situáciu demonštrujú aj vykoľajenia električiek. "Technický stav koľajníc v meste nie je dobrý. Prešiel som si trate a zistil som, že skoro dve tretiny úsekov vyžadujú rekonštrukciu. Z uvedených dôvodov sú na kritických miestach znížené traťové rýchlosti. Pri dodržiavaní stanovených podmienok prevádzky ale nikomu nebezpečenstvo nehrozí," hovorí technický riaditeľ DPMK Ing. Juraj Krempaský.
Ako dodáva, pri prejazde električiek spomínanými úsekmi dochádza k dynamických rázom a k rýchlejšiemu opotrebeniu koľajového zvršku. "Na kompletnú výmenu by sme potrebovali stovky miliónov korún. Monitorujeme situáciu a najhoršie úseky zrekonštruujeme. Už v tomto roku to bude Senný trh, kde dôjde k výmene koľají a vyriešime aj koľajový prechod pre autá, ktorý sa neustále rozbíja."
Priechod na námestí MMM DPMK zaplátal, ostatné priechody sa vyriešia po dohode s mestom. "Je to drahé, my na to peniaze nemáme. Ich rekonštrukcia súvisí s výmenou koľajníc, preto o týchto veciach rokujeme so správou komunikácií mesta. Až 30 % priechodov je však vo veľmi zlom stave a vodiči nadávajú právom. Priecestia sa budú robiť spoločne s výmenou koľajníc."
Len v tomto roku sa vykoľajila električka v meste už štyrikrát. K prvému prípadu došlo koncom januára na Námestí Osloboditeľov. K problému došlo zrejme na výhybke, keď električke pri odbočovaní vľavo odišli tri nápravy smerom na Jazero a štvrtá sa vybrala na Terasu. Ďalší prípad bol zaznamenaný začiatkom marca na kruhovom objazde na Moldavskej ceste. Zrazili sa tam dokopy tri električky. K nehode došlo v čase, keď spomínaným úsekom premávali dve električky linky č. 6, jedna smerovala z Terasy do mesta, druhá mala ísť zase z mesta na Terasu. Pri vzájomnom sa míňaní električiek došlo k ich vykoľajeniu a následnej nehode. Podľa výsledkov šetrenia však bol na vine vodič električky.
Šokovaná bola vodička električky, ktorá do električiek narazila: "Denne sa opravujú výhybky v celom meste, niekedy aj trikrát. Vždy, keď problém nahlásime, okamžite sa snažia dať veci do poriadku. Vznikne problém, výhybka nedoklapne a nastane nehoda."
Následne došlo v krátkom čase k vykoľajeniu električiek na tom istom úseku na Sennom trhu. Začiatkom mája v zákrute na ceste zo železničnej stanice k zastávke pri Všeobecnej zdravotnej poisťovni vykoľajená električka zdemolovala stojace auto. Vodička električky vtedy tvrdila: "Nešla som rýchlo. Je tu predpísaná dvadsiatka, tak som takou rýchlosťou išla." Po nehode znížili rýchlosť v úseku na polovicu. Prešiel mesiac a na tom istom mieste sa vykoľajila ďalšia električka. Prečo, keď sa urobilo spomínané bezpečnostné opatrenie? "Vec sa vyšetruje, už vieme, že vodič išiel rýchlejšie ako dvadsiatkou. Aby sme ich mohli vymeniť, musíme spolupracovať s mestom, pretože ide o nákladnú záležitosť."
Popri koľajniciach sú problematické aj výhybky. Tie musia technici každú chvíľu opravovať. "Takmer polovica výhybiek je už zastaralá a preto vyžaduje častejšiu údržbu. Z dôvodu vysokej finančnej náročnosti však musíme pri plánovaní investícií spolupracovať s mestom, aby sme tento stav postupne eliminovali."
V najbližšom období pristúpi DPMK k rekonštrukcii najproblematickejších úsekov.
"V pláne máme dokončenie Južnej triedy smerom k Slovanu, pričom budeme postupovať v smere k Sennému trhu a ku Krajskému súdu. Potom by mala nasledovať Južná trieda smerom k mostu Nad Jazerom a cesta od Amfiteátra po Maratón mieru s odbočkou na Zimnú. Opravíme aj koľaje a výhybky na kruhovom objazde."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári