sme, že sa k tejto téme vrátime tak skoro. No minulý týždeň k nám volali viacerí čitatelia a potvrdili, že aj oni mali podobné skúsenosti, na aké sme v článku poukázali. Rozdielne ceny na regáloch a v registračných pokladniach i nepresné sčítavanie cien, akoby naschvál vždy v ich neprospech. A pridali aj ďalšie negatívne skúsenosti. Nablokovanie tovaru, ktorý vôbec nekúpili a problémy s pokladničnými bločkami.
Zarátanie takého tovaru do nákupu, ktorý si zákazník nekúpil, nie je žiadna novinka. Deje sa to už roky, akurát je teraz na takéto čachre vhodnejšia doba. Pri väčšom nákupe sa obvykle vo vozíku ocitne niekoľko desiatok položiek a nie je problém, prirátať k nim nejakú navyše. Skúsený pokladník zrejme vie, ako prejsť s tovarom nad snímačom kódu tak šikovne, aby boli napríklad z jedného mlieka dve. Pri nákupe s tridsiatimi položkami a za tisícku sa predsa jeden liter mlieka stratí. A pokladník vie, že zjavne solventný zákazník nebude za pokladňou študovať bloček, či v ňom nie sú chyby. Ak má takých za deň 20, šikovný pokladník ušetrí aj dve-tri stovky, za ktoré si sám "nakúpi". Pravda, nechcem všetky hypermarkety ani pokladníkov hádzať do jedného vreca. Tých "čiernych ovcí" je ale dosť...
Druhý problém, s akým sa stretlo oveľa viac zákazníkov, sú pokladničné bločky, z ktorých časom miznú údaje. Určite ste si aj vy niekedy nejaký odložili kvôli prípadnej reklamácii a keď ste ho potrebovali, zistili ste, že je to obyčajný čistý papier. Tlač z neho jednoducho zmizla. Kým bola záručná doba iba pol roka, až tak to nevadilo. Teraz je však dvojročná a bločky často neudržia svoju čitateľnosť ani toľko, ako má bez poruchy vydržať zakúpený tovar. A nehromžia iba obyčajní zákazníci, ale najmä podnikatelia a firemní účtovníci. Bločky sú totiž daňovými dokladmi a tie sa musia kvôli prípadnej kontrole uchovávať aj niekoľko rokov.
Pravda, už ktosi poradil riešiť tento problém okopírovaním bločkov. Prečo by sa ale mal zákazník zaoberať niečím takým? Zháňať si kopírku po každom nákupe topánok, chladničky či obleku? Nie je skôr povinnosťou obchodu, ručiť aj za kvalitu bločku? Tu neobstoja výhrady, že bol zle uskladnený a že vybledol na svetle. Nikto predsa bločky nevyloží na okno, ale ich má v obálke, krabici či v "šanone".
Kedy sa rozhýbe obchodná inšpekcia? Prečo nenariadi subjektom, ktoré bločky vydávajú, používať iba kvalitný papier? Veď aj SOI-ka musí vedieť, že má rôznu kvalitu a najmä ten lesklý udrží tlač iba niekoľko mesiacov. A o to zjavne niektorým obchodným reťazcom ide. Keď náhodou príde čas tovar reklamovať, aby ho zákazník nemal čím zdokladovať. Bloček jednocho vybledol rovnako, ako staré známe "náš zákazník - náš pán"...
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári