Už asi nestihnú reformu vysokého,
ani zákon o regionálnom školstve
Po seriáli, v ktorom sme dali priestor starostom mestských častí, odštartovali sme ďalší, venovaný košickým poslancom Národnej rady SR. Dostanú priestor, aby sa, keďže im na budúci rok končí funkčné obdobie, pripomenuli občanom a verejne povedali, čo urobili, aby sme na nich nemuseli len hromžiť, ale aj ich chváliť.
Dnes doc. Ing. Sándor Albert PhD. (SMK)
Pracuje vo výbore pre vzdelanie, vedu, šport a mládež, kultúru a média. Výbor má veľmi široký záber, preto aj často zasadá (možno najčastejšie zo všetkých výborov NR SR).
Pred nástupom do NR SR S. Albert pôsobil 30 rokov v regionálnom a sedem rokov vo vysokom školstve. Jeho vstup do veľkej politiky bol motivovaný tým, že chcel svoje bohaté skúsenosti využiť pri príprave a realizácii školskej reformy.
"Začali sme zákonom o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Ďalej to boli zákon o financovaní základných a stredných škôl a zákon o školských zariadeniach. V rokoch 2003 a 2004 sme sa zaoberali novelizáciou zákona o sústave základných a stredných škôl, aj zákonom č. 528/2003, ktorým sa mení zákon o vysokých školách (č. 131/2002)." Dodnes však chýba ucelený zákon o regionálnom školstve. Slovensko je asi jedinou postkomunistickou krajinou, kde reforma regionálneho školstva nebola ešte spustená. "Niektoré čiastkové problémy síce boli riešené, napríklad prechod kompetencií zo štátnej správy na samosprávy, zákon o financovaní základných a stredných škôl, maturitné skúšky a podobne, ale chýba celková koncepcia, "malta", ktorá by spomínané tehly, čiže dielčie zákony, spojila a držala pokope. To, že sme v tejto oblasti zaostali za vývojom, ukazujú aj výsledky medzinárodnej previerky PISA, aj výsledky súčasných maturitných skúšok. O tom ani nehovoriac, že odborné školy v súčasnosti vychovávajú nezamestnaných." Podľa S. Alberta sa musí spustiť obsahová reforma a treba sa zamyslieť aj nad štruktúrou stredných škôl. Malo by sa posilniť gymnaziálne štúdium a odborná príprava, ktorá by sa mala riešiť pomaturitnými formami v rámci celoživotného vzdelávania.
"Vyriešená nie je ani problematika ďalšieho vzdelávania učiteľov, pritom je známe, že učiteľ, ktorý sa dlhodobo nevzdeláva, stráca učiteľské kompetencie. Samozrejme, na druhej strane je potrebné sa zamyslieť nad postavením učiteľov v spoločnosti a v súvislosti s tým riešiť, a aj vyriešiť ich finančné a morálne ohodnotenie." V oblasti vysokého školstva parlamentom neprešiel dlhodobo pripravený zákon o spoplatnení štúdia na vysokých školách. "Pritom vo väčšine štátov EÚ len asi 75 percent rozpočtu vysokých škôl pochádza zo štátnych zdrojov. Ostatok získavajú školy z iných zdrojov (firiem, sponzorov, grantov). U nás je tento pomer 95% k 5%. Takéto zaťaženie neunesie žiaden štátny rozpočet ani slovenský. Čím skôr sa preto musí nájsť riešenie."
V práci poslanca sú dôležité poslanecké prieskumy, kedy sa riešia konkrétne úlohy priamo v teréne. K takým patrila kontrola financovania školských stavieb na ministerstve školstva a riešenie vleklého problému košického Štátneho divadla. "Už niekoľko mesiacov sa zaoberáme dostavbou SND, no riešenie je stále v nedohľadne. V oblasti médií riešime problematiku Slovenskej televízie, činnosť televíznej rady, aj rady pre vysielanie a retransmisiu. Problémov viac ako dosť a hoci sme vo výbore pracovali veľa, s výsledkami nemôžem byť spokojný. Nedotiahli sme reformu vysokého školstva a obávam sa, že už parlament neschváli ani zákon o regionálnom školstve, čo by bola veľká škoda a považoval by som to aj za svoj osobný neúspech," dodal S. Albert.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Baran
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári