týchto dňoch sa cena pohybuje na úrovni 38,90 Sk za liter.
Vysoké ceny pohonných látok sa negatívne prejavujú aj na hospodárení dopravných podnikov.
"Prevádzka podniku je ohrozená. Naše aktivity ohľadne regulovaných cien smerujú na Košický samosprávny kraj, kde sa prehodnocuje každý kvartál zmluva o verejnom záujme. V júni nám síce nejaké peniaze oproti dohodnutým dotáciám došli, ale stále je to málo. Preto požiadavku ohľadne zvýšenia dotácií smerujeme aj na Ministerstvo financií cez Zväz autobusovej dopravy. Pýtame vyše 750 miliónov korún na vyrovnanie dopadov, ktoré spôsobilo zvyšovanie cien nafty. Samozrejme táto suma predstavuje požiadavku všetkých dopravcov SAD v rámci Slovenska," vysvetľuje generálny riaditeľ SAD - KDS Košice Ľubomír Gerši (na snímke).
Zväz autobusovej dopravy teda žiada peniaze s ktorými sa v pôvodných rozpočtoch vyšších územných celkov na výkony vo verejnom záujme nerátalo. V prípade nesplnenia požiadaviek autobusárov hrozí redukcia spojov, zliav, prípadne aj zvyšovanie cestovného. "Nafta oproti vlaňajšku zdražela o šesť korún. Za pol roka sme vydali o vyše šestnásť miliónov korún viac na pohonné hmoty oproti minulému roku. Potrebujeme však rádovo ďalšie desiatky miliónov," hovorí Ľ. Gerši a dodáva, že spoločnosť si dala urobiť odborný odhad. "Ten sa však môže líšiť od skutočnosti, pretože ceny ropy sa veľmi rýchlo menia. Ťažko sa v týchto veciach orientuje, ale bez toho, aby sa urobil nejaký zásah do cien cestovného alebo vyrovnania strát formou dodatočného príspevku budeme koncom roka hotoví. Už teraz sme v strate."
Vedenie SAD sa teda spolieha, že sa situáciu podarí vyriešiť. Ministerstvo financií zatiaľ mlčí a bude údajne veci analyzovať. "Situácia je neúnosná, už nedokážeme sami normálnym postupom vydobyť nejaké peniaze. Zháňanie financií je vždy otázkou našich aktivít, či medializovania týchto záležitostí."
Hrozí teda zvyšovanie cien cestovného? "Cenovú a tarifnú politiku od začiatku roka realizujú Vyššie územné celky. Zatiaľ sme takúto požiadavku nepredostreli. Radšej by sme pokryli straty iným spôsobom, ako zvyšovaním cien. Sme totiž v situácii, keď každé ďalšie zvyšovanie cien má za následok pokles počtu cestujúcich. Keďže dopravná politika štátu by mala smerovať k podpore hromadnej dopravy, štát by mal peniaze uvolniť."
Podľa Ľ. Geršiho, nebyť zahraničnej, či nepravidelnej dopravy, dnes by sme sa dívali na tohto dopravcu už len ako na ikonu minulosti. "Keby sme vykonávali len prímestskú dopravu, tak by museli skončiť. Straty z tejto dopravy sanujeme z iných aktivít, teda nepravidelnej alebo zahraničnej dopravy. Máme to šťastie, že tieto aktivity máme, pretože nie každá SAD má túto možnosť. Na druhej strane peniaze, ktoré by sme mali v rámci zdrojov z odpisov dávať na obnovu vozového parku, teraz využívame na zabezpečenie dopravy."
Prednedávnom bola SAD nútená niekoľko prímestských spojov zrušiť, pretože sa nejavili byť hospodárne. Situácia sa však môže čoskoro zopakovať... "Rušenie spojov závisí od toho, či dostaneme nejaké peniaze," uzavrel Ľ. Gerši.
Nelichotivú situáciu s cenami nafty pocítil aj Dopravný podnik mesta Košice. Podľa slov generálneho riaditeľa Jozefa Jašša podnik vstúpi do rokovania s mestom. "Neteší nás vývoj cien pohonných hmôt, vyhodnocujeme ako nás to môže ekonomicky zasiahnuť. V najbližšom čase určite budeme rokovať aj s mestom, aby sa urobili opatrenia, aby hospodárske výsledky DPMK neboli horšie ako bolo naplánované," uviedol J. Jaššo a na otázku, či DPMK predloží návrh na zvýšenie cestovného odvetil: "Toto je až krajná možnosť. Zatiaľ o tom neuvažujeme, budeme hľadať vnútorné rezervy, aby sme dopady utlmili. Sme závislí od dotácie mesta, máme dohodnuté vozokilometre a za to dostávame peniaze. Ak sa situácia v súvislosti s cenami nafty bude zhoršovať, budeme musieť prehodnotiť aj fakturáciu voči mestu."
Aký je dopad vysokej ceny nafty na ekonomiku DPMK sme sa nedozvedeli. "Nerád by som o tom rozprával, nechceme to prenášať na verejnosť. Nebudem to komentovať."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári