konca januára, stále sa nepodarilo parafovať vyše polovice zmluvných vzťahov. TEHO v tejto súvislosti pripravuje aj prerušenie dodávky teplej vody.
"Dodávka tepla a teplej úžitkovej vody je zabezpečovaná na základe kúpnych zmlúv. Zaslali sme návrhy kúpnych zmlúv naším odberateľom a zatiaľ sa nám nevrátilo 908 z 1700 zmlúv. Pritom základnou podmienkou v zmysle zákona je mať uzatvorený zmluvný vzťah. Niektorí odberatelia nesúhlasia s technicko - obchodnými podmienkami, ktoré sú však schválené Úradom pre reguláciu sieťových odvetví. Dávajú protinávrhy, ktoré nevieme akceptovať," hovorí riaditeľ TEHO Ing. Zoltán Bartoš.
Viac než polovica odberateľov teda neakceptuje návrhy zmlúv TEHO a ani po rozsiahlych rokovaniach nemá zmluvy uzatvorené.
"Kúpna zmluva znie adresne na odberné miesto, teda merač. Je možné, že jeden odberateľ má až 200 kúpnych zmlúv. Tie musí uzavrieť ešte 41 odberateľov, sú medzi nimi aj správcovia bytov," vysvetľuje Z. Bartoš a dodáva, že jeden odberateľ uzatvára aj niekoľko stoviek zmlúv, v závislosti od toho, koľko meraní vstupov na päte domu má.
Neuzatvorené zmluvy spôsobujú dodávateľovi tepla problémy...
"Má to totiž súvis s platením záloh, kde je zadefinovaný presný systém, súčasťou zmluvy sú totiž aj splátkové kalendáre. Preto urgujeme a snažíme sa rokovaniami dosiahnuť dohodu."
A ako dlho ešte bude TEHO čakať?
"Každým dňom sa mení situácia. Aj trpezlivosť má svoje hranice. Tam, kde sa nevieme dohodnúť na zákonných podmienkach, prerušíme dodávky danej komodity. Teraz v lete to bude asi len teplá voda. Musíme donútiť správcov seriózne rokovať o dohode, lebo my dodávku plníme a nemáme zmluvný vzťah. Možno to chápať ako čierny odber."
Väčšinu subjektov s neuzatvorenou zmluvou tvoria správcovia bytových domov. Aj preto sa odpájanie od dodávok dotkne prevažne domácností.
"Presne tak. Neuzavreté zmluvy máme napríklad s SBD II, Byty servis, s. r. o., Raden, s. r. o. či Subop Plus, s. r. o."
Ďalším problémom je celková výška pohľadávok TEHO za už odobrané a vyúčtované teplo a teplú vodu.
"Tá činí do konca marca tohto roka 116 miliónov korún. Tieto pohľadávky sa snažíme urgovať upomienkami, ale niektoré musíme vymáhať aj súdnou cestou. Podobne, ako nás tepláreň penalizuje za oneskorené platby, tak isto musíme aj my našich odberateľov penalizovať v prípade, že dochádza k porušeniu finančnej disciplíny. Najdisciplinovanejšie v platbách sú vlastné spoločenstvá vlastníkov bytov," vysvetľuje riaditeľ TEHO.
Aj napriek tomu, že sa medziročne znižuje objem pohľadávok, niektorí odberatelia, ako školy či polikliniky vykazujú dlžoby.
"Tieto subjekty sú závislé od dotácie od štátu. Preto je situácia trocha komplikovanejšia. Uzatvárame splátkové kalendáre, ktoré sa snažia dodržiavať v súvislosti s prísunom finančných prostriedkov. Penalizujeme však bez rozdielu každého."
Tým, že niektorí odberatelia neuhrádzajú platby za teplo a teplú vodu načas, vzniká problém uhrádzanie splátok TEHO voči Teplárni Košice.
"Tepláreň nás penalizuje za oneskorenú úhradu splátok. Za rok 2005 máme mesačný časový sklz, čo činí okolo 90 miliónov korún. Veríme, že naši odberatelia budú svoje pozdĺžnosti uhrádzať podľa dohodnutých termínov, čím sa vyhneme zbytočným penalizáciám."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári