ich preradení na stíhacie a dopravné lietadlá. Predsedom komisie bol náčelník oddelenia výcviku Vzdušných síl (VS) Ozbrojených síl SR vo Zvolene pplk. Ing. Jozef Takács. Opýtali sme sa ho, aký bol dôvod na preradenie deviatich poslucháčov do taktického a dopravného letectva.
"Keď pred piatimi rokmi nastúpili na bývalú VLA, situácia vo vojenskom letectve bola iná ako dnes. Veľa skúsených pilotov odišlo do zálohy a máme nedostatok dopravných a stíhacích pilotov," povedal nám pplk. J. Takács, inak švagor prvého slovenského kozmonauta Ivana Bellu. "Preto sme sa rozhodli, že týchto deviatich pilotov i keď pôvodne mali lietať na vrtuľníkoch, rozdelíme na dve skupiny a zaradíme k útvarom v Malackách a na Sliači."
Za niekoľko posledných rokov otriasli odborníkmi, ale aj laickou verejnosťou viaceré havárie vojenských lietadiel, naposledy pád vrtuľníka Mi 24 pri Sabinove. Zaujímal nás názor J. Takácsa, lebo niektorí odborníci tvrdia, že príčina môže byť napríklad v oveľa menšom počte hodín, ktoré slovenskí piloti nalietajú v porovnaní s kolegami z iných členských krajín NATO.
"Dnes ešte nevieme posúdiť, ako došlo k poslednému leteckému nešťastiu. Boli vytvorené komisie expertov, aby to objasnili. Príčiny havárie zisťujú aj vo Vojenskom leteckom technickom a skúšobnom ústave v Košiciach," upresnil J. Takács.
Zároveň na margo perspektívy vojenského letectva na Slovensku dodal, že transformačný proces v ozbrojených silách sa nevyhol ani VS. Vyslovil presvedčenie, že po skončení tejto reformy bude mať SR síce počtom malé, ale kvalitne vycvičené letectvo, ktoré Slovensku neurobí hanbu ani u vojenskej elity NATO.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári