J. Süli: Investor potrebuje pozemky,
stavbu zacvaká z vlastného vrecka
Na tohtotýždennom miestnom zastupiteľstve sa poslanci Mestskej časti Staré mesto okrem iného mali možnosť zoznámiť s projektom americko-maďarskej spoločnosti, ktorý sa venuje premene budovy železničnej stanice aj celého Staničného námestia na jeden polyfunkčný komplex obchodno-zábavného charakteru. Objekt by nadväzoval na súčasnú stavbu Železníc SR bez narušenia jej funkcie, len by využíval okolité voľné plochy.
"Okamžite, keď ma oslovili investori projektu, ako prvé mi v hlave zavŕtala myšlienka, či je takáto investícia pre naše mesto opodstatnená. S tým samozrejme, súvisí ďalšia otázka, či sa do takejto stavby máme pustiť alebo nie," boli prvé vety, ktorými začal vyjadrenie k projektu starosta Starého mesta Ing. Ján Süli. Pochybnosti ho prepadli preto, že nie je ani stavbár ani architekt. Ako starosta, aj ako bežný občan tohto mesta môže ale bez okolkov povedať, že dopravný uzol a celé prostredie okolo železničnej stanice si zaslúžia oprávnené kritiky, pretože "zaspali" dobu. "Súčasná podoba je z roku 1960 a dnes nám ako vstupná brána do mesta nerobí najlepšie meno. Autobusová stanica je v tomto smere viac v popredí, tam sa už úpravy začali," pokračoval J. Süli v zdôvodňovaní, prečo by bolo vhodné tento projekt realizovať.
Osobne ho vníma ako veľmi dobrý a aj veľmi výhodný. "Mesto Košice na jeho realizáciu nemá peniaze, mestská časť Staré mesto tiež nie. Ideový návrh určite však prerokujú poslanci našej komisie a ak bude potrebné aj celé miestne zastupiteľstvo, aby sme nezbrzdili realizáciu tejto stavby." Podľa starostu Starého mesta v projekte sú zachytené viaceré zaujímavé a účelné novinky. Napríklad električkové nástupište ako súčasť staničného komplexu by bolo kryté, takže ľudia by nečakali na svoje spoje v daždi a vetre. V nepodstatnej miere výhodou by bolo tiež obrovské parkovisko v podzemí. "Kto ráno niekam pocestuje a ešte v ten večer sa vráti, nebude odkázaný na taxíky alebo nočnú mestskú dopravu, ale pokojne si auto nechá v podzemí, kde na neho vozidlo počká. Súčasná parkovacia plocha na povrchu je okolo stanice veľmi malá, teraz sa čosi také nedá urobiť."
V tomto návrhu sa tiež hovorí o komplexe služieb a v neposlednej miere aj o zokruhovaní linky č. 6. Starí Košičania si iste ešte pamätajú na trojku, ktorá chodila dookola. Keby sa zrealizovalo spomínané zohrukovanie, aj obyvatelia zo Svätoplukovej a Bencúrovej ulice by mohli využívať ekologickú električkovú prepravu a nie začmudené autobusy.
"Je tu ešte jedna, dnes možno scestná myšlienka, ale aj tak ju vyslovím. Naši predkovia naozaj mysleli veľmi dopredu a náš električkový rozchod úplne súhlasí s rozchodom železničných koľají. Pokojne sa teda v budúcnosti, trebárs o 50 rokov, môže udiať, že do Košíc bude jazdiť z Prešova električka a cestujúci sa dostane až do centra mesta, prípadne aj do niektorej dedinky v okolí Košíc. Určite by to bol ďalši krok k realizácii integrovaného dopravného systému," tvrdí J. Süli.
Hlavne však by vstupná brána do mesta mohla výrazne zmeniť svoju tvár. Investor k tomu nechce od mesta ani od mestskej časti žiadne peniaze. Potrebuje len pozemky, aby mohol celú stavbu z vlastného vrecka zaplatiť.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári