Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

S J. Smrečanom o úlohách Národného automotoklubu SRDopravné ihriská sú nefunkčné, dopravná výchova je v troskáchRočne na slovenských cestách

S J. Smrečanom o úlohách Národného automotoklubu SR

Dopravné ihriská sú nefunkčné, dopravná výchova je v troskách

Ročne na slovenských cestách vyhasne vyše 600 ľudských životov, z toho je približne 60 detí. Každým rokom takto vymrie jedna malá obec a dve školské triedy detí. Škoda, že až takto kruto vykreslená skutočnosť nás donúti zamyslieť sa nad tým, ako ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Život na cestách so všetkými jeho následkami a dôsledkami funguje ako veľký trojuholník: vodič cesta automobil. Hlavnou príčinou dopravných nehôd je vodič, ktorý sa nevie vysporiadať s nárastom hustoty premávky a stále výkonnejšími automobilmi. Za posledných pätnásť rokov sa do značnej miery obnovil vozidlový park, pribudli nové kilometre diaľnic a rýchlostných ciest, zvýšila sa hustota premávky a z učebných osnov takmer úplne vypadla dopravná výchova. Dopravné ihriské sú nefunkčné, dopravná výchova v troskách.

SkryťVypnúť reklamu

Prudké zmeny v doprave si žiadajú stále lepších a vzdelanejších účastníkov cestnej premávky. Trend sa však posúva úplne iným smerom. Dopravná výchova detí, mládeže a dospelých sa stala vecou dobrovoľnosti, a to je jedna z vážnych príčin nezvládnutia nárastu hustoty dopravy a tým pádom i dopravnej nehodovosti. Spoločenská objednávka na zlepšenie dopravnej výchovy existuje a vyplýva z alarmujúceho počtu dopravných nehôd. Otázka však znie, kto sa zhostí tejto neľahkej úlohy.

Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) na minuloročnom novembrovom valnom zhromaždení zmenil svoje stanovy s ohľadom na narastajúcu dopravnú nehodovosť a vyšpecifikoval dva typy činností, ktorými sa bude NAMK zaoberať v budúcnosti. Do prvej oblasti činností spadajú záväzné úlohy voči štátu ako dopravná výchova (deti, mládež, dospelí) a cestná služba. Druhú skupinu tvoria záujmové činnosti ako camping, caravaning, historické vozidlá, mototuristika a podpora motoristického športu.

SkryťVypnúť reklamu

O budúcnosti dopravnej výchovy na Slovensku i o úlohách NAMK SR v tejto oblasti sme sa porozprávali s Prezidentom Národného automotoklubu SR Jurajom Smrečanom.

Aká je súčasná situácia v dopravnej výchove na Slovensku?

- Všetci sme účastníkmi cestnej premávky. Paradoxne, ak dieťa neabsolvuje na základnej škole systematickú dopravnú výchovu a v dospelosti nezíska vodičský preukaz, už nikdy sa s otázkami dopravnej výchovy nestretne. Pritom je celý život ako chodec alebo cyklista účastníkom cestnej premávky. Z tohto pohľadu sme v súčasnosti na Slovensku dopravní analfabeti, pretože napríklad v Rakúsku existuje dopravná výchova ako jeden z predmetov učebných osnov.

Pribúdajúci počet nových automobilov na našich cestách svedčí o istej ekonomickej sile Slovenska a o mierne vzrastajúcej životnej úrovni. Ročný prírastok viac ako sedemdesiattisíc nových automobilov má však za následok prehusťovanie slovenskej cestnej siete. Dnes už aj malé mestá veľmi dobre vedia, čo je to ranná a popoludňajšia dopravná zápcha. Samozrejme budovanie nových rýchlostných komunikácií ide v porovnaní s rozvojom motorizmu oveľa pomalšie ako by bolo žiadúce. Týmto skutočnostiam musíme prispôsobiť dopravnú výchovu a prevenciu, inak nie je možné zvrátiť stav, ktorý tu máme. Veď dopravná nehodovosť v dôsledku vysokej hustoty premávky z roka na rok stúpa. Napríklad od roku 2002 do roku 2004 stúpol počet dopravných nehôd o 4002 na celkový počet 61 602. Za tri roky bolo na cestách SR usmrtených 1862 ľudí. Pričom rok 2003 bol mimoriadne kritický a tragické číslo dosiahlo 645 ľudských životov.

SkryťVypnúť reklamu

Národný automotoklub SR podpísal Európsku chartu o bezpečnosti cestnej premávky. Čo to znamená?

- Dopravná nehodovosť nie je iba problémom Slovenska a Európska charta je dokument vydaný Európskou komisiou, ktorého cieľom je znížiť nehodovosť s tragickými nehodami na cestách Európy do roku 2010 o 50%. To znamená, že do roku 2010 by sa malo v Európe zachrániť 20 000 ľudských životov. Mimochodom, na svete zahynie pri dopravných nehodách ročne 1,2 milióna ľudí a v Európe 40 000. Podľa ustanovení Európskej charty by teda mal počet úmrtí na slovenských cestách klesnúť na 300. Súčasný vývoj to však nenaznačuje.

Podľa nás, k problematike dopravy, dopravnej nehodovosti a jej riešenia treba vyvolať celospoločenskú diskusiu. Dopravná výchova má byť predmetom celoživotného vzdelávania. Dopravné povedomie by mal každý občan SR dostávať už od škôlky cez základnú a strednú školu až do neskoršieho veku, keď si sadne za volant. Európsku chartu vnímame ako významný dokument, ktorý nám dáva návody, metódy a formy ako dosiahnuť zníženie dopravnej nehodovosti.

(Pokračovanie o týždeň)

Rastislav Chvála, SME

Volkswagen Slovakia získal mimoriadne ocenenie

Výrazne prispeli k exportu

Spoločnosť Volkswagen (VW) Slovakia, a. s., Bratislava ukončila uplynulý rok s aktívnym saldom zahranično-obchodnej bilancie viac ako 77 miliárd Sk, pričom hodnota vyvezenej produkcie presiahla 172 miliárd Sk.

Import subdodávok spoločnosti vlani predstavoval 95 miliárd Sk a hodnota vývozu na 1 zamestnanca 19,84 milióna Sk. Výsledky VW Slovakia v oblasti exportu ocenilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR, ktoré v rámci 10. ročníka súťaže "Najlepší exportér" udelilo spoločnosti za rok 2004 mimoriadne ocenenie za opakovane najväčší podiel na exporte SR. Ocenenie z rúk ministra hospodárstva Pavla Ruska prevzali predseda Predstavenstva VW Slovakia Thomas Schmall a člen predstavenstva zodpovedný za personalistiku Jaroslav Holeček.

Počas 14 rokov pôsobenia VW Slovakia výrazne prispel k podielu na celkovom exporte SR. Spoločnosť, ktorá má výrobné závody v Bratislave a Martine, je dcérou nemeckého koncernu VW. V Bratislave vyrába vozidlá VW Touareg, VW Polo, VW Golf Variant 4Motion, pričom v minulom roku ich z výrobných liniek zišlo 223 500 kusov. Okrem toho sa tu montujú prevodovky. V martinskom závode sa v súčasnosti vyrábajú výhradne komponenty pre nápravy a prevodovky. V roku 2004 uviedla spoločnosť na trh nový model VW Polo Fun. Ku koncu roka 2004 VW Slovakia zamestnával zhruba 8 200 pracovníkov.

TASR

Záujem o služby autovlaku R 422 Cassovia medzi Košicami a Prahou rastie

Za 4 mesiace 251 automobilov

Za prvé 4 mesiace tohto roka využilo služby autovlaku z Košíc do Prahy a späť spolu 413 cestujúcich s 251 automobilmi. TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., Miloš Čikovský.

Za celý rok 2004 použilo autovlak R 422 Cassovia z Košíc do Prahy 186 pasažierov so 124 vozidlami. Opačným smerom túto možnosť využilo 247 cestujúcich a prepravených bolo 147 áut. Autovlak na trati Košice - Praha hlavní nádraží premáva už viac ako rok od 28. februára 2004. Rezervačné doklady pre prepravu v autovlaku v oboch smeroch na Slovensku vydáva ZSSK vo všetkých železničných staniciach vybavených terminálom KVC, v ktorých sa predávajú medzinárodné cestovné doklady.

Od 10. mája tohto roka ZSSK s cieľom skvalitniť služby pristavuje k autovozňu v Košiciach aj vozeň osobnej prepravy. Doteraz museli cestujúci pri využití autovozňa pristaviť automobil k nakládke na nakladaciu rampu a do vlaku nastúpiť v Železničnej stanici Košice. "Zákazník teda už nastupuje a vystupuje do a z lôžkového vozňa v Košiciach priamo v mieste nakládky a vykládky vozidla," uvádza Čikovský. Spôsob nakládky a vykládky automobilu, resp. nástupu a výstupu cestujúcim v Prahe sa nemení.

TASR

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 814
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 489
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 523
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 419
  5. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 418
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 391
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 269
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 008
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 184
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 157
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 252
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 810
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 268
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 857
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 184
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 157
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 252
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 810
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 268
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 857
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu