Japonská Toyota je opäť o krok bližšie k masovej výrobe "vodíkových" áut
Z výfuku pôjdu neškodné vodné pary
Japonská firma Toyota oznámila, že od príslušného ministerstva získala certifikáciu pre svoje nové športovo - úžitkové vozidlo (SUV), vystrojené palivovými článkami. Táto certifikácia znamená, že vozidlo môže jazdiť na verejných komunikáciách. Nový model Toyota FCHV sa tak stal prvým vozidlom kategórie SUV, ktoré takýto certifikát v Japonsku získalo. Firma Toyota sa tak o krôčik priblížila k naplneniu svojho zámeru začať v roku 2015 s predajom vodíkom poháňaných vozidiel.
Palivové články predstavujú perspektívny zdroj energie na pohon motorových vozidiel. V palivovom článku dochádza k zlučovaniu vodíka a kyslíka, pričom sa generuje elektrická energia. Vedľajším produktom takéhoto článku sú neškodné vodné pary. Elektrickou energiou, vyrobenou v palivových článkoch, sú napájané hnacie elektromotory vozidla. Jedným z problémov, ktoré treba pred začatím sériovej výroby vozidiel s palivovými článkami vyriešiť, je výroba vodíka a jeho uskladnenie na palube vozidla. Vodík môže byť vyrábaný priamo vo vozidlo, a to tzv. reformovaním uhľovodíkových palív. Ďalšou možnosťou je vystrojiť vozidlo tlakovou nádobou, v ktorej je vodík uskladnený pod vysokým tlakom. Nová Toyota FCHV je vystrojená takýmito tlakovými nádobami. Nádoby splňujú nové bezpečnostné normy, ktoré pre tlakové nádoby na vodík začali v Japonsku platiť od marca tohto roka. To umožňuje používať nádoby až 15 rokov, zatiaľ čo doteraz to boli len tri roky. Ako sme už spomínali, palivové články potrebujú na svoju činnosť okrem vodíka aj kyslík. S tým však nie sú žiadne starosti, pretože vo vzduchu je ho dostatok.
Vozidlo Toyota FCHV je päťmiestne a jeho dĺžka je 4 735 mm, šírka je 1 815 mm a výška 1 685 mm. Celková hmotnosť vozidla je 1 880 kg. Sústava palivových článkov má elektrický výkon 90 kW. Na pohon vozidla slúži elektromotor, ktorého maximálny výkon je tiež 90 kW. Maximálny krútiaci moment elektromotora je 260 Nm. Vodík je uskladnený v tlakových nádobách, dimenzovaných na tlak až 35 MPa. S jednou náplňou vodíka môže vozidlo prejsť až 330 km (v štandardnom testovacom cykle). Maximálna rýchlosť vozidla je 155 km/h.
Istou zaujímavosťou je, že vozidlá FCHV nie sú na predaj, ale sú určené len na prenájom vládnym a lokálnym inštitúciám a podnikom v energetickej sfére. Doba prenájmu je 30 mesiacov pri mesačnom poplatku okolo jedného milióna jenov.
Firma Toyota intenzívne skúša palivové články aj v prostriedkoch hromadnej dopravy. V tokijskej mestskej doprave bol od augusta 2003 do decembra 2004 skúšaný prototyp autobusu, poháňaného palivovými článkami. V súčasnosti slúži osem "vodíkových" autobusov na prepravu návštevníkov medzi odľahlými areálmi Svetovej výstavy 2005 v Aichi.
rm
Porsche vyvíja pretekárske vozidlo
Nemecká firma Porsche oznámila, že na svojej skúšobnej dráhe vo Weissachu začala testovať nové pretekárske vozidlo LMP2. Toto vozidlo je určené na preteky v americkej sérii ALMS (American Le Mans Series) v sezóne 2006. S vozidlom budú jazdiť pretekári známeho tímu Penske Motorsports. Nový pretekársky Porsche je postavený podľa predpisov kategórie LMP2 (Le Mans Prototype 2), v ktorej bude pretekať. Nosnou časťou vozidla je mimoriadne tuhé šasi (tzv. monokok), zhotovené z uhlíkových kompozitov. Na tomto šasi sú upevnené dvojité priečne závesy predných a zadných kolies. Štruktúrnou časťou podvozka je aj šesťstupňová sekvenčná prevodovka. Prevodovka sa ovláda páčkami na volante. Karoséria vozidla je zhotovená z uhlíkových kompozitov a kevlaru.
V súlade s predpismi má vozidlo hmotnosť len 750 kg. Na pohon vozidla slúži novovyvinutý vidlicový osemvalec zdvihového objemu 3,4 litra. Tento motor, zhotovený z ľahkých zliatin, je vystrojený štyrmi ventilmi na valec, samostatnými škrtiacimi klapkami pre každý valec a mastiacim systémom so suchou kľukovou skriňou. Výkon motora sa odhaduje na 353 kW. Brzdová sústava je vystrojená ventilovanými uhlíkovými kotúčmi, ktoré majú vpredu priemer 380 mm, vzadu 355 mm. Dodávateľom pneumatík je francúzska firma Michelin, ktorá si pošramotila svoju povesť nedávnym škandálom pri pretekoch F1 v americkom Indianapolis. Predpokladá sa, že tím Penske vyskúša svoje nové pretekárske Porsche LMP2 už v ostatných dvoch pretekoch tohtoročnej sezóny.
rm
Clio získalo päť hviezdičiek
Francúzska firma Renault sa veľmi usiluje o to, aby jej vozidlá poskytovali cestujúcim maximálnu možnú mieru bezpečnosti. O tom, že sa jej to darí, svedčia aj výsledky bariérových testov, konaných nezávislou inštitúciou EuroNCAP. Nedávno bolo týmto testom podrobené aj Clio tretej generácie, ktoré Renault predstavil pred niekoľkými týždňami. Pri týchto testoch získalo nové Clio celkovo 32,67 bodu z celkovo možných 37 bodov, čím sa kvalifikovalo pre zisk piatich hviezdičiek. Nové Clio je tak už ôsmym modelom francúzskej firmy, ktorý získal maximálny počet piatich hviezdičiek. Inšpektori EuroNCAP ocenili vysokú mieru ochrany, ktorú Clio poskytuje svojim cestujúcim. Pri bariérových testoch sa karoséria deformovala podľa predpokladov, čím sa takpovediac rozptýlila energia nárazu, a to bez toho, aby do interiéru vnikli niektoré tuhé konštrukčné časti vozidla. K vysokej miere bezpečnosti prispievajú najmä adaptívne čelné nafukovacie vankúše (airbagy).
Clio môže byť podľa verzie vystrojené celkovo šiestimi až ôsmimi airbagmi. Predné sedadlá sú vystrojené systémom, ktorý zabraňuju tzv. antisubmariningu, to znamená podkĺznutiu osoby pod bezpečnostnými pásmi pri prudkom náraze. Pri čelnom náraz sa deformuje horčíkový nosník volantu, čím sa zväčší priestor medzi vlantom a vodičom, čo znižuje dôsledky nárazu pre vodiča. Pri bočnom náraz chránia cestujúcich aj hliníkové tyče v dverách. V testoch ochrany detí získalo Clio tretej generácie štyri hviezdičky. Päť hviezdičiek v testoch EuroNCAP získal aj model Modus, a to ako prvé vozidlo v svojej kategórii. Päť hviezdičiek získali aj najnovšie modely Mégane, Mégane CC, Scénic, Laguna, Vel Satis a Espace.
rm
V U.S.Steel Košice začali stavať novú linku
Budú vyrábať plechy na autá
Ročnú kapacitu takmer 350 000 ton pozinkovaného plechu pre automobilový priemysel a stavebníctvo bude mať nová linka, ktorej základný kameň položili v U.S. Steel (USS) Košice. Výstavba modernej haly pre žíhaciu linku, ktorou USS reaguje na dynamicky sa rozvíjajúcu automobilovú výrobu na Slovensku i vo svete, potrvá do roku 2007. Vyžiada si investície 160 miliónov USD, v prepočte 5,044 miliardy Sk. Vytvorí približne 100 nových pracovných miest.
Odberateľmi finálnych produktov - vonkajších automobilových plechov - by mali byť popredné európske a ázijské automobilky vrátane závodov Peugeot-Citroën a Kia/Hyundai, ktoré sa budujú na Slovensku. Investor ráta s tým, že do roku 2008 bude Slovensko najväčším výrobcom automobilov na obyvateľa a produkcia áut vzrastie v roku 2010 z terajších 300 na jeden milión kusov ročne.
Na slávnostnom začatí stavby sa zúčastnili predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda (vpravo), prezident USS v Pittsburghu John Surma (vľavo), prezident U.S. Steel Košice David H. Lohr (v strede), chargé d´affaires amerického veľvyslanectva v SR Scot Thoyer, primátor Košíc Zdenko Trebuľa, predseda Košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer, zástupcovia budúcich odberateľov a ďalší hostia.
TASR
V obci Zavar sa začalo budovať satelitné mestečko pre zamestnancov PSA Peugeot Citroën
Francúzi dostanú 360 bytov
Výstavba satelitného mestečka pre zamestnancov skupiny PSA Peugeot Citroën sa začala v obci Zavar pri Trnave. Do septembra 2006 by spoločnosť BK Group, a. s., mala odovzdať do užívania 41 bytových domov s 360 bytovými jednotkami. Podľa predpokladov v novovybudovaných bytoch bude bývať zhruba 870 obyvateľov. Celkové investičné náklady na výstavbu presiahnu jednu miliardu Sk. Súčasťou satelitného mestečka bude trojpodlažná viacúčelová budova s reštauračným zariadením, lekárňou a obchodným reťazcom. Štát na výstavbe satelitného mestečka finančne neparticipuje.
Projekt výstavby satelitného mestečka vznikol na základe požiadavky spoločnosti PSA Peugeot Citroën, ktorá potrebuje riešiť ubytovacie kapacity pre budúcich zamestnancov závodu. Víťazom tendra sa stala spoločnosť BK Group, ktorá je developerom, garantom a kontrolórom projektu. Za účelom realizácie výstavby vytvorila spoločnosť dcérsku firmu Poronda Immobilier. Podľa slov konateľa tejto spoločnosti Pavla Petroviča sú pozemky na výstavbu satelitného mestečka vysporiadané. Vlastníkom bytov po dostavbe bude Poronda Immobilier, ktorá s Peugeotom uzatvorila zmluvu o dlhodobom prenájme.
TASR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári