Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

NR SR rozhodne o novele Zákona o premávke na pozemných komunikáciáchAk chceme chrániť deti, autosedačky budú povinnéTlak na bezpečnú dopravu

NR SR rozhodne o novele Zákona o premávke na pozemných komunikáciách

Ak chceme chrániť deti, autosedačky budú povinné

Tlak na bezpečnú dopravu maloletých neustále rastie. Dôvod je jednoduchý, podľa aktuálnych štatistík sa autosedačky objavujú sotva v polovici osobných automobilov, v ktorých sú prevážané deti. Povinnosť prepravovať dieťa v autosedačke obsahuje novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorú parlament posunul do druhého čítania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navrhovaným termínom účinnosti je 1. júl, pri definitívnom schvaľovaní, ktoré by sa malo odohrať na práve prebiehajúcej schôdzi Národnej rady, sa však ešte môže zmeniť. V najbližších dňoch tak budú musieť majitelia automobilov, ktorí chcú voziť v aute svoje ratolesti mladšie ako 12 rokov investovať do kúpy jednej či dvoch detských autosedačiek. Používať by ich mali deti mladšie ako 12 rokov a nižšie ako 150 cm podľa pripravovanej novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu

Transport detí sprevádza viacero omylov a mýtov. Podľa slov jedného z rodičov, ktorí už niekoľko rokov preváža svoje malé ratolesti, si autosedačku nekúpi, lebo jeho manželka odjakživa drží dieťa v náručí, pričom pri nepredvídanej situácii ho dokáže udržať. Tento jeho názor musíme opraviť. Váhou vlastného tela ho môže matka stlačiť, alebo jej z objatia môže vyletieť a stáva sa z neho neriadená strela. Pri rýchlosti 50 km/h a váhe dieťaťa 10 kg by ste totiž vo svojich rukách potrebovali udržať 300 kg, čo je dosť aj pre vyšportovaného kulturistu... Náraz v spomínanej rýchlosti bez autosedačky sa rovná pádu z 10 metrov, čo je výška 3. poschodia. Pre niekoho môžu byť tieto riadky zbytočným strašením, ale na druhej strane štatistiky dopravných nehôd sú alarmujúce. Vo väčšine európskych štátov je používanie detských autosedačiek povinné vo všetkých typoch osobných automobilov a na všetkých typoch ciest. Aj preto k nám prichádza výzva aby sme autosedačky používali.

SkryťVypnúť reklamu

Čo riskuje vodič, ktorý ignoruje autosedačky? "V prvom rade život dieťaťa," hovorí jeden zo záchranárov. "Najhorší sú tí rodičia, ktorí dovolia svojej ratolesti stáť medzi prednými sedadlami. Ak dôjde k nehode, kinetická energia dieťa doslova katapultuje na predné sklo, alebo ho vymrští von."

Medzi najnebezpečnejšie zranenia nepripútaných detí patria vážne poranenia hlavy a krčnej chrbtice. Výber vhodnej detskej autosedačky sa riadi niekoľkými základnými pravidlami. Kľúčovým kritériom je hmotnosť, výška a vek. Homologizovaných je päť hmotnostných kategórií sedačiek, približne odstupňovaných aj podľa veku dieťaťa. Od tzv. škrupiniek pre dojčatá po sedáky s opierkami na ruky, určené pre deti, ktoré sa už blížia veku 12 rokov či sú vyššej alebo silnejšej postavy.

SkryťVypnúť reklamu

Inštalácia jednotlivých typov sa vo viacerých smeroch líšia, preto sa nedá presne poradiť pri samotnej montáži. Určite sa stále oplatí riadiť príslušným návodom, ktorý musí byť ku každej sedačke priložený. Podľa spôsobu uchytenia delíme autosedačky na tie, ktoré sa pripínajú klasickým trojbodovým (dvojbodovým) pásom a tie ktoré už využívajú modernejšie uchytenie pomocou systému ISOFIX. Uchytávacie oká ISOFIX bývajú umiestnené na krajných zadných sedadlách, prípadne na prednom sedadle spolujazdca. Dve oká sú vždy v medzere medzi sedákom a operadlom. Sedačky s týmto systémom sa dajú pripevniť jednoduchšie ako klasické, cez ktoré sa musí prevliekať bezpečnostný pás. Na oká sa nasunie upevňovací uzáver. Sedačka má na zadnej časti dva výstupky so západkami, ktoré sa nasunú do uzáverov tak, aby počuteľne zapadli. Sedačka je namontovaná.

Aké druhy sedačiek používať

Podľa váhy dieťaťa sa autosedačky delia do štyroch základných kategórii. Skupine 0 a 0+ je určená pre najmenšie deti o hmotnosti 0 13 kg. Skupinu 1 tvoria deti s hmotnosťou 9-18 kg, ktoré navštevujú nižšie ročníky materskej školy zhruba do štyri a pol roka. Skupina 2 je určená pre deti v predškolskom veku a na začiatku školského (do sedem rokov) s hmotnosťou 15 -25 kg. Poslednou kategóriou je skupina 3, ktorá je určená pre deti s hmotnosťou nad 25 kg. Kojenci by mali byť prepravovaní v sedačke, ktorú väčšina z nás pozná pod názvom škrupinka, alebo vajíčko, ktoré umožňuje transport v pololeže. Upevňuje sa v polohe proti smeru jazdy. Túto sedačku je najlepšie upevňovať stále na zadné sedadlo auta. Ak chcete umiestniť sedačku na predné sedadlo spolujazdca, musíte vypnúť airbag.

Samozrejme, že nesmieme zabudnúť ani na telesne postihnuté deti. Tie by v skupinách 0,0+ a 1 mali používať klasické polohovacie sedačky, ale neskôr k slovu prichádzajú už špeciálne. Hlavnou požiadavkou je upevnenie postihnutého päťbodovým pásom. Pri samotnom zakúpení si môžu zákazníci aj vybrať, lebo špeciálne sedačky ponúka na trh niekoľko firiem. Ich veľkou výhodou sú nielen päťbodové pásy ale aj rôzne prídavné a tvarovo prispôsobiteľné diely, ktoré sedačku dotvoria podľa typu postihnutia dieťaťa. Cenové rozpätie týchto výrobkov je rôzne, ale na ich zakúpenie si môžete zažiadať na patričnom úrade o finančný príspevok.

Autosedačka musí byť pevne spojená s autom, inak nesplní svoj účel

Na čo nesmiete zabudnúť?

Sedačka musí byť pevne spojená s autom. Ak nie je vybavená systémom ISOFIX, doporučuje sa zatlačiť sedačku hlbšie do sedáku, pripútať pásom a potom ju znovu dostatočne dotiahnuť

Pásy musia pevne priliehať na telo. Medzi pás a telo dieťaťa by malo byť obtiažne vložiť dlaň dospelého človeka.

Nekupujte a nepoužívajte sedačky, ktorých štruktúra je príliš malá. Vyčnievajúca hlava dieťaťa môže v prípade nehody ľahko naraziť na hornú úroveň sedačky

Deti nižšie ako 150 cm a mladšie ako 12 rokov nesmú byť pripútané normálnymi bezpečnostnými pásmi. Mohli by im spôsobiť poranenia v oblasti brucha a krku.

Deti ani dojčatá sa nesmú v žiadnom prípade prepravovať na rukách či v lone iných osôb.

Počas jazdy nesmie dieťa stáť alebo kľačať na sedadlách. V prípade nehody môže zraniť seba alebo iné osoby v aute. Ak sa deti v sedačke nakláňajú dopredu alebo sedia v nesprávnej polohe, zvyšuje sa riziko ich zranenia.

Jaroslav GLOVIČKO

Kórejská firma Hyundai Hysco postaví pri Žiline závod za zhruba 28 mil. USD

Budú valcovať oceľové kotúče

Do výstavby nového závodu pri Žiline investuje juhokórejská spoločnosť Hyundai Hysco asi 28 miliónov USD, v prepočte zhruba 840 miliónov SKK. TASR o tom informoval hovorca Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Ondrej Žember.

Primárny dodávateľ kórejskej automobilky Kia plánuje pri Žiline vyrábať za studena valcované oceľové kotúče (na snímke). Výstavba závodu začne v priebehu tohto roka, výroba by sa mala rozbehnúť súbežne s prevádzkou Kia pri Žiline začiatkom roka 2007. V prvej etape spoločnosť zamestná asi 60 ľudí a jej produkcia bude určená pre žilinský závod Hyundai/Kia. Vlastníkom 25 % firmy Hyundai Hysco je koncern Hyundai Motors, ďalšia štvrtina patrí automobilke Kia. Podľa informácií na svojej internetovej stránke dosiahla firma v minulom roku tržby 2,37 miliardy USD a zisk 86 miliónov USD.

Hyundai Hysco je v priebehu niekoľkých dní už druhým juhokórejským investorom, ktorý sa rozhodol postaviť závod na Slovensku. Minulý týždeň oznámil svoj zámer výrobca pneumatík Hankook Tires, ktorý do výstavby továrne v Leviciach investuje asi 500 miliónov EUR, v prepočte asi 19,39 miliardy EUR. Priamo plánuje vytvoriť okolo 1 600 pracovných miest, nepriamo by malo vzniknúť ďalších 1 000 až 1 500 pracovných príležitostí. Štát plánuje podporiť závod Hankooku investičnými stimulmi vo výške 21 % z investovanej sumy.

Slovenskí vlastníci podnikov, združení v Klube 500, považujú podmienky poskytnuté juhokórejskej firme Hankook za riziko pre domáceho výrobcu pneumatík a. s. Matador Púchov. Cítia sa znevýhodnení a žiadajú rovnaké podmienky pre domácich a cudzích investorov. "Klub 500 víta príchod zahraničných investorov na Slovensko, ktorí vytvárajú pracovné miesta a znižujú nezamestnanosť. Považuje však za nešťastné, aby vláda podporovala štátnou pomocou vo výške 21 % z ceny investície príchod investora do odvetvia, v ktorom má Slovensko silný domáci potenciál," vyhlásil výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Stimulmi vlády pre Hankook je priamo znevýhodnený domáci producent, ktorý okrem iného zamestnáva dvojnásobný počet zamestnancov, ako vytvorí nový investor.

TASR

Autor: Fikcia

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu