Ak idete na zahraničnú dovolenku autom, snažte sa čo najviac dodržiavať dopravné predpisy
Dopravný priestupok spôsobíte pri Linczi, pokutu zaplatíte na hraničnom priechode
Konečne nastal čas dovoleniek, čoho následkom je veľké "sťahovanie národov". Hoci v posledných rokoch začína stúpať záujem o letecké zájazdy, ešte stále je veľa Slovákov, ktorí sa za hranice vydávajú autom. Nechceme maľovať čerta na stenu, ale na ceste sa im môže prihodiť všeličo. Nie, tentoraz nemáme na mysli dopravnú nehodu. Skôr kontakt s políciou, ktorý môže byť podľa druhu priestupku poriadne "mastný". Internetový prehliadač www.euroinfo.gov.sk poskytuje niekoľko rád, ako postupovať.
Európski policajti pri dopravných priestupkoch postupujú razantne a dokonca ešte tvrdšie ako slovenskí. Všeobecnou tendenciou polície je nerobiť medzi členmi Európskej únie žiadne rozdiely. Navyše sa v EÚ prijímajú nové legislatívne a technické opatrenia, ktoré strpčia život všetkým, ktorí si myslia, že nemusia rešpektovať v zahraničí národné dopravné predpisy.
Prekročenie rýchlosti
Západoeurópske krajiny, najmä Rakúsko, Francúzsko, Nemecko, Belgicko a Luxembursko, investovali veľké finančné prostriedky do inštalácie nových radarových technológií. Ide o plne automatizovanú sieť stacionárnych radarov, ktoré nie sú vždy označené, a navyše sú umiestnené tak, aby boli ľahko prehliadnuteľné. Tak napríklad vo Francúzsku je inštalovaných na diaľniciach približne stotridsať radarov. Novinkou je, že merajú nielen okamžitú rýchlosť, ale aj čas prejazdu medzi jednotlivými radarmi, pretože dokážu rozlišovať vozidlá podľa evidenčných čísiel. To znamená, že ľahko vypočítajú vašu priemernú rýchlosť. Pribrzdiť v mieste merania už teda nestačí. Po prekročení rýchlosti vyhotoví radar okamžite fotografiu, ktorá je cez mobilnú sieť GPRS prenesená do centrálnej databázy, do ktorej majú prístup všetky policajné hliadky a dokonca aj pohraničné hliadky Schengenu. Môže sa teda pokojne stať, že rýchlosť prekročíte niekde pri Linczi a pokutu zaplatíte pri kontrole za Viedňou, alebo vás "skasírujú" na hraničných priechodoch. Slovensko ako člen EÚ pristúpilo k európskym normám aj na poli vymáhateľnosti pokút, čo v praxi znamená, že naša polícia požaduje od občanov, ktorí sa v zahraničí dopustili dopravného priestupku zaplatenie pokuty na území Slovenska. Zväčša ide o trojmiestne sumy v eurách.
Prísna legislatíva
Nových členov Európskej únie víta spoločenstvo aj podstatne tvrdšou legislatívou. Treba mať na mysli, že pokuta je najnižšou formou sankcie, za ktorou nasledujú oveľa tvrdšie opatrenia, ako napríklad väzba. Vo Francúzsku má polícia oprávnenie riešiť súdnou cestou dokonca už aj priestupky, pri ktorých vodič prekročí povolenú rýchlosť len o viac ako desať kilometrov za hodinu. Navyše má polícia právo siahnuť na váš majetok. So zhabaním autorádia sa môžete bežne stretnúť napríklad v Rakúsku. Priama exekúcia sa uplatňuje v čoraz väčšom počte krajín, napríklad aj v Rakúsku, Španielsku, Nemecku a v ďalších. Právo exekúcie môže viesť až k zaisteniu vozidla. To znamená, že policajt môže pri vážnom priestupku sadnúť do vášho auta a odviezť vás na súd, kde sudca prakticky okamžite vynesie rozsudok. Ten môže mať formu pokuty, niekoľkodňovej väzby a s tým spojený zákaz viesť vozidlo na území krajiny v období niekoľkých mesiacov.
S políciou sa nevyjednáva
Stretnutie so zahraničnou políciou nie je rozhodne príjemné. Policajti sú síce slušní, no nekompromisní. Najhoršie, čoho sa môžete dopustiť, je popierať vinu, či dokonca vyjednávať. Na to sú západoeurópski policajti priam alergickí. Väčšina krajín v Európe má veľmi dobré dopravné značenie a na hraničných prejazdoch aj informačné tabule so základnými dopravnými predpismi. A tak je vysvetľovanie o neznalosti predpisov úplne zbytočné. Navyše, tak ako všade inde aj tu platí pravidlo, že neznalosť zákona neospravedlňuje. Pri styku s políciou si treba dať pozor aj na to, že pri vyberaní dokladov z tašky či odkladacej schránky pred spolujazdcom, môže polícia považovať takéto pohyby za "siahnutie po zbrani". Špeciálne zlé skúsenosti majú motoristi s takouto reakciou polície v Taliansku. Čo však policajti musia v zahraničí rešpektovať, je vaša jazyková bariéra. Ak neviete pochopiť, z čoho ste boli obvinený a akého dopravného priestupku ste sa dopustili, je dôležité nič nepodpisovať. V takom prípade sa nechajte dobrovoľne predviesť na policajnú stanicu a dožadujte sa tlmočenia do jazyka, ktorému rozumiete, nemusí ísť o materinskú reč.
Pokuty stále rastú
Orientovať sa vo výške pokút je veľmi ťažké. Líšia sa v jednotlivých krajinách a navyše majú policajti dostatok právomocí posúdiť závažnosť dopravného priestupku a vyrubiť príslušnú pokutu podľa vlastného uváženia. Rozdiel medzi minimálnou a maximálnou sadzbou môže predstavovať desať- aj dvadsaťnásobok základu. Pokuty za drobné priestupky začínajú niekde okolo 30 eur, čo je asi 1 200 Sk, neraz sa však môžu vyšplhať až nad hranicu stotisíc korún. V škandinávskych krajinách začala polícia uplatňovať celkom nový spôsob vyrubovania pokút. Ten berie do úvahy sociálne postavenie previnilca, keďže je výška určená násobkom jeho denného príjmu. Známe sú prípady vysokopostavených švédskych manažérov, ktorí svojimi sto dennými platmi obohatili štátnu kasu o niekoľko miliónov švédskych korún. Sadzobník vedú jednoznačne pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu.
Z priestupku trestný čin
Zaplatenie pokuty v zahraničí, najmä v krajinách Schengenu, neznamená, že váš "register" ostane čistý. Vodič, ktorý poruší pravidlá cestnej premávky a je pokutovaný, sa automaticky dostáva do schengenského informačného systému. Ak sa neskôr dopustí ďalšieho dopravného priestupku, môže byť takýto záznam považovaný za priťažujúcu okolnosť a priestupok za trestný čin. Namiesto pokuty nasleduje súdny príkaz, exekúcia či väzenie.
Ako sa správať pri porušení dopravných predpisov
- Pri komunikácii so zahraničnou políciou buďte vždy slušní
- Doklady sa snažte mať na ľahko dostupnom mieste, aby pri vyberaní nevzniklo podozrenie, že siahate po zbrani
- Nepokúšajte sa vyjednávať
- Ak nerozumiete, z čoho ste obvinení, nič nepodpisujte, ale dožadujte sa tlmočenia v jazyku, ktorý ovládate
- Ak máte pocit, že ste boli krivo obvinení, snažte sa skontaktovať so slovenskou ambasádou alebo zastupiteľstvom v danej krajine
Róbert BEJDA
Známi Košičania na štyroch kolesách, dnes starosta Krásnej JUDr. Marek Kažimír
Ak ho niekto vytočí, buchne z celej sily po volante
Prvé vodičské oprávnenie na motocykle si urobil starosta Krásnej JUDr. Marek Kažimír, keď mu minulo pätnásť. Ako študent SPŠ elektrotechnickej v Michalovciach veľmi túžil po Babete alebo Simsone. Žiaľ, v niekdajšej Mototechne známeho nemal, a tak nebola šanca ho získať. Ani cez poradovník, ani mimo neho. Musel sa uspokojiť s Mustangom.
"Druhé vodičské oprávnenie, už na osobné autá, som zvládol v 17 rokoch, ale dostal som ho, čo je samozrejmé, až po dosiahnutí plnoletosti. Šoférske začiatky som absolvoval na rodičovskej Škode 105, ktorú mi občas požičali." Ani on sa, ako všetci mladí, nevyhol prešmykom či zahrabaniu kolies pri odpichnutí sa z miesta. Chcel vedieť, čo stroj zo seba vydá. "I keď nepatrím k seniorom, dnes takto nevystrájam a na vtedajšiu mladícku nerozvážnosť sa už predsa len pozerám inými očami. Na ceste sa snažím dávam pozor. Rýchlo jazdím tam, kde je rovný úsek alebo diaľnica. Celkovo dodržiavam predpisy, aj keď i ja som človek, ktorý sa občas pozabudne..."
Nebezpečné úseky však prechádza maximálne opatrne, nesnaží sa ani sebe, ani iným niečo dokazovať. Možno aj preto platil zatiaľ iba jednu pokutu. Mal vtedy 18 rokov a kamaráti v aute, s ktorými išiel na zábavu, nemali zapnuté bezpečnostné pásy. V ostatných prípadoch, keď sa aj dopustil dopravného priestupku, keďže istý čas patril medzi príslušníkov Policajného zboru, kolegovia to v jeho prípade riešili dohovorom. "Nikde nie je napísané, že musia udeliť len a len pokutu, ktorá sa môže pohybovať od nuly do dvoch tisícok. Nerobili teda výnimku, len zvolili druhú alternatívu, čiže dohovorili mi," priznal M. Kažimír.
Starosta Krásnej nemá za volantom vo zvyku nadávať ani kde-čo ukazovať. Maximálne, ak ho niekto poriadne vytočí, buchne z celej sily po volante. "Nemôžem rezolútne odsudzovať iných, pretože, to je pravda, niekedy čosi aj ja prepálim. Najskôr sa mi stane, že iného vodiča obmedzím v jazde. Na šoférov sa pozerám v dvoch rovinách: či niečo urobili náhodou alebo jazdia štýlom ´eltete´ pravidelne a úmyseľne. Na druhú kategóriu sa viem nahnevať." Zlosť v starostovi Krásnej by dokázal vyvolať aj vodič, ktorý by chcel sadnúť za volant po požití alkoholu. Je presvedčený, že buď by mu zabránil šoférovať alebo, ak by s ním nebola reč, i policajtom by ho nabonzoval. Opitý vodič je na ceste veľkým nebezpečím.
Úsmevných príhod za volantom zatiaľ M. Kažimír veľa nezažil. Spomína si len nato, že s priateľmi išli na dovolenku na Šíravu. Vyobliekaný v bielom, vtedy to letelo, a zrazu bum, rana ako z dela. "Doslova na franforce roztrhlo dušu na kolese. Iste si viete predstaviť ako ´bielo´ som po výmene kolesa vyzeral..."
Bledosť v tvári M. Kažimír od zlosti nemá vtedy, ak vidí za volantom ženu. Obdivuje hlavne taxikárky i "babu", ktorá šoféruje autobus a jazdí aj po Krásnej. "Krútiť takým veľkým volantom, to už je čo povedať. Úprimne však priznávam, že ak vidím šoférovať ženu v aute s označením KS, či sa na mňa šoférky nahnevajú alebo nie, vtedy som o 50 percent pozornejší a oči mi doslova vystúpia na stopky," dodal M. Kažimír.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári