Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

ŽENSKÝ KOKTEJL - táma: pitný režim

* Telo potrebuje dostatok tekutín pre krásu, zdravie i ladnosťPohár vody na nočnom stolíku, fľaša pred očami v kanceláriiOdborníci na zdravú

* Telo potrebuje dostatok tekutín pre krásu, zdravie i ladnosť

Pohár vody na nočnom stolíku, fľaša pred očami v kancelárii

Odborníci na zdravú výživu nabádajú na pravidelný príjem tekutín, ktorý môže byť pre niektorých z nás enormným množstvom, keďže by sme mali "dať do seba" dva a pol až tri litre denne. Myľne si myslíme, že vystačíme s klasickým príjmom tekutín, ktorý sa zúži na šálku rannej kávy, v práci si zaženieme hlad ďalšou kávou a na obed je tekutinou polievka, ktorú, aby sme nepribrali, radšej nedojeme. Na dostatok tekutín pre náš organizmus je to málo, málo, málo.

Skryť Vypnúť reklamu

Našťastie, neustála osveta okolo pitného režimu, lákavé reklamy na minerálne vody, dostupnosť informácií pre stále širšiu verejnosť prostredníctvom internetu i ďalších médií, ako aj vyspelosť ľudí, vedú k zvýšeniu príjmu tekutín. "Pred sebou máme leto, čo je obdobie, kedy náš organizmus stráca oveľa viac vody ako inokedy. Veľmi dôležité preto pre každého je dodržiavať práve pitný režim a udržiavať organizmus v hydratovanom stave," tvrdí RNDr. Anna Harantová z Regeneračno-relaxačného centra Stylan, s. r. o.

"Príjem tekutín by ste si mali rozložiť na celý deň. Naše telo je totiž schopné prijať maximálne liter tekutín za hodinu. Väčší deficit preto nemôžeme dohnať naraz a za krátky čas. S pitím môžeme začať hneď ráno, keď sa zobudíme. Po pauze v spánku je veľmi príjemné ovlažiť organizmus čistou vodou. Vhodná je filtrovaná z vodovodu alebo balená pitná voda."

Skryť Vypnúť reklamu

Ak máme v priebehu dňa zvýšenú fyzickú záťaž, podľa A. Harantovej sa na ňu pripravíme niekoľko hodín predtým zásobou tekutín. Nie je vhodné tesne pred telesnou aktivitou vypiť viac ako 2-2,5 decilitra tekutiny. Tekutiny treba dopĺňať po dúškoch, pretože telu pri miernej záťaži trvá približne 10-15 minút, kým prijatú vodu dokáže využiť pri potení. Po ukončení cvičenia či inej športovej aktivity je opäť potrebné doplniť stratenú vodu.

"To isté platí aj pri procedúrach, ktoré urýchľujú tok lymfatickej tekutiny. Sú to lymfodrenáže či už klasickou masážou alebo vacu-pressovou, rôzne termozábaly a podobne. Tekutiny treba podávať v priebehu masáže, aj bezprostredne po procedúre. Je to veľmi dôležité, pretože sa aktivizuje činnosť obličiek a organizmus stráca vodu." Keby voda nebola, v tele by došlo k hromadeniu toxínov, čo sa nesmie dopustiť. Nie je zlé, ak sa do regeneračného programu zaradia aj cvičenia pre moletky a pre ženy so zdravotnými problémami. Cvičebná zostava trvá 90 minút a je zameraná na správne fungovanie vnútorných orgánov, formovacie a posilňovacie cviky, strečing. Záverečná relaxácia je spojená so zmenou myšlienkového návyku v súvislosti s nadváhou. Počas celého cvičenia sa v malom množstve prijímajú tekutiny.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak patríte k tým, ktorí sa chcú ´naučiť piť´, ale majú problém spomenúť si počas dňa na pohár s vodou, stačí si okolo seba rozložiť pár fliaš a spomínaných pohárov. Určite sa i na nočnom stolíku nájde miesto pre raňajší pohár vody. Ak si neviete odoprieť na dobré ráno a štart do pracovného dňa kávu, vypite po nej pohár vody, keďže má močopudné účinky. Rovnako si aj v práci položme na pracovný stôl fľašu s vodou. Každý deň aspoň jednu 1,5-litrovú." Ak sme ich vypili všetky, sme podľa A. Harantovej na dobrej ceste. Do príjmu tekutín sa počíta aj voda v strave, v ovocí, zelenine. Ak predstavujú prevažný podiel v našej výžive práve zelenina a ovocie, stačí piť menej. Pri varení sa snažíme jedlá veľmi nesoliť, pretože soľ zbytočne zadržiava v organizme tekutinu.

Najväčší podiel prijatých tekutín by mala tvoriť čistá voda alebo málo mineralizovaná pramenitá voda. Aj tu však platí striedmosť a určite by sme si mali všímať zloženie vôd, ktoré pijeme. Na Slovensku vyviera okolo 1500 registrovaných pramenitých mineralizovaných vôd. Je to bohatstvo, ktoré možno ani nevieme doceniť, pričom ho nemá každá krajina. I v Košiciach máme jeden zo 409 na východnom Slovensku registrovaných prameňov. Nachádza sa na Aničke a je známy ako ´vajcovka´ alebo ´gajdovka´.

S pitným režimom treba myslieť i na deti, ktoré svojou prirodzenou pohybovou aktivitou strácajú viacej vody. Nezakazujme im piť kedykoľvek, keď majú smäd. Necvičme ich pevnú vôľu tým, že im zakážeme piť na výletoch, túrach, vychádzkach. Práve naopak. Skúsme ich však učiť na čistú vodu, i keď im len ťažko vysvetlíme, prečo by nemali siahať po lákavo farebných vodách obsahujúcich chemikálie. Rodičia by mali pamätať i na pitie školopovinnej mládeže. Mnohé deti absolvujú 8-hodinovú ´šichtu´ v škole bez pohára vody.

"Sme národom, ktorý žije v prírodných podmienkach s bohatým výskytom podzemných vôd. Dámy, využívajme toto bohatstvo pre naše zdravie, krásu, peknú pleť," doplnila RNDr. A. Harantová.

* Podstatný je obsah minerálnych látok

Radšej voda ako limonády

Z hľadiska obsahu minerálnych látok sa rozdeľujú pramene na prírodné minerálne pramene, s rôznym obsahom rozpustených minerálnych látok. Vyšší obsah (od 600 do 3100 mg/l) majú napríklad Korytnica, Budiš, Salvator, Baldovská, Kláštorná, Mytická, Slatina, Mattoni, Magnézia, Gemerka, Fatra. Nie sú veľmi vhodné na pravidelné každodenné pitie 2-3 litrov, avšak ich zloženie vhodne doplní minerály v našom organizme.

Pramenité vody s podielom minerálnych látok pod 600 mg/l, napríklad Lucka, Rajec, Dobrá voda, Zlatá studňa, Toma, Bonaqua sú vhodné na každodennú konzumáciu aj pre deti. Balená pitná voda je použiteľná i na varenie či prípravu bylinkových alebo ovocných čajov pre deti, aj dospelých. Prednosťou spomínaných vôd pred vodou z vodovodu je ich pôvodný stav, teda bez chemickej úpravy.

Veľmi chutné a vhodné sú tiež čerstvé ovocné či zeleninové šťavy, ale malým deťom ich riedime pramenitou alebo pitnou vodou.

Na uhasenie smädu nie sú vhodné sladké farebné limonády s obsahom cukru a chemických farbív. Do pitného režimu sa nezaraďuje ani pitie kávy, silného čierneho čaju, piva a alkoholických nápojov.

Osobitnou časťou pitného režimu sú iónové alebo športové nápoje. Sú vhodné pri extrémnej záťaži vrcholových športovcov, dopĺňajú stratu iónov po intenzívnom tréningu. Kto si myslí, že zvýšia výkonnosť, môže to skúsiť, ale užívať ich až po cvičení. Nie sú vhodné počas telesnej aktivity.

* V horúcom lete pozor na "horúce" nápoje

I v kuchyni sú povzbudzovače

K nápojom leta treba určite priradiť i nápoje lásky. Pripravujú sa od nepamäti, aby povzbudili sexuálny apetít. Afrozidiaká, ktoré sa do nich pridávali, boli zo živočíšnej, rastlinnej i nerastnej ríše. Niektoré prostriedky, keďže ich príprava bola pomerne zložitá, mali dokonca v rukách šamani a čarodejníci.

Pridávanie rôznych "zlepšení" existuje aj teraz. Ako spomínané afrodiazaká sa používajú zázvor, koriander, čierne korenie, škorica, klinček, muškátový oriešok, vanilka. Erotické túžby povzbudzujú i lístky mäty, bazalky, šalvie, kokosový orech, datle, banány, granátové jablko, med.

I keď to možno niekto spochybní, no chutným a účinným afrodiaziakom, ak sa správne pripraví, môže byť aj káva a kakao.

* Okrem tekutín potrebujeme i ďalšie dary

Aby pleť nepripomína Saharu

Dbať o dostatok vody pre organizmus, to je jedna z povinností nadchádzajúcich dní. Pravda, robiť to treba len vtedy, ak nechceme, aby naša pokožka pripomínala vyprahnutú, popraskanú púšť.

Jej vysušeniu bránia obilné klíčky, slnečnicové a ľanové semienka i pivné kvasnice, ktoré sú bohaté na vitamíny B a E. Dobrým pomocníkom sú tiež repkový, orechový, klíčkový a sójový olej, lebo obsahujú mastné kyseliny, takže i vďaka nim sa vyhneme vysušeniu a ochabnutiu pokožky. Hoci sa hovorí, že jedzte syry, dajú sily, ženskej pokožke dajú spolu s maslom aj dostatok vitamínu A. Ten je zase dôležitý na udržanie povrchovej vrstvy kože.

Vitamín A, ktorým sa dá bojovať proti starnutiu, obsahujú i mrkva, čučoriedky a paprika. Kiwi je zase antioxidant obsahujúci vitamín C. Pokožku ochraňuje pred znečistením.

* Fittneska Marietta Žigalová za hodinu šliapania do pedálov vypotí liter vody a ten musí hneď doplniť

Horké pivo mieša so sladkým spritom v pomere 1 : 1

Dať telu denne dostatok vody, to doporučuje každému i známa fittneska Marietta Žigalová. Ona sama pitný režim dodržiava v každom ročnom období. V lete obzvlášť, lebo vtedy viac ako inokedy pociťujeme potrebu piť. Prirodzené teplo vonku vyvoláva väčší smäd, telo sa začne potiť a voda z neho vyparovať.

"V mojom prípade je výdaj vody skutočne veľký. Som cvičiteľkou bicyklovania a pri jednom cvičení hodinu v kuse šliapem do pedálov. Je teda samozrejmé, že telo prichádza potením o množstvo ´vlahy´. Minimálne liter stratím určite. A ten musíme ja, i cvičenci, doplniť, inak by sme mohli mať závrate či dokonca kolaps." M. Žigalová sa vo svojej praxi stretla neraz s ľuďmi, ktorí za celý deň, snáď okrem kávy, vôbec tekutiny neprijímajú. Jednoducho nepociťujú potrebu dodávať telu to, čo stráca. Práve im najviac zdôrazňujem, že piť sa musí v priebehu celého dňa, či sú smädní alebo nie."

M. Žigalová do týždňa "našliape" na bicykli 10 hodín, čo je už riadny výdaj vody z tela. Pre ňu však nie je problémom dopĺňať ju. Pije najmä iontové nápoje vhodné pri extrémnej záťaži, ktoré radi pijú aj iní športovci.

Pokojne si však dá i inú tekutinu. Jej výber závisí od toho, v akej fáze dňa sa nachádza. Pri športovaní to musia byť predovšetkým nápoje s obsahom minerálnych látok alebo multivitamínov. V súkromí si rada posedí pri šálke kávy, ale keďže je močopudná, treba si po nej znovu dať i nejaký nápoj. "Rada mám tiež polievky. Aj nimi telu potrebnú vodu dodávam. Siaham i po ovocí. Toho by však nemalo byť veľa, pretože obsahuje ovocné cukry a z nich sa priberá. Ovocia preto s mierou." M. Žigalová však bez problémov ženám doporučuje napríklad melóny, ktoré obsahujú málo kalórií, zato sú dostatočné tekuté.

Každá žena chce dobre vyzerať, mať peknú pokožku a sama zo seba dobrú náladu. Ako to dosiahnuť? Fittneska tvrdí, že si nestačí len hovoriť - urobím niečo so sebou a pre seba, ale aj to robiť. "Treba dbať o dostatočný výdaj energie, správne, zdravo sa stravovať, a samozrejme dávať telu i dostatok tekutín. To je základ úspechu u dievčat i žien v zrelšom veku."

M. Žigalová nie je však úplne proti všetkému. Sú chvíle, keď si dá i čokoládu, hoci vie, že potom ju bude musieť zo seba "vycvičiť." Má rada aj pivo, pohár dobre schladeného je vraj lahoda. "Nepijem ho však čisté, pretože samotné je pre mňa dosť horké. Pivo zmiešam so spritom, ktorý je naopak sladký. Keď sa použije dobrá kombinácia, napríklad pomer 1:1, je to naozaj správny nápoj. Dobre človeka osvieži a ešte má aj iné účinky, napríklad podporuje trávenie. Skúste!, radí M. Žigalová.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 21 226
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 200
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 002
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 665
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 860
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 916
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 292
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Z vyše 1 700 pozitívnych testov je 512 z východu

Počet ventilovaných pacientov stúpol.

Ilustračné foto.

Pribudlo ďalších 17 úmrtí, z toho 11 v prešovskej nemocnici

Jedna pacientka skonala aj v Košiciach, ďalšia v Bardejove.

Fakultná nemocnica s poliklinikou Jána Adama Reimana Prešov - oddelenie infektológie.
Pri vstupe do budovy košických súdov musí každý prejsť dôkladnou kontrolou.
Poslanec Rudolf Dupkala počas online rokovania PSK.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop