určitosťou povie, či skúška dospelosti zastihla študentov nepripravených, alebo kvalita výučby na stredných školách pokrivkáva. Na odpoveď zrejme žolíka na telefóne ani obecentvo netreba.
Na ústnych maturitách mali vraj gymnazisti problém s prírodovedným predmetom a maturanti zo stredných odborných škôl zase s cudzím jazykom. Riaditelia škôl naopak tvrdia, že pravidlá pri hodnotení ústnej odpovede sú prísne. Kým vlani mohli skúšajúci pri výslednej známke zohľadniť celé štyri roky štúdia, podľa nového sa známkuje len 15-minútová odpoveď na maturite. Žeby bol toto hlavný problém?
Nájdeme aj ohlasy, že práve piaty prírodovedný predmet bol pre študentov veľkou záťažou. Nové maturity vraj nie sú o vedomostiach, ale o šťastí.
Problém je však zrejme omnoho hlbší. Začína sa už pri prijímaní žiakov na stredné školy. Nie je žiadnym tajomstvom, že ak má rodič správne páky, svoju ratolesť umiestni aj na tom najlepšom gymnáziu. Hoci možno, keby išlo všetko spravodlivo, jeho dieťa by navštevovalo učilište. Potom sa môžu učitelia aj potrhať. Keď sa niekto neučí počas štyroch rokov, ťažko predpokladať, že ho na maturite niečo osvieti.
Kvalita výučby? Pokrivkáva! Avšak, česť výnimkám. Školy vznikajú a zanikajú, pritom kvalita klesá. Učitelia majú dosť starostí s tým, aby si niekde udržali flek a mnohí zaspali dobu. Aj preto sa teraz kompetentní zobúdzajú a plánujú ich ďalšie vzdelávanie. Výsledok maturít je vysvedčením fungovania slovenského školstva, a to už nehovorím o problémoch, ktoré ich sprevádzali. Opäť sa pripravuje zmena vyhlášky o maturite, obmena zrejme neminie ani vyhlášku o prijímacích pohovoroch. Tieto veci však treba robiť citlivo, aby na to nakoniec nedoplatila celá spoločnosť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári