy majú rušňovodiči avízo, aby chodili cez priecestia minimálnou rýchlosťou, v niektorých prípadoch dokonca zastali."

Železnice v otázke priecestí zápasia aj s finančnými ťažkosťami. Pri zmene z mechanicky nezabezpečeného priecestia na priecestie so závorami je totiž potrebné vynaložiť vyše šesť miliónov korún.

Ako uviedla TASR, vodiči by mali rešpektovať akékoľvek signály zákazu vstupu na železničné priecestie. Okrem tradičného červeného svetelného znamenia na semafore nesmie účastník cestnej premávky vstúpiť na priecestie ani v prípade výstrahy prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Vstup na priecestie je zakázaný tiež v prípade, ak sú železničné závory zatvorené, spúšťajú sa alebo zdvíhajú, ak je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo, alebo ak je počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie.

Prechod cez koľajnice je neprípustný, ak zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom, alebo

ak situácia za železničným priecestím nedovoľuje, aby ho vodič, cyklista či chodec bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 008
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 492
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 295
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 547
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 463
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 093
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 643
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 591
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 066
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 9 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pacientka, ktorá odmietla testy aj rúško, porodila zdravé dieťa

Na sociálnej sieti sa šíri výzva k protestom. Nemocnica kontaktovala políciu.

Koronavírus v Bardejove: Plošné testovanie u nás môže byť príkladom pre Európu, vyhlásil Pollák (minúta po minúte)

Cieľom pilotného celoplošného testovania je spomaliť šírenie ochorenia Covid-19.

Testovanie v Bardejovskej Zábave.
Historikovi pripomína monotónna biela omietka zateplený panelák.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Opatrenia budú prehodnocovať každý týždeň, Naď nevylučuje ani ich sprísnenie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Michala Havrana

Kvôli strachu z tajomstva nedokážeme vnímať realitu (píše Michal Havran)

Od UFO k strachu z tajomstva.

Tao Geoghegan Hart vyhral Giro d'Italia 2020.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop