vyučovanie dopravnej výchovy
Minulý týždeň sme na tejto strane venovali téme dopravnej výchovy. O jej budúcnosti na Slovensku i o úlohách NAMK SR v tejto oblasti sme sa porozprávali s Prezidentom Národného automotoklubu SR Jurajom Smrečanom. Dnes v rozhovore pokračujeme.
Prijali ste už nejaké konkrétne kroky?
- Konkrétny záväzok, ktorý si NAMK SR dal, je odučiť 500 hodín dopravnej výchovy na základných školách tri roky za sebou, zorganizovať na okresnej, krajskej a celoštátnej úrovni dopravno-bezpečnostnú súťaž pre deti „Na bicykli bezpečne" a v spolupráci s ministerstvom školstva napomôcť k prijatiu zásadného dokumentu pre riešenie otázok dopravnej výchovy na základnej škole.
Máte namysli zaradenie dopravnej výchovy do učebných osnov?
- Sme maximalisti a myslíme si, že zníženiu dopravnej nehodovosti by pomohlo, ak by bola dopravná výchova ako povinný, prípadne povinne voliteľný predmet na základných školách. Dôraz kladieme aj na stredné školy, dôkazom toho je podpísané memorandum o porozumení a podpore dopravnej výchovy s Bratislavským samosprávnym krajom, pod ktorého správu patria aj stredné školy. Práve žiaci stredných škôl v posledných ročníkoch získavajú vodičské oprávnenie.
Dopravná výchova je jeden z prostriedkov ako znížiť dopravnú nehodovosť, ale určite nie jediný.
- Vo vzťahu vodič auto - cesta chceme mať „vzdelaného vodiča , bezpečné automobily a lepšie cesty. V týchto troch bodoch treba sústrediť úsilie. O stále lepšie a bezpečnejšie automobily sa stará spoločnosť sama, keď sa ročne na našich cestách objaví vyše sedemdesiattisíc nových automobilov. Cesty sú na tom výrazne horšie, našťastie stále kde tu pribúdajú obchvaty miest a nové kilometre diaľnic. Veľkým problémom je vodič. Nemá však zmysel niekoho obviňovať zo zanedbanej prevencie, dopravnej výchovy alebo nepostavených diaľnic.
My sa pozeráme dopredu a snažíme sa problém dopravnej nehodovosti postaviť ako celospoločenský. Dopravná nehodovosť je fenomén, ktorý sa dotýka všetkých občanov a práve z tohto dôvodu vznikla Rada vlády pre bezpečnosť cestnej premávky. Rada vlády je poradný orgán, ktorý by mal koncepčne riešiť otázky dopravnej výchovy. Na základe výskumov štatistík a psychologických štúdií by mala rada vlády sústreďovať poznatky a následne upravovať legislatívu.
Čo si myslíte o represívnych akciách polície ako bol nedávny Jastrab?
- Represívne podujatia polície majú svoj zmysel, len je to nepríjemná záležitosť a pokiaľ budú vodiči vzdelanejší, môžeme sa nepríjemným kontaktom s políciou vyhnúť.
Ako si predstavujete fungovanie a zavedenie dopravnej výchovy v školách?
- Aby sme mohli vzdelávať deti, musíme najskôr vzdelať učiteľov. Do budúcnosti by bolo ideálne založiť fakultu dopravnej výchovy pri niektorej vysokej škole. Momentálne čerpáme skúsenosti z Rakúska a mnohých krajín EU. Mimochodom dobre zvládnutú dopravnú výchovu majú aj v Českej republike. S českým národným automotoklubom sme podpísali dohodu o spolupráci. Sme schopní ministerstvu školstva predložiť metodické listy, resp. obsah dopravnej výchovy na základných školách. Samozrejme obsah musí schváiť ministerstvo. Jeden motoristický časopis dokonca prisľúbil vydávať metodické listy pre učiteľov dopravnej výchovy. Dokument nazvaný „Koncepcia dopravnej výchovy na základných školách" sme pripomienkovali a pokiaľ sa ho podarí schváliť a aplikovať na ZŠ, tak sme spravili veľký kus práce z pohľadu koncepčného riešenia dopravnej nehodovosti.
Rastislav Chvála, SME
Autor: Zníženiu nehodovosti pomôže
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári