Firma Volkswagen uvedie v auguste na trh ďalšiu novinku
Bora skončila, nech žije Jetta
Niekoľko rokov po predstavení prvého modelu Golf (v roku 1974) si firma Volkswagen uvedomila, že okrem stále populárnejších päťdverových vozidiel so šikmou zadnou časťou strechy si konzervatívnejšia klientela stále ešte žiada a zrejme stále bude žiadať aj klasické štvordverové sedany so stupňovitou zadnou časťou a veľkým "kufrom". V roku 1979 preto Volkswagen uviedol na trh štvordverový model Jetta, technicky prakticky zhodný s modelom Golf. Ukázalo sa, že to bol správny krok, pretože Jetta mala úspech najmä v USA, kde sa postupe stala najúspešnejším európskym automobilom. Celkovo sa na celom svete predalo viac než 6,6 milióna vozidiel Jetta. Neskôr bola Jetta nahradená modelom Vento a v septembri 1998 prišiel na trh model Bora, tiež postavený na báze Golfa.
Volkswagen odvodil štvordverovú verziu aj od Golfa ostatnej, piatej generácie. Toto vozidlo sa pod označením Jetta už predáva na americkom trhu a v auguste sa má začať predávať aj na európskom trhu. V Európe sa toto vozidlo malo pôvodne predávať pod už zaužívaným označením Bora, ale koncern Volkswagen napokon rozhodol, že jeho najnovšia kompaktná limuzína sa bude na celom svete predávať pod jednotným označením Jetta. Nedávno zverejnil Volkswagen podrobnejšie údaje o európskej verzii Jetta. Najtypickejším dizajnérskym prvkom novej Jetty je chrómovaná predná mriežka tvaru V, podobná mriežkam modelov Passat a Golf GTI, ktoré boli prvými modelmi s novou "tvárou VW". Zadnej časti dominujú svetlá s rýchlo reagujúcimi svietiacimi diódami, pričom tvar zadného skupinového svietidla je podobný tvaru zadných svetiel modelu Passat.
Jetta je postavená na podvozku s rázvorom 258 cm, dĺžka vozidla je 455 cm, jeho šírka je 178 cm a výška 146 cm. V porovnaní s doterajším modelom Bora narástla dĺžka až o 17,8 cm. Zväčšením vonkajších rozmerov sa zväčšil aj priestor pre cestujúcich (priestor pre nohy vzadu sediacich cestujúcich je o 5 cm dlhší). Batožinový priestor má teraz úctyhodný objem 527 litrov, čo je o 72 litrov viac, ako v doterajšej Bore. Operadlá zadných sedadiel možno sklopiť v pomere 1/3 k 2/3.
Pre novú Jettu je k dispozícii až sedem motorov, z toho tri vznetové. Základným motorom je 1,6-litrový motor výkonu 75 kW. Ďalšie tri zážihové motory, označené FSI, sú vystrojené systémom priameho vstrekovania. Ide o motor 1.6 FSI s maximálnym výkonom 85 kW, motor 2.0 FSI s výkonom 110 kW a dvojlitrový prepĺňaný motor T-FSI, ktorý má maximálny výkon 147 kW a ktorý slúži aj na pohon modelu Golf GTI. Tri turbodieselové motory majú výkon 77 kW, 103 kW a 125 kW. Všetky motory okrem základného možno kombinovať aj so športovou prevodovkou DSG, ktorá má dve spojky.
Do sériovej výbavy Jetty patrí poloautomatický klimatizačný systém (Climatic), šesť airbagov, stabilizačný systém, elektromechanický posilňovač riadenia, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, elektrické ovládanie okien, centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním a elektricky prestaviteľné a vyhrievateľné zrkadlá. Nová Jetta sa vyrába v závode VW Puebla v Mexiku.
rm
Firma Dodge vyvinula nový model Charge
Bude voziť iba policajtov
Firma Dodge, patriaca do koncernu DaimlerChrysler, oznámila, že vyvinula verziu svojho modelu Charger, určenú špeciálne pre americké policajné útvary. Toto vozidlo, ktoré bude k dispozícii od jesene tohto roka, je poháňané 5,7-litrový vidlicovým osemvalcom HEMI, ktorého maximálny výkon je 250 kW pri 5 000 ot/min. Motor je vystrojený systémom vypínania valcov MDS, ktorý vyradí z činnosti šyri valce, keď vodič nepožaduje od motora plný výkon. Použitím tohto systému sa znížila priemerná spotreba motora o 20 %. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky. Policajný Dodge Charger zrýchli z 0 na rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) za približne 6 sekúnd.
Vozidlo je vystrojené antiblokovacím systémom, stabilizačným systémom (ESP), systémom podpory núdzového brzdenia a systémom trakčnej kontroly. Do výstroja vozidla patria aj viacstupňové čelné airbagy, predpínače bezpečnostných pásov a systém na sledovanie tlaku v pneumatikách. Pretože sa predpokladá, že polícia inštaluje do týchto vozidiel rôzne zariadenia so značnými nárokmi na elektrickú energiu, je policajný Charger vystrojený výkonnejším alternátorom a akumulátorom s vyššou kapacitou ako "civilné" modely Charger. Sťaženým podmienkam bol prispôsobený aj chladiaci a olejový systém motora. Vozidlo je vystrojené konzolou a interfejsom na montáž policajných systémov. Špeciálny softvér umožňuje striedavé zapínanie predných a zadných svetiel. Okrem Chargera ponúka firma Dodge polícii aj špeciálnu verziu modelu Magnum.
rm
Odpadá produkcia zdraviu škodlivých emisí
Motocykel poháňa elektrika
Medzi perspektívne zdroje energie na pohon dopravných prostriedkov patria aj palivové články. Tieto články prostredníctvom elektrochemickej reakcie vodíka a kyslíka generujú elektrickú energiu, pričom odpadovým produktom je voda. Absencia akýchkoľvek škodlivých emisií je jednou z hlavných výhod palivových článkov.
Na svete jazdí už niekoľko experimentálnych automobilov, ktorých hnacie elektromotory sú napájané palivovými článkami, ale donedávna nebol takýmto inovatívnym hnacím systémom vystrojený žiaden motocykel. Prvenstvo v tomto smere si pripísala britská firma Intelligent Energy (názov hádam ani netreba prekladať), ktorá nedávno predstavila prvý plne funkčný motocykel s palivovými článkami.
Motocykel s označením ENV je vystrojený demontovateľným palivovým článkom, ktorého elektrický výkon je 1 kW. Doplnkovým zdrojom elektrickej energie, ktorý sa uvádza do činnosti pri akcelerácii, je sústava štyroch akumulátorov na 12 V. Na pohon motocykla, ktorý má veľmi moderný dizajn, slúži jednosmerný elektromotor s maximálnym výkonom 6 KW. Motocykel má hmotnosť le 80 kg a na rýchlosť 48 km/h zrýchli za 7,3 sekundy. Maximálnu rýchlosť 80 km/h dosiahne motocykel za 12,1 sekundy po štarte. Rám motocykla a zadná kyvná vidlica sú zhotovené z hliníka leteckej kvality. Palivový článok má veľkosť krabice na topánky a možno ho ľahko demontovať a použiť ako samostatný zdroj elektrickej energie. Kyslík na svoju činnosť získava palivový článok zo vzduchu, vodík je uskladnený vo vysokotlakovej nádobe, zhotovenej z uhlíkových kompozitov. Na jednu náplň vodíka môže motocykel prejsť až 160 kilometrov. Sériová výroba motocykla ENV by sa mohla začať do jedného roka.
rm
V Rakúsku neodchádzajte z miesta nehody
Hrozí pokuta 11 tisíc eúr, alebo trest odňatia slobody
Útek vodiča z miesta dopravnej nehody sa v Rakúsku rieši veľmi prísne. Stíhaniu sa vystavuje každý, kto opustí z akéhokoľvek dôvodu miesto nehody pred spísaním protokolu o nej. Ani zámer ihneď sa vrátiť nie je poľahčujúcou okolnosťou. Hrozí pokuta až 11 tisíc eúr, prípadne trest odňatia slobody. To isté platí aj v prípade poškodenia vozidla neznámeho majiteľa. V takom prípade je nevyhnutné bezodkladne vyhľadať policajnú stanicu a vec oznámiť, upozorňuje Ministerstvo zahraničných vecí SR.
Ak sa pri dopravnej nehode zrania osoby, je vždy potrebné privolať políciu a zraneného odprevadiť na lekárske ošetrenie, respektíve privolať sanitku. Treba to urobiť aj vtedy, keď zranená osoba tvrdí, že jej vlastne nič nie je. V opačnom prípade hrozí obvinenie z neposkytnutia pomoci a obvinenie z úteku vodiča z miesta dopravnej nehody. Zdravotnú pomoc alebo políciu možno privolať z mobilného telefónu, na diaľnici sa však odporúča použiť diaľničný telefón, ktorý slúži zároveň aj ako lokalizátor .
V prípade dopravnej nehody, pri ktorej ide len o škodu na majetku, je nevyhnutné spísať medzi účastníkmi protokol, najlepšie je vyplniť tlačivo - Európsky protokol o nehode . V horšom prípade je možné písomne zdokumentovať nehodu aj bez príslušného formulára. Dôsledne treba dbať na správne uvedenie nasledovných údajov: meno a priezvisko účastníkov nehody, dátum narodenia, adresa, popr. telefón, identifikačný doklad, číslo poistky a názov poisťovne, číslo ŠPZ , dátum a miesto nehody, podpisy účastníkov. Dôležité je identifikovať prípadných svedkov nehody. Podľa možnosti nehodu zdokumentovať fotografiami. Prítomnosť polície nie je nevyhnutná, táto služba rakúskej polície je spoplatnená sumou 36 EUR. Napriek tomu sa odporúča podľa možnosti požadovať účasť polície, ktorá zdokumentuje dopravnú nehodu profesionálne, čím sa minimalizujú možné nezrovnalosti v budúcnosti.
SITA
Vo Veľkej Británii sa škodovkám darí
V prvej päťke už 10 rokov
Vodiči vozidiel Škoda patria podľa prieskumu medzi najspokojnejších z majiteľov automobilov všetkých značiek vo Veľkej Británii. V prieskume spokojnosti zákazníkov J. D. Power v Británii obsadila Škoda Auto druhý rok za sebou celkovo druhé miesto. Navyše, už desiaty rok sa udržala medzi výrobcami v prvej päťke.
Na prvom mieste sa s tesným rozdielom jediného bodu umiestnila značka Lexus.
Medzi hodnotenými modelmi automobilov sa vozidlá Škoda Fabia a Octavia delia o celkové štvrté miesto. Škoda ako jediná značka má tak v prvej pätici hneď dva modely. Model Octavia bol tiež druhý rok za sebou najlepšie hodnotený v kategórii rodinných automobilov.
Škoda Auto bola najlepšie zo všetkých automobiliek ohodnotená v časti prieskumu označenom "náklady na prevádzku." Celkovo tretia skončila v "spokojnosti so servisom" a štvrtá v "kvalite a spoľahlivosti". Podľa výsledku ankety by 98 % majiteľov škodoviek svoje auto odporučilo známemu a 94 % by si škodovku kúpilo znovu.
TASR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári