Niekoľko rád pre motoristov, ktorých čaká kontrola STK
Deravý výfuk môže spôsobiť negatívne výsledky testu motora
V živote každého majiteľa motorového vozidla existujú okamihy, ktoré nemá príliš v láske. Tentoraz nemáme na mysli stav krátko po dopravnej nehode, či platenie pokuty. Narážame na povinnosť absolvovať so svojimi plechovým miláčikom technickú kontrolu, známu pod skratkou STK. Majiteľom novších vozidiel až také vrásky nerobí, no kto vlastní starší ročník, ten môže mať z blížiacej sa prehliadky vážne obavy.
S cieľom pomôcť vám pripraviť auto tak, aby ste prípadnú "estekáčku" absolvovali bez problémov, sme navštívili jednu z košických prevádzok, ktoré sa tejto činnosti venuje. S organizačným vedúcim Ing. Milanom Magyarom z firmy Transfer technológií sme sa porozprávali o tom, z čoho prehliadka pozostáva, aké chyby na vozidle najčastejšie odhalí i ktoré nedostatky vylučujú získanie "červenej nálepky".
"Prehliadka sa skladá z troch zastávok," vysvetľuje Ing. Magyar. "Na prvom stanovišti sa najprv kontroluje identifikácia vozidla podľa ´veľkého´ technického preukazu. Teda farba, evidenčné číslo a číslo karosérie i motora. Technik potom skontroluje povinnú výbavu auta. Výstražný trojuholník, sadu náhradných žiaroviek, rezervné koleso, zdvihák a lekárničku. Ťažné lano povinné nie je, a zatiaľ ani reflexná vesta. Pripomínam však, že pri ceste do zahraničia je v niektorých štátoch, najmä v Európskej únii, povinná."
Následuje vizuálna kontrola svetiel. Vodič, sediaci vo vozidle, postupne prepína parkovacie, tlmené, diaľkové a keď má, tak aj svetlá do hmly. Samozrejme, smerovky vpredu i vzadu. Technik potom preverí, či sú svetlá správne nastavené. Je to dôležité preto, aby vozidlo neoslepovalo vodičov, idúcich v protismere. Pozornosť sa venuje aj vôli volantu v súčinnosti na prednú nápravu a tiež pneumatikám a hĺbke dezénu. Technik spustí stierače, preverí funkčnosť ostrekovača predného skla a nevynechá ani klaksón.
Na prvom stanovišti sa ďalej kontroluje katalyzátorový systém, teda zloženie výfukových splodín. Dôležitý je najmä obsah kysličníka uhoľnatého CO, kysličníka uhličitého CO2, kyslíka O2, nespálené uhľovodíky HC a tzv. lambda sonda. Na to všetko slúži prístroj, ktorý sa napojí na bežiaci motor a výfuk. Na displeji ukáže všetky namerané hodnoty i zo zistenými nedostatkami. "Okrem toho sa tam kontroluje teplota oleja, ktorá musí zodpovedať tabuľkám pre to ktoré vozidlo. Následuje meranie bodu varu brzdovej kvapaliny. Čím je nižší, tým je nižší aj účinok brzdového systému."
Na druhom stanovišti sa ako prvá kontroluje geometria prednej nápravy, teda rozbiehavosť, zbiehavosť a odklon. Robí to stroj, ktorý ľahko odhalí, či je ľavá a pravá pneumatika v správnom uhle. "Následuje kontrola brzdového systému. Povolený rozdiel v súčinnosti pravej a ľavej brzdy je maximálne 30 percent. Ak je vyšší, pri brzdení to ťahá auto doľava alebo doprava," vysvetľuje Ing. Magyar. na brzdenie má vplyv aj ovalita bubnov, teda ich opotrebenie. Bubny majú totiž tendenciu po určitom čase meniť svoj tvar na vajce. Meniť svoje parametre zvyknú aj kotúče - disky a to uberať zo svojej hrúbky.
Na treťom stanovišti sa auto postaví nad tzv. jamu. Technik do nej vojde a skontroluje podvozok, výfuk a stav prednej i zadnej nápravy. Dôraz sa kladie na stav guľových čapov, tlmičov i riadiacej tyče. Dôležité je tiež uloženie ramien a stav hadíc, vedúcich po podvozku. Mnohí vodiči iba vtedy po prvý raz uvidia svoje auto zospodu a sú prekvapení, aké je skorodované. Práve hrdzavý či iba trochu deravý alebo netesniaci výfuk môže byť príčinou predošlých nevyhovujúcich hodnôt pri teste motora. Dôležitým bodom prehliadky je skontrolovanie všetkých častí, ktorými prechádza olej.
V tejto časti sme si v krátkosti vymenovali všetky základné body prehliadky STK. O týždeň vám Ing. Magyar prezradí, čo by si mali vodiči skontrolovať, než prídu s vozidlom na "estekáčku", aké najčastejšie závady prehliadky odhalí a ktoré z nich vylučujú jej úspešné absolvovanie. Dozviete sa tiež, aké sankcie vám hrozia v prípade, že vás dopravný policajt pristihne jazdiť na aute bez platnej kontroly i ktoré vozidlá musia do 1. septembra absolvovať tzv. administratívnu kontrolu.
Róbert BEJDA
Rozvoju autopriemyslu bráni legislatíva EÚ
Ročná výroba áut: 1,1 mil.
Českým a slovenským ambíciám dostať sa na špičku svetovej výroby automobilov v prepočte na obyvateľa môže brániť legislatíva Európskej únie, ktorá brzdí konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu. Vyplynulo to z konferencie Perspektívy automobilového priemyslu, ktorá sa uskutočnila v rámci brnianskeho veľtrhu Autosalon 2005.
Výroba osobných áut má na území ČR a SR v priebehu niekoľkých rokov dosiahnuť 2 milióny vozidiel ročne, automobilový priemysel by tak vrátane nadväzujúcich odvetví mohol v oboch krajinách zamestnať okolo pol milióna pracovníkov. Uviedol to prezident Združenia automobilového priemyslu ČR Vratislav Kulhánek. Zatiaľ čo finálna výroba je limitovaná, za oblasť s takmer neobmedzeným potenciálom sa považuje dodávateľský sektor, ktorý môže ťažiť z dlhodobej priemyselnej tradície a logisticky výhodnej pozície v strede Európy.
Slovensko zaznamenáva dynamický rozvoj automobilového priemyslu. Podľa viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu SR Milana Novotného by sa už v roku 2008 výroba áut na Slovensku mala pohybovať medzi 0,8 až 1,1 milióna vozidiel ročne, čo v prepočte na obyvateľa znamená 1. miesto na svete. SR sa intenzívne pripravuje na vysoký dopyt po kvalifikovanej pracovnej sile a popri učňovskom a strednom školstve sa chystá vybudovať tiež vedecko-výskumné centrá pri vysokých školách v Bratislave, Trenčíne, Žiline a Košiciach.
Predstaviteľ Európskej asociácie automobilového priemyslu Ivan Hodač uviedol: "Európsky automobilový priemysel je pod neustálym tlakom v oblastiach životného prostredia, bezpečnosti, mobility, ochrany duševného vlastníctva a daňovej politiky. Naša konkurencieschopnosť na domácom trhu pritom klesá, podiel európskych výrobcov na európskom trhu sa za posledných 14 rokov znížil z 88,1 % na 83,2 % v prospech konkurencie z Japonska a Kórey." Príčinu vidí okrem iného v zbytočne náročných a často protichodných európskych smerniciach. "Na jednej strane žiadajú zvýšenie bezpečnosti a ochrany chodcov, čo nutne vedie k rastu hmotnosti vozidla, na druhej strane zníženie spotreby a emisií. Európsky trh dnes pre automobilky nie je zdrojom zisku, ale 72 % profitu získavajú v USA," dodal I. Hodač.
TASR
Matador expanduje v Etiópii
Spoločnosť Matador, a. s., plánuje prostredníctvom spoločného podniku Matador - Addis Tyre Company (M-ATC) zvýšiť kapacitu výroby osobných a nákladných autoplášťov v Etiópii. Ročná výrobná kapacita spoločného podniku M-ATC so sídlom v Addis Abebe je v súčasnosti 250 000 predovšetkým diagonálnych plášťov. Tento rok plánuje vyprodukovať 300 000 nákladných a osobných diagonálnych plášťov. V prípade osobných radiálnych plášťov je cieľom pokúsiť sa do roku 2008 vyrobiť 1 milión kusov, z čoho by sa mala výrazná časť exportovať na Spoločný trh krajín južnej a východnej Afriky (COMESA) a okolia. Produkcia slovensko-etiópskeho podniku M-ATC so základným kapitálom 18 miliónov USD sa rozbehla v júli uplynulého roka. Cieľom Matadoru je prebojovať sa na africkom trhu do novších dezénových rád, nových dizajnov autoplášťov a byť konkurencieschopný vo vyššom a strednom cenovom segmente. Na africkom kontinente okrem Matadoru pôsobia ďalší 2 výrobcovia autoplášťov v Egypte a jeden v Sudáne. Od začiatku tohto roka do konca apríla podnik M-ATC vyrobil 81 420 kusov osobných a nákladných autoplášťov, pričom od spustenia výroby v júli 2004 do konca uplynulého roka jeho produkcia dosiahla 109 278 kusov, čo generovalo tržby 268 miliónov Sk. Momentálna výroba predstavuje 34-% podiel na etiópskom trhu v oblasti predaja. V roku 2005 Matador plánuje zvýšiť tento podiel až na 50 %. Z celkového objemu výroby chce exportovať 18 %.
TASR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári