Korzár logo Korzár Košice

Len necelá tretina železničných priecestí je chránená

Košice - Železničné priecestia sa pomaly stávajú nočnou morou vodičov. V poslednom období vzrástol počet dopravných nehôd po zrážke vozidiel s

vlakom. Výnimkou nie sú ani tragické. Len v Drienovskej Novej Vsi sa na tom istom priechode v priebehu 24 hodín stali dve vážne havárie. V prvom prípade vodič Peugeota 405 stačil pred zrážkou s vlakom z auta vyskočiť. Hoci do nemocnice putoval s ťažkými poraneniami, jeho vozidlo dopadlo horšie. V druhom prípade však dopadla žena z plne naloženej škodovky oveľa horšie. Vlak na zabezpečenom priecestí narazil do zadnej časti škodovky a tlačil ju pred sebou asi sto metrov. Matka dieťaťa, ktoré s ňou sedelo v aute, zraneniam v nemocnici podľahla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Počet nehôd na železničných priecestiach rapídne narastá a hlavne tie tragické, prípadne s vážnymi poraneniami ľudí," povedala nám hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Nela Blašková.

Jej slová potvrdzuje aj hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

"V tomto roku sme už zaevidovali 55 prípadov dopravných nehôd na železničných priecestiach, pričom len minulý týždeň sa udiali štyri. Dochádza k úmrtiam, neviem, čo ľudia robia, že si nedajú na priecestí veľký pozor. Ohrozujú seba, aj cestujúcich vo vlaku, pretože pri zrážke nie sú vylúčené ani zranenia pasažierov vo vozňoch," vysvetlil hovorca železničnej polície.

Ako dodal, najčastejšou príčinou nehôd je nerešpektovanie dopravných značiek, svetelnej a zvukovej signalizácie upozorňujúcej na prichádzajúci vlak.

SkryťVypnúť reklamu

"Ľudia často závory jednoducho obídu. Stal sa dokonca prípad, keď vodič prosil spolujazdca, aby vybehol z auta a nadvihol spustené závory. To už je hazard."

V sieti železníc je vyše 2 400 priecestí, len štvrtina z nich však je zabezpečená mechanickými závorami. Aj napriek tomu však železnice zastávajú názor, že všetky priecestia sú chránené.

"Presne tak, každý jeden takýto priechod je chránený. Spôsobov je viacero, či už sú to závory, svetelná signalizácia, alebo kombinácia týchto dvoch možností. Tie priecestia, ktoré nemajú mechanické zabezpečenie, sú chránené výstražnými krížmi, ktoré vodičov upozorňujú na prítomnosť priecestia. Kríže sú osadené pred každým priechodom," hovorí N. Blašková, pričom spresňuje, že všetky nehody, ktoré sa v tomto roku stali, vznikli vinou vodičov. "Bohužiaľ, ľudia nerešpektujú predpisy, na priecestí má totiž vlak vždy prednosť. Ak by zastavili a pozreli sa na obe strany, presvedčili sa o voľnej ceste, možno by bola situácia iná. Apelujeme na ľudí, aby dávali pozor."

SkryťVypnúť reklamu

Paradoxné však je, že väčšina nehôd sa stala na priecestiach, ktoré sú mechanicky zabezpečené. Ani v jednom prípade však neboli nefunkčné.

"Ihneď po nehode sa zariadenie kontroluje, či náhodou nedošlo k poruche. Navyše, všetky tieto zariadenia sú napojené na systém, ktorý o probléme okamžite informuje dispečing. Následne sa porucha odstráni. V čase opravy majú rušňovodiči avízo, aby chodili cez priecestia minimálnou rýchlosťou, v niektorých prípadoch dokonca zastali."

Železnice v otázke priecestí zápasia aj s finančnými ťažkosťami. Pri zmene z mechanicky nezabezpečeného priecestia na priecestie so závorami je totiž potrebné vynaložiť vyše šesť miliónov korún.

Ako uviedla TASR, vodiči by mali rešpektovať akékoľvek signály zákazu vstupu na železničné priecestie. Okrem tradičného červeného svetelného znamenia na semafore nesmie účastník cestnej premávky vstúpiť na priecestie ani v prípade výstrahy prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Vstup na priecestie je zakázaný tiež v prípade, ak sú železničné závory zatvorené, spúšťajú sa alebo zdvíhajú, ak je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo, alebo ak je počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie.

Prechod cez koľajnice je neprípustný, ak zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom, alebo

ak situácia za železničným priecestím nedovoľuje, aby ho vodič, cyklista či chodec bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 096
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 782
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 029
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 372
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 930
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 204
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 862
  8. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 499
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu