S J. Smrečanom o úlohách Národného automotoklubu SR
Dopravné ihriská sú nefunkčné, dopravná výchova je v troskách
Ročne na slovenských cestách vyhasne vyše 600 ľudských životov, z toho je približne 60 detí. Každým rokom takto vymrie jedna malá obec a dve školské triedy detí. Škoda, že až takto kruto vykreslená skutočnosť nás donúti zamyslieť sa nad tým, ako ďalej.
Život na cestách so všetkými jeho následkami a dôsledkami funguje ako veľký trojuholník: vodič cesta automobil. Hlavnou príčinou dopravných nehôd je vodič, ktorý sa nevie vysporiadať s nárastom hustoty premávky a stále výkonnejšími automobilmi. Za posledných pätnásť rokov sa do značnej miery obnovil vozidlový park, pribudli nové kilometre diaľnic a rýchlostných ciest, zvýšila sa hustota premávky a z učebných osnov takmer úplne vypadla dopravná výchova. Dopravné ihriské sú nefunkčné, dopravná výchova v troskách.
Prudké zmeny v doprave si žiadajú stále lepších a vzdelanejších účastníkov cestnej premávky. Trend sa však posúva úplne iným smerom. Dopravná výchova detí, mládeže a dospelých sa stala vecou dobrovoľnosti, a to je jedna z vážnych príčin nezvládnutia nárastu hustoty dopravy a tým pádom i dopravnej nehodovosti. Spoločenská objednávka na zlepšenie dopravnej výchovy existuje a vyplýva z alarmujúceho počtu dopravných nehôd. Otázka však znie, kto sa zhostí tejto neľahkej úlohy.
Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) na minuloročnom novembrovom valnom zhromaždení zmenil svoje stanovy s ohľadom na narastajúcu dopravnú nehodovosť a vyšpecifikoval dva typy činností, ktorými sa bude NAMK zaoberať v budúcnosti. Do prvej oblasti činností spadajú záväzné úlohy voči štátu ako dopravná výchova (deti, mládež, dospelí) a cestná služba. Druhú skupinu tvoria záujmové činnosti ako camping, caravaning, historické vozidlá, mototuristika a podpora motoristického športu.
O budúcnosti dopravnej výchovy na Slovensku i o úlohách NAMK SR v tejto oblasti sme sa porozprávali s Prezidentom Národného automotoklubu SR Jurajom Smrečanom.
Aká je súčasná situácia v dopravnej výchove na Slovensku?
- Všetci sme účastníkmi cestnej premávky. Paradoxne, ak dieťa neabsolvuje na základnej škole systematickú dopravnú výchovu a v dospelosti nezíska vodičský preukaz, už nikdy sa s otázkami dopravnej výchovy nestretne. Pritom je celý život ako chodec alebo cyklista účastníkom cestnej premávky. Z tohto pohľadu sme v súčasnosti na Slovensku dopravní analfabeti, pretože napríklad v Rakúsku existuje dopravná výchova ako jeden z predmetov učebných osnov.
Pribúdajúci počet nových automobilov na našich cestách svedčí o istej ekonomickej sile Slovenska a o mierne vzrastajúcej životnej úrovni. Ročný prírastok viac ako sedemdesiattisíc nových automobilov má však za následok prehusťovanie slovenskej cestnej siete. Dnes už aj malé mestá veľmi dobre vedia, čo je to ranná a popoludňajšia dopravná zápcha. Samozrejme budovanie nových rýchlostných komunikácií ide v porovnaní s rozvojom motorizmu oveľa pomalšie ako by bolo žiadúce. Týmto skutočnostiam musíme prispôsobiť dopravnú výchovu a prevenciu, inak nie je možné zvrátiť stav, ktorý tu máme. Veď dopravná nehodovosť v dôsledku vysokej hustoty premávky z roka na rok stúpa. Napríklad od roku 2002 do roku 2004 stúpol počet dopravných nehôd o 4002 na celkový počet 61 602. Za tri roky bolo na cestách SR usmrtených 1862 ľudí. Pričom rok 2003 bol mimoriadne kritický a tragické číslo dosiahlo 645 ľudských životov.
Národný automotoklub SR podpísal Európsku chartu o bezpečnosti cestnej premávky. Čo to znamená?
- Dopravná nehodovosť nie je iba problémom Slovenska a Európska charta je dokument vydaný Európskou komisiou, ktorého cieľom je znížiť nehodovosť s tragickými nehodami na cestách Európy do roku 2010 o 50%. To znamená, že do roku 2010 by sa malo v Európe zachrániť 20 000 ľudských životov. Mimochodom, na svete zahynie pri dopravných nehodách ročne 1,2 milióna ľudí a v Európe 40 000. Podľa ustanovení Európskej charty by teda mal počet úmrtí na slovenských cestách klesnúť na 300. Súčasný vývoj to však nenaznačuje.
Podľa nás, k problematike dopravy, dopravnej nehodovosti a jej riešenia treba vyvolať celospoločenskú diskusiu. Dopravná výchova má byť predmetom celoživotného vzdelávania. Dopravné povedomie by mal každý občan SR dostávať už od škôlky cez základnú a strednú školu až do neskoršieho veku, keď si sadne za volant. Európsku chartu vnímame ako významný dokument, ktorý nám dáva návody, metódy a formy ako dosiahnuť zníženie dopravnej nehodovosti.
(Pokračovanie o týždeň)
Rastislav Chvála, SME
Volkswagen Slovakia získal mimoriadne ocenenie
Výrazne prispeli k exportu
Spoločnosť Volkswagen (VW) Slovakia, a. s., Bratislava ukončila uplynulý rok s aktívnym saldom zahranično-obchodnej bilancie viac ako 77 miliárd Sk, pričom hodnota vyvezenej produkcie presiahla 172 miliárd Sk.
Import subdodávok spoločnosti vlani predstavoval 95 miliárd Sk a hodnota vývozu na 1 zamestnanca 19,84 milióna Sk. Výsledky VW Slovakia v oblasti exportu ocenilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR, ktoré v rámci 10. ročníka súťaže "Najlepší exportér" udelilo spoločnosti za rok 2004 mimoriadne ocenenie za opakovane najväčší podiel na exporte SR. Ocenenie z rúk ministra hospodárstva Pavla Ruska prevzali predseda Predstavenstva VW Slovakia Thomas Schmall a člen predstavenstva zodpovedný za personalistiku Jaroslav Holeček.
Počas 14 rokov pôsobenia VW Slovakia výrazne prispel k podielu na celkovom exporte SR. Spoločnosť, ktorá má výrobné závody v Bratislave a Martine, je dcérou nemeckého koncernu VW. V Bratislave vyrába vozidlá VW Touareg, VW Polo, VW Golf Variant 4Motion, pričom v minulom roku ich z výrobných liniek zišlo 223 500 kusov. Okrem toho sa tu montujú prevodovky. V martinskom závode sa v súčasnosti vyrábajú výhradne komponenty pre nápravy a prevodovky. V roku 2004 uviedla spoločnosť na trh nový model VW Polo Fun. Ku koncu roka 2004 VW Slovakia zamestnával zhruba 8 200 pracovníkov.
TASR
Záujem o služby autovlaku R 422 Cassovia medzi Košicami a Prahou rastie
Za 4 mesiace 251 automobilov
Za prvé 4 mesiace tohto roka využilo služby autovlaku z Košíc do Prahy a späť spolu 413 cestujúcich s 251 automobilmi. TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., Miloš Čikovský.
Za celý rok 2004 použilo autovlak R 422 Cassovia z Košíc do Prahy 186 pasažierov so 124 vozidlami. Opačným smerom túto možnosť využilo 247 cestujúcich a prepravených bolo 147 áut. Autovlak na trati Košice - Praha hlavní nádraží premáva už viac ako rok od 28. februára 2004. Rezervačné doklady pre prepravu v autovlaku v oboch smeroch na Slovensku vydáva ZSSK vo všetkých železničných staniciach vybavených terminálom KVC, v ktorých sa predávajú medzinárodné cestovné doklady.
Od 10. mája tohto roka ZSSK s cieľom skvalitniť služby pristavuje k autovozňu v Košiciach aj vozeň osobnej prepravy. Doteraz museli cestujúci pri využití autovozňa pristaviť automobil k nakládke na nakladaciu rampu a do vlaku nastúpiť v Železničnej stanici Košice. "Zákazník teda už nastupuje a vystupuje do a z lôžkového vozňa v Košiciach priamo v mieste nakládky a vykládky vozidla," uvádza Čikovský. Spôsob nakládky a vykládky automobilu, resp. nástupu a výstupu cestujúcim v Prahe sa nemení.
TASR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári