Košice a. s. Počas takmer 30 rokov zažil mnohé zaujímavé, niekedy priam neuveriteľné príhody. Doteraz ho asi najviac prekvapila tá, keď 28. júna vletel do pravého motora lietadla Airbus 320 leteckej spoločnosti Tunis Air sokol myšiar. Zákonom chránený dravec poškodil sedem lopatiek motora a lietadlo so 156 dovolenkármi smerujúcimi do Monastiru v Tunisku sa muselo vrátiť späť na letisko.
Aj keď A. Magašitz označil túto príhodu za výnimočnú a podľa jeho slov sa za takmer 30 rokov v Košiciach nič podobné nestalo, opýtali sme sa, ako funguje v areáli letiska takzvaná biologická ochrana, ktorá má podobným nehodám zabrániť. Dovolenková sezóna je totiž v plnom prúde a z košického letiska odlietajú do zahraničia tisíce ľudí.
"Táto ochrana funguje i teraz," povedal nám A. Magašitz. "Naša spoločnosť má dvoch zamestnancov, ktorí to robia. Jeden z nich je veterinár. Obaja sú okrem toho aj sokoliarmi, majú k dispozícii naše vlastné sokoly. Robíme preventívne opatrenia nielen ich vypúšťaním do oblasti letiska, aby odplašili vtáky ohrozujúce lietadlá, ale zabezpečujeme aj odchyt sysľov, ktoré potom vypúšťame na Muránskej planine. Ide nám o dodržanie biologickej rovnováhy, čiže, čím menej sysľov, tým menej dravcov. Túto činnosť nazývanú aktívne odplašovanie robíme pred každým odletom a príletom lietadiel. Len ma mrzí, že s tými sysľami neodišiel aj sokol, ktorý spáchal samovraždu vletením do motora airbusu. Bolo ho škoda."
Košické letisko patrí v prevencii zabezpečujúcej minimálne možnosti ohrozenia lietadiel vtákmi medzi najlepšie. Podľa A. Magašitza oveľa horšie sú na tom letiská na pobreží morí či oceánov, ako aj v krajinách známych tým, že cez ne počas jarných a zimných sťahovaní prelieta obrovské množstvo operencov. Medzi ne patrí napríklad Izrael.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári