alarmujúce. Podľa riaditeľky Sekretariátu Územného spolku Slovenského Červeného kríža (ÚzS SČK) Košice-mesto Lucie Cangárovej (na snímke), z previerky zorganizovanej SČK, krajským a okresnými riaditeľstvami Policajného zboru v Košiciach vysvitlo, že drvivá väčšina vodičov nevie prvú pomoc poskytnúť vôbec.
"Kontrolovaných bolo 101 vodičov," uviedla L. Cangárová. "Počas akcie mali na figuríne ukázať, či vedia a ako poskytnúť prvú pomoc. Z toho, čo predviedli, vyplýva, že by ich činnosť prežilo len 25 percent zranených."
Na jednom z troch stanovísk, kde hliadky SČK a dopraváci skúšali, čo vodiči dokážu, bola osobne aj zástupkyňa riaditeľky sekretariátu Lenka Kis-Bodnárová.
"Ukázalo sa, že vodiči prvú pomoc poskytnúť nevedeli, alebo v tom mali vážne nedostatky," povedala nám. "Dôvody boli rôzne. Odvolávali sa na poznatky z čias keď absolvovali autoškolu, prípadne ovládali teóriu, ale nedokázali ju uplatniť v praxi. Jeden z najväčších nedostatkov bol ten, že ich ani nenapadlo zisťovať či je zranený pri vedomí, či dýcha, alebo mu bije srdce. Mne najviac utkvel v pamäti a veľmi nemilo ma prekvapil vodič, ktorý prišiel a o prvej pomoci, ktorú vôbec nevedel, ani nič vedieť nechcel. Vraj to nepotrebuje. Pozitívna skúsenosť bola zas v tom, že väčšina vodičov prejavilo aspoň ochotu učiť sa."
Títo vodiči síce mali snahu poskytnúť prvú pomoc, nerobili to však v súlade s európskym štandardom, chýbal im praktický tréning. Získanie správnych vedomostí garantuje ÚzS SČK na základe akreditácie z Európskeho referenčného centra v Bruseli. Absolventi kurzov prvej pomoci po zložení skúšok získajú certifikát platný tri roky.
Aké majú skúsenosti so znalosťami vodičov pri poskytovaní prvej pomoci zraneným na cestách sme sa opýtali tých najpovolanejších. Ľudí zo Záchrannej služby Košice.
"V prvom rade je to celé o nevšímavosti a doslova aj arogancii ľudí," skonštatoval záchranár Miroslav Fľak, ktorý zachraňuje ľudské životy už desať rokov. "Mnohí vodiči, ale aj chodci radšej iba zatelefonujú na záchranku, že kdesi ktosi leží a odídu. Určite by sa malo dbať na lepšiu zdravotnícku prípravu napríklad v autoškolách. Ľudí, ktorí sú ochotní a dokážu zraneným je hrozne málo. Väčšinou sú to lekári, alebo zdravotné sestry prechádzajúce práve okolo dopravnej či inej nehody."
Ján Vávra pracuje na záchranke sedem rokov ako vodič vozidla rýchlej lekárskej pomoci a zároveň ako inštruktor v autoškole.
"Podľa mňa nie je chyba v tom, že ľudí prvú pomoc nemá kto naučiť," zdôraznil J. Vávra. "Napríklad, pôvodný zákon prikazoval robiť zdravotnícku prípravu v autoškolách, k novému zákonu však doteraz nejestvuje vyhláška. A teda v autoškolách, podľa zákona, nemusia prvú pomoc vyučovať vôbec. Zákon vraví, že vodič je povinný pomoc poskytnúť, ale nehovorí o tom, v akom rozsahu. A ďalším problémom je to, že aj tí, ktorí to dokážu, sa boja. Ak totiž urobia pri záchrane človeka niečo zlé a spôsobia zachraňovanému ujmu na zdraví, ten ich môže pokojne i zažalovať."
Iba pre zaujímavosť. Vedenie ÚzS SČK ponúklo v utorok kontrolovaným vodičom možnosť, aby včera o 14.00 a 15.00 hod. prišli do ich sídla na Komenského 19 a zúčastnili sa krátkej inštruktáže o prvej pomoci. Potom sa mohli rozhodnúť, či absolvujú osemhodinový kurz. Zo spomínaných 101 kontrolovaných vodičov 11 prisľúbilo návštevu na Komenského. Nakoniec však prišli iba dvaja.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári