Dnes pokračujeme v radách, ktoré sú dôležité pre úspešnú kontrolu STK
"Garážovým odborníkom" neverte, prehliadku auta zverte servisu
Minulý týždeň sme na tejto strane načali tému, ktorá sa raz za čas týka každého majiteľa motorového vozidla. Organizačný vedúci Ing. Milan Magyar z firmy Transfer technológií nám popísal, z čoho pozostáva kontrola STK. Od prehliadky motora, cez brzdový systém a podvozok až po záverečné nalepenie červenej nálepky na zadnú tabuľku s EVČ. Dnes Ing. Magyar prezradí najčastejšie chyby, s akými motoristi na kontrolu prichádzajú i ďalšie zaujímavé informácie, ktoré sa im pred kontrolou zídu.
Nakoľko nie každý vlastník motorového vozidla sa rozumie do motora či iných jeho častí, pred kontrolou je lepšie zveriť auto niektorému autorizovanému servisu. V snahe ušetriť síce nejden motorista využije služby "garážových odborníkov", no v ich prípade nie je 100-percentná záruka, že svoju robotu odvedú na požadovanej úrovni. Nastaviť napríklad chod motora tak, aby spĺňal emisné parametre, to vyžaduje zložité a najmä spoľahlivé prístroje.
Pred "estekáčkou" je teda žiadúce skontrolovať motor, brzdový systém (vrátane ručnej brzdy a parametrov brzdovej kvapaliny), tesnosť výfuku a prednú i zadnú nápravu. Samozrejme, nedostatky treba odstrániť. "Svetlá si môžete a nemusíte dať v servise nastaviť. Je to totiž jediná závada, ktorú vám odstránia aj pri kontrole STK. Samozrejme, zdarma," vraví Ing. Magyar.
Napriek vedomiu, že prehliadka odhalí každý nedostok, mnohí motoristi doslova riskujú, že sa im "prejsť" podarí aj s chybami. Najčastejšie je to nevyhovujúci katalyzátorový systém, prestarnutá brzdová kvapalina, deravý výfuk či skorodovaný podvozok auta. Pravda, stane sa i to, že auto príde na prehliadku s negungujúcou smerovkou či "sliepňajúcim" svetlom. Je to pritom závada, ktorú by mal každý motorista odhaliť už pri bežnej kontrole sám.
"Veľmi častou chybou býva zlé nastavenie ručnej brzdy," vyberá Ing. Magyar príklad z praxe. "Mnohí vodiči namietajú, že ak auto odparkujú na kopci a zabezpečia ručnou brzdou, bezpečne stojí. Prístroje však odhalia, že funguje iba jedna strana, druhá je nefunkčná. Pritom v 100-percentom stave musia byť obe." V súvislosti s prípadnou opravou brzdového systému Ing. Magyar odporúča, aby sa nevykonala tesne pred kontrolou. Dobré je na nových brzdách odjazdiť aspoň 150 km, aby dobre " sadli".
Prísť na kontrolu so skorodovaným výfukom je doslova hazard. V takom prípade sa azda pri meraní zloženia výfukových splodín ani nedajú docieliť správne hodnoty. Prehliadka podvozku zvykne odhaliť aj netesnosť olejovej sústavy. "Mokrý" motor je iba výstrahou. Kvapkajúci cez kontrolu určite neprejde! Rovnako nevyhovujúce sú vybité čapy či dokonca zjavne uvoľnené koleso v "náboji".
"Ak počas prehliadky zistíme závady, ktoré znamenajú čiastočnú nespôsobilosť, motoristovi dáme tri mesiace na odstránenie nedostatkov. V prípade, že je auto úplne nespôsobilé, dostane majiteľ oprávnenie iba na jazdu do najbližšieho servisu," vysvetľuje Ing. Magyar. "Do jedného mesiaca platia u nás motoristi za opätovnú kontrolu iba jednu korunu. Snažíme sa ich tak motivovať k čo najskoršej oprave chýb. Ak prídu až po mesiaci, platia celú taxu kontroly, teda akoby prišli po prvý raz." Prax v jednotlivých prevádzkach, kde kontrolu STK vykonávajú, je však rôzna. Niekde platí motorista za opakovanú kontrolu polovicu, hoci by prišiel už na druhý deň, inde "zacvaká" dokonca celú taxu.
Kontrola STK je povinná pre nové vozidlá po štyroch rokoch a potom každé dva roky. Okrem toho však tohto roku vstúpil do platnosti zákon, ktorý majiteľom nových vozidiel pripadá ako zbytočná príťaž. Po kúpe auta s ním totiž musia do siedmich dní absolvovať tzv. administratívnu prehliadku. Na stanici STK im skontrolujú výrobné číslo karosérie a nalepia červenú nálepku. Nový zákon je v súlade so zákonmi Európskej únie. Tam dopravní policajti pri kontrole auta neštudujú v dokladoch, kedy bolo kúpené, ale pozrú sa na nálepku a všetko im je jasné.
Autá, kúpené po 1. marci 2005, kedy vstúpil zákon do platnosti, majú na prehliadku sedem dní. Do 1. septembra 2005 ju musia absolvovať aj tie vozidlá, ktoré boli kúpené pred týmto dátumom a ešte na kontrole STK neboli. Teda všetky, kúpené od leta 2001. Samozrejme, i tie, ktoré v tomto období menili majiteľa a tabuľku s EVČ.
Ako sme sa dozvedeli z Krajského dopravného inšpektorátu v Košiciach, v prípade, že policajt zadrží vodiča bez platnej kontroly STK, môže mu v zmysle zákona SNR č. 372/1990 Zb. dať blokovú pokutu do 2000 Sk.
Róbert BEJDA
V Košickom kraji zistených 2 714 priestupkov
Jastrab zarobil 1,8 milióna
V dňoch 6. až 12. júna 2005 sa uskutočnila najväčšia medzinárodná dopravno - bezpečnostná akcia v strednej Európe. Prebiehala súčasne v šiestich krajinách Salzburského fóra, čiže na Slovensku, v Čechách, Poľsku, Rakúsku, Maďarsku a Slovinsku, pričom vo všetkých krajinách niesla názov JASTRAB. Výkon dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky bol na odporúčanie Európskej komisie zameraný na dodržiavania pravidiel: rýchlosti jazdy, používania bezpečnostných pásov, vedenie motorových vozidiel pod vplyvom alkoholu a iných návykových látok.
V Košickom kraji sa akcie zúčastnilo 922 policajtov, 32 policajtov vojenskej a mestskej polície a 7 dobrovoľných strážcov poriadku. Celkovo bolo zistených 2 714 dopravných priestupkov a odhalených 7 trestných činov. Zaistených bolo 5 osôb, z toho dvaja páchatelia trestnej činnosti a dve osoby, po ktorých polícia pátrala. V blokovom konaní bolo vybavených 2 426 priestupkov a 126 priestupkov bolo vybavených dohováraním, teda bez uloženia pokuty. Na dopravný inšpektorát bolo oznámených 162 priestupkov. Celková výška uložených pokút dosiahla 1 869 300 Sk. Blokové konanie - najčastejšie priestupky: neprimeraná rýchlosť 1 420 priestupkov, bezpečnostné pásy 395 priestupkov, technický stav 115 priestupkov, používanie mobilného telefónu 24 priestupkov, nesprávny spôsob jazdy 55 priestupkov, nedanie prednosti v jazde 12 priestupkov, cyklisti 18 priestupkov, chodci 12 priestupkov. Zadržaných bolo 47 vodičských preukazov, z toho kvôli alkoholu 30. Zadržaných osvedčení o evidencii vozidla bolo 93, zadržaných tabuliek s evidenčným číslom bolo 22.
TASR
Najväčším exportérom v Česku bola v roku 2004 automobilka Škoda
Dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen (VW) Škoda Auto v stredočeskom meste Mladá Boleslav je s veľkým odstupom najväčšou exportnou firmou Českej republiky. Podľa rebríčka Czech Top 100 vyviezla v roku 2004 tovar v hodnote viac ako 131 miliárd Kč, v prepočte takmer 168,5 miliardy SKK. Bolo to o takmer 9 % viac ako v roku 2003. V roku 2004 vyrobila Škoda Auto približne 450 000 osobných áut, z toho 85 % vyviezla do zahraničia. Autá značky Škoda Fabia, Octavia a Superb (na snímke), sa exportujú do takmer 90 krajín celého sveta.
Na 2. mieste sa umiestnila česká dcérska spoločnosť taiwanského počítačového koncernu Foxconn, na 3. mieste je chemický koncern Unipetrol. V tomto roku s najväčšou pravdepodobnosťou zaujme popredné miesto v exportnej štatistike aj automobilka TPCA v stredočeskom Kolíne. Tento spoločný podnik firiem Toyota, Peugeot a Citroën začal na konci februára sériovú výrobu malých áut Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, pričom veľká časť plánovanej ročnej produkcie 300 000 áut je určená pre zahraničie.
Export firiem, ktoré vyvíjajú činnosť v Česku, rastie predovšetkým vďaka vstupu ČR do Európskej únie pred rokom. V roku 2004 vyviezli českí exportéri tovar v celkovej hodnote 1,7 bilióna Kč, o 330 miliárd Kč viac ako v roku 2003.
TASR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári