Niekoľko rád pre prípad, že sa vám počas dovolenky v zahraničí stane nečakaná udalosť
Hlásenie o nehode podpíšte vtedy, ak rozumiete, čo je v protokole
Nečakaná udalosť počas dovolenky v zahraničí môže urobiť poriadny škrt cez rozpočet. Veď kopravná nehoda či krádež vozidla sú pre dovolenkárov doslova nočnou mórou. Mať havarijné poistenie a poistenia proti krádeži je obrovskou výhodou, inak na seba beriete riziko, že všetky náklady, ktoré vám vznikli, zaplatíte z vlastného vrecka. Pri nehode treba dodržiavať určité zásady a vyhnúť sa niektorým rizikám, ktoré môžu mať vplyv na priebeh náhrady škody. Prinášame niekoľko rád odporúčaných Ministerstvom vnútra SR v prípade, že sa stanete účastníkom či vinníkom dopravnej nehody.
V prvom rade sa treba presvedčiť o tom, či poškodeným netreba poskytnúť prvú pomoc. Neposkytnutie pomoci môže mať nielen trestnoprávne následky, ale v niektorých štátoch aj priamy vplyv na rozsah náhrady škody.
Zároveň je potrebné privolať políciu za účelom vyšetrenia príčin havárie a zistenia rozsahu škody. Právne predpisy štátov sú však v tomto smere veľmi rozdielne. Kým napríklad v Taliansku treba políciu privolať až v prípade škody na zdraví, v Chorvátsku sa polícia podieľa na vyšetrovaní každej nehody. V iných štátoch je zase zavedená prax, že polícia chodí len k dopravným nehodám väčšieho rozsahu. Napríklad v Nemecku je potrebné volať políciu len ku škodám, ktoré prevyšujú l 500 eur. V Rakúsku tiež nie je povinné volať políciu k menším nehodám, kde nedošlo k ujme na zdraví. Ak sa predsa len rozhodnete políciu privolať, je táto služba spoplatnená.
Ak k nehode nie je privolaná polícia, záznam o škode môžu vykonať pre potreby poistenia aj samotní vodiči. Ale pozor! Zahraničné poisťovne za tým účelom vydávajú svojim poisteným záznam o priebehu nehody, takzvaný Unfallbericht. Tento doklad býva napísaný dvojjazyčne, spravidla v nemeckom a francúzskom jazyku. Ľavú stranu vyplňuje jeden účastník nehody a pravú druhý. Často sa však stáva, že obe rubriky vyplní zahraničný účastník nehody a nášmu vodičovi predloží tento doklad len na podpis. Tu treba byť veľmi obozretný. Zahraničné hlásenie o dopravnej nehode podpisujte len vtedy, ak rozumiete, čo je v protokole. Po návrate domov je zbytočné tvrdiť, že nehoda mala celkom iný priebeh. Ak neovládate jazyk a domnievate sa, že za nehodu nezodpovedáte výlučne vy, trvajte na privolaní polície, aby nehodu vyšetrila.
Ak nehodu vyšetrujú orgány polície, treba im podrobne vysvetliť priebeh nehody. Ak nerozumiete jazyku krajiny, kde sa stala dopravná nehoda, je potrebné pribrať tlmočníka. Pri tejto príležitosti je potrebné si zapísať ŠPZ poškodeného vozidla, meno vodiča, orgán polície, ktorý nehodu vyšetroval a z hľadiska rýchleho vybavenia poistnej udalosti aj mená svedkov a názov a adresu poisťovne, v ktorej je poistený druhý účastník nehody. Zároveň je potrebné oznámiť druhému účastníkovi nehody, kde ste poistený.
Ak polícia spísala protokol o nehode, treba si tento protokol pozorne prečítať, aby ste mali istotu, že odráža skutočný priebeh nehody. Treba si totiž uvedomiť, že ak niet svedkov dopravnej nehody, vyšetrovací protokol je vlastne jediným dôkazným materiálom, na základe ktorého sa likviduje škoda. Preto opäť platí zásada nepodpisovať nič, čomu nerozumiete... Ak polícia napriek tomu trvá na podpise, ešte pred podpis treba uviesť formulku "obsahu protokolu nerozumiem".
Ak vám bola pri nehode spôsobená škoda treba kontaktovať poisťovňu, kde máte vozidlo poistené, alebo sa spojiť so zmluvnou poisťovňou v mieste nehody. Telefónne čísla spolu s adresami nájde motorista na poistnej zmluve, ktorú odporúčame mať so sebou pri každej ceste do zahraničia. Poisťovňa následne zabezpečí buď opravu vozidla, alebo jeho odtiahnutie domov. Bez havarijného poistenia hradíte všetky výdavky z vlastného vrecka. Pre každý prípad je však dobré si doklady o oprave alebo odťahovaní uschovať. Môže sa stať, že ak sa v priebehu vyšetrovania ukáže, že škodu predsa len zavinil zahraničný účastník nehody, máte právo žiadať o náhradu nákladov opravy alebo odťahovaní od druhej poisťovne.
Bez ohľadu na to, či ste škodu zavinili vy, alebo druhá strana, treba v každom prípade po návrate domov oznámiť škodu poisťovni. Zároveň je potrebné predložiť všetky vyššie uvedené doklady z cudziny a vyplniť záznam o priebehu dopravnej nehody, ktorého formulár sa nachádza na pobočkách poisťovní. Týka sa to všetkých prípadov škody, aj keby ste si mysleli, že za škodu nezodpovedáte.
Núdzové volania vo vybraných štátoch Európy
Krajina: polícia, ambulancia, hasiči, asistenčné veľvyslanectvo SR (zastupiteľstvo)
Belgicko:1011001120032/2/3464045
Bosna a Hercegovina:929493
Bulharsko:16615014600359/2/9433281-5
Česká republika:158155150004202/3332 1441-2
Francúzsko:11200331/4414 5120
Grécko:10016619900301/67 71 980
Holandsko:112003170/416 7777
Chorvátsko:929493003851/4848 941
Luxembursko:113112112
Macedónsko:929493
Maďarsko:10710410500361/460 9010
Nemecko:1101121120049/30/8892 6-20
Poľsko:9979991120048/22/5258 110-1
Rakúsko:1331441120043/1/318 9055200
Rumunsko:95596198100401/3126 822
Rusko:020301007095/9564920 - 2
Slovinsko:11311211200386/1/425 5425
Srbsko:929493(001)9800(987)
Španielsko:0911120800034/915903861
Švajčiarsko:117144118004131/356 3930
Taliansko:113118115003906/367 151
Ukrajina:0203010038/044/212 0310
Veľká Británia:1129990044/0207 313 6470
Zdroj: www.euroinfo.gov.sk
Advokát JUDr. Ivan Vanko nemal za tridsaťdva rokov ani jednu dopravnú nehodu
Keď šiel po Tomášikovej ulici, na kapotu ma spadla tehla
Takmer každý dospievajúci chalan si sadne za volant auta skôr, než má vo vrecku vodičák. Advokát JUDr. Ivan Vanko nebol v tomto smere výnimkou. Prvé kilometre s nohou na plyne absolvoval už ako 16-ročný. Zo začiatku tajne, neskôr s tichým súhlasom rodičov. Pravda, neboli to žiadne dlhé trasy, iba po košických uliciach, ktoré vtedy neboli ani zďaleka také preplnené ako dnes.
"Kurz v autoškole bola už iba formalita," spomína JUDr. Vanko na rok 1973, kedy získal vodičský preukaz. "Ako prvý som riadil rodičovský Renault 8, potom sme mali dva ´žiguláky´. Mojim prvým vlastným autom bol trabant. Bol som s ním veľmi spokojný." Po trabante následovala Škoda 120 L, potom Daewoo Nexia a posledné dva roky jazdí JUDr. Vanko na Škode Octavia. Hoci je s ňou je spokojný, jeho snom je švédske Volvo. "Už niekoľko rokov sledujem reklamy na túto značku a viem, že čo sa týka, bezpečnosti, drží si vysoký štandrad."
Možno tomu nebudete veriť, ale JUDr. Vanko nemal za 32 rokov žiadnu dopravnú nehodu. Jediný raz, kedy bol jej účastníkom, sedel na zadnom sedadle služobnej Tatry 613. "Vracali sme sa z nejakej porady v Bratislave. Bola taká hmla, že nebolo vidieť na druhú stranu cesty," spomína košický advokát na december 1985. "Na diaľnici pri Trnave sa chcel nejaký kamionista otočiť. Zablokoval cestu a zavinil hromadnú reťazovú haváriu, pri ktorej zahynuli štyria ľudia a ôsmi boli ťažko zranení. Ja som zo zrážky vyviazol so zlomeným malíčkom."
JUDr. Vanko tvrdí, že sa snaží maximálne dodržiavať predpisy, zbytočne neriskuje a čo sa mu osvedčilo, je predvídanie. Ak spozoruje v spätnom zrkadle netrpezlivého vodiča, ktorý sa mu lepí na kufor, radšej mu pred sebou vytvorí priestor, nech ho predbehne. Lepšie je vraj mať ho na očiach, než za chrbátom. Maximálne povolenú rýchlosť neprekračuje ani na ďaľnici. Iba raz si na tej do Prešova vyskúšal, ako vyzerá stošesťdesiatka, ale hneď dal nohu z plynu dole. "Uvedomil som si, že už v takejto rýchlosti nie je pánom auta vodič. Ak by sa čosi stalo, napríklad defekt, neviem, ako by to skončilo..."
Ako nehody, tak sa JUDr. Vankovi vyhýbajú aj pokuty. Pravda, kým bol štátnym zamestnancom, policajti no v "krízovej" situácii "riešili" pohovorom. "Skutočne prvú pokutu som zaplatil iba pred mesiacom. Bolo to na Zborovskej ulici, kde som na niekoľko minút zaparkoval auto v zákaze zastavenia. Skôr, než som sa vrátil, boli pri aute mestskí policajti. Stálo ma to 200 korún."
Na záver pridal známy košický advokát jednu kuriózu príhodu zo začiatku 70-tych rokov. "Rodičia mi požičali žiguli a ja som šiel po Tomášikovej ulici. Vtedy sa zrejme vyplyvom niekoľkodňových dažďov a únavy materiálu rozpadol na streche jedného z domov komín. Z ničoho nič začali na cestu padať tehly a jedna zasiahla aj kapotu auta. Zavolal som policajtov, tí všetko pofotili a riešilo sa to cez poisťovňu. Akurát mi doma chvíľu trvalo, kým mi rodičia uverili, že skutočne hovorím pravdu..."
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári