historickom meste sa neocitli náhodou, prišli predviesť zachovalosť a krásu vozidiel zašlých čias. Popritom prevetrali miláčikov na kolesách na 500-kilometrovej trase.
Účasť v niektorých prípadoch až storočných vozidiel bola o päťdesiat percent vyššia, než po ostatné roky. Organizátori to pripisujú aj bohatému programu a kráse okresu Stará Ľubovňa. Každý deň medzinárodného rely štartovali z námestia Starej Ľubovne. V sobotu zamávala štartovacou vlajkou aj europoslankyňa a starostka neďalekej Chmeľnice Zita Pleštinská.
Najväčšou raritou bola česká Tatra 80. "Z tohto typu boli vyrobené len dva kusy. Jedno vystavujú v Technickom národnom múzeu a druhé prišlo na naše preteky," uviedol jeden z organizátorov Stanislav Glasa. Spomínanú Tatru vyrobili v roku 1932. Núdzu o záujem nemal ani 99-ročný elektromobil Dora. Repliku kočiara vyrábal Antonín Pavelka 3600 hodín. Má deväť rýchlostných stupňov a maximálna rýchlosť, akou na nej môžete "uháňať", je 30 kilometrov za hodinu. Najstarším slovenským veteránom bol o desať rokov mladší Ford T z Komárna.
Veterány sa nedali zahanbiť ani pred svojimi mladšími "kolegami". Niektoré sa napriek pokročilému veku po cestách preháňali až stodvadsiatkou.
Autá si vyslúžili pochvalu nielen laikov, ale aj odborníkov. "Po technickej stránke boli autá vynikajúco pripravené, ani jedno sme nenakladali na odťahovú službu. Všetky prišli do cieľa," ocenili motoristické výkony veteránov organizátori. Je to úžasné, že tu sú, jedinečné. Také niečo tu ešte nebolo" ozývalo sa zase z dlhého zástupu zvedavcov, ktorí si po tri dni nenechali ujsť štart veteránov zo staroľubovnianskeho námestia.
Organizátori sa zhodli, že najväčšou raritou bolo, že tohto roku po prvýkrát prekročilo veterán rely hranice Slovenska. V sobotu zamierili do poľského partnerského mesta Starej Ľubovne, do Noweho Sanczu. Organizátori obohatili deviaty ročník medzinárodných pretekov aj o putovanie za históriou a vzali veterány a ich majiteľov na hrad Ľubovňa, aby si pozreli poľské korunovačné klenoty. Tie slávia tohto roku 350. výročie ukrytia na hrade, ktorý bol súčasťou poľského zálohu.
Napriek počasiu a záplavám, ktoré počas druhej, košickej etapy, takmer doháňali motoristov, boli najmä zahraniční účastníci týmto ročníkom nadšení. "Keď videli Tatry, boli dojatí a chceli uskutočniť zbierku, no nemali sme povolenie, nerátali sme s takou solidaritou. Prisľúbili, že sa do Tatier ešte vrátia mimo pretekov a pomôžu im," prezradil Stanislav Glasa z Nadácie medzinárodných veterán rely 500 kilometrov slovenských.
Záštitu nad podujatím oficiálne prevzali prezident SR Ivan Gašparovič a minister hospodárstva Pavol Rusko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári