Péter Türk a Ágnes Deli. Obaja sú predstaviteľmi inej generácie.
Starší Türk je zástupcom klasickej avangardy. V strede jeho záujmu stojí Božia pravda, ktorú sa vo svete snaží nájsť v najjednoduchších veciach. Na výstave, ktorú inštaloval v Košiciach, pracoval s tehlou. Tá je síce najjednoduchším materiálom pre stavebníctvo, no autor z nej stavia komplikované veci. Svojou stavbou sa snaží dostať do stredu - centra, kde sa nachádza zážitok z umenia, v jeho prípade z poznania Boha. Hoci žije v ústraní, v skromnom prostredí, mnohí sa domnievajú, že je len otázkou krátkeho času, kým ho osloví veľká inštitúcia, ktorá ho bude prezentovať svetu a širokú verejnosť prekvapí jeho dielami.
Zástupkyňou mladšej generácie je Ágnes Deli. Kým generácia Türka sa postupne prepracovala k inštaláciam, Deli sa do éry tohto umenia narodila. Pri tvorbe svojich diel pracuje s rôznymi druhmi materiálov, pri ktorým objavuje rozpory, napr. tvrdosť - mäkkosť. Jej inštalácia je doplnená fotografiami a celému súboru dala názov Biely trpaslík. "Svojim dielam zriedka dávam názov. Nechcem totiž ovplyvňovať a zavádzať fantáziu ľudí. Ak už nejaký názov dám, určite nie je vysvetľujúci, má byť nejakým plusom k daným dielam," povedala po vernisáži Á. Deli, ktorá vysvetlila, že Biely trpaslík je istý druh hviezdy.
Inšpiráciou pre umelkyňuje je bežný život, no necháva sa inšpirovať aj priestorom, v ktorom vystavuje. "Vždy si dva-tri mesiace pred vernisážou prezriem miesto, kde budem vystavovať. Niektoré prezentácie vznikli dokonca priamo na daný priestor a inde sa aplikovať nedajú."
Autor: ato
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári