Korzár logo Korzár Košice

Od marca platia nové pravidlá na dovoz nových a ojazdených áut z EÚ (2)

Nezaplatením recyklačného poplatku riskujete až dvadsaťtisícocú pokutuMinulý týždeň sme vám priniesli prvú časť informáciií, týkajúcich sa

Nezaplatením recyklačného poplatku riskujete až dvadsaťtisícocú pokutu

Minulý týždeň sme vám priniesli prvú časť informáciií, týkajúcich sa novelizácie Zákona NR SR o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Tá od Od 1. marca 2005 okrem iného zrušila platnosť reštrikčných poplatkov za schvaľovanie technickej spôsobilosti starého Zákona číslo 145/1996 Zb. o správnych poplatkoch. V prvej časti sme sa venovali zníženiu poplatkov, dnes v téme dovozu nových a ojazdených vozidiel pokračujeme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podstatne komplikovanejší je aj po 1. marci 2005 dovoz vozidiel bez európskej homologácie. Tie musia podstúpiť zložitý a finančne náročný proces technického schvaľovania. Ide o staršie ročníky vozidiel, ktoré boli vyrobené pred rokom 1996. Tieto musia splniť kritériá na emisie, funkčnosť bŕzd, hlučnosť a odrušenie, kde Slovensko neumožňuje žiadne výnimky. Cena takýchto skúšok v autorizovaných skúšobniach sa môže vyšplhať až k 50 000 Sk, čo ich dovoz podstatne predraží.

V prípade dovozu problémových ročníkov sa teda vystavujete riziku, že ich polícia nikdy nezaradí do evidencie a vám nezostane iné, ako predať vozidlo na súčiastky. Očakáva sa tiež, že pri dovoze ojazdených vozidiel môže dopravný úrad vyžadovať potvrdenie o lustrácii vozidla niektorou z poverených technických služieb, aby nedošlo k prihláseniu vozidla pochádzajúceho z trestnej činnosti. Kontrola pôvodnosti vozidla stojí podľa objemu motora od 2 800 do 5 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Po úspešnom absolvovaní kontroly a predložení všetkých potrebných dokladov na dopravnom úrade bude individuálne dovezené vozidlo schválené za poplatok vo výške 2 000 Sk. Týka sa to nových aj ojazdených dovezených vozidiel, ktoré splnia požadované podmienky. Obvodný úrad zároveň vydá o tom rozhodnutie a pridelí vozidlu osvedčenie o evidencii. Potom stačí už len získať na dopravnom inšpektoráte evidenčné čísla za rovnakých okolností, akoby ste prihlasovali na značky vozidlo zakúpené na Slovensku.

Jediným nákladom navyše v porovnaní so súčasným právnym stavom bude nevyhnutnosť uhradiť aj za ojazdené dovezené vozidlo poplatok do recyklačného fondu vo výške 3 000 Sk. Príspevok je jednorazový a jednotný pre všetky osobné autá. Nezaplatením poplatku sa občan vystavuje pokute až do výšky 20 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Autá, na ktoré sa vzťahuje platba do RF:

- kategória M1 (osobné autá do hmotnosti 3,5 tony)

- kategória N1 (malé nákladné autá s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3,5 tony)

- kategória L2 (trojkolesové vozidlá s rýchlosťou neprevyšujúcou 50 km/h a objemom motora najviac 50 m3

Liberalizácia podmienok dovozu nových a ojazdených vozidiel zo zahraničia neznamená úplnú svojvôľu. Týka sa výlučne automobilov s európskou homologáciou, a teda nemení nič na skutočnosti, že dovoz vozidiel z iných teritórií, ako napríklad z USA či Veľkej Británie, bude naďalej prakticky nemožný. Pri vozidlách pôvodne určených na americký trh sú problémom najmä odlišné normy na osvetlenie, ktoré sa nezhodujú s európskou legislatívou, a na ktoré nemožno udeliť výnimku. Neprípustné sú zadné dvojvláknové svetlá, červená farba smerového svetla, ako aj odlišná geometria svetelného kužeľa predných svetiel. Majiteľ takého vozidla však môže dostať dočasnú výnimku a počas šiestich mesiacov svetlá vymeniť. Také ľahké to však nie je v prípade áut s pravostranným riadením, určeným pre Veľkú Britániu. Tu je výnimka absolútne vylúčená.

Samozrejme, zjednodušený postup prihlasovania je zaujímavý pre našich občanov len v prípade, ak bude v zahraničí existovať skutočne lákavá cenová ponuka nových či ojazdených áut. Pretože stagnujúci predaj áut na Slovensku donútil predajcov ísť až na samé dno cenových možností. Posúďte sami. Predávať novú Škodu Fabia za 249 000 Sk bolo ešte nedávno nemysliteľné, no pred Vianocami 2004 sa to stalo realitou. Podobné to je aj s cenami ojazdených áut v autobazároch.

Mimochodom, od 1. marca okresné úrady vydávajú pre novoregistrované vozidlá osvedčenie o evidencii vozidla, ktoré nahradilo doteraz používaný technický preukaz a osvedčenia o evidencii, teda takzvaný malý "techničák". Celkom nový doklad je identický s dokladmi používanými aj v iných krajinách Európskej únie. Má rozmery hárku A4, pričom je chránený hologramom a ďalšími ochrannými prvkami. Nezaberie viac miesta ako súčasný malý technický preukaz, pretože ho možno poskladať na formát vodičského preukazu. Osvedčenie o evidencii bude obsahovať všetky potrebné technické a identifikačné znaky vozidla.

Róbert BEJDA

* Osviežovače prispievajú k bezpečnej jazde

Osviežovače vzduchu v autách prispievajú k bezpečnosti jazdy i cestnej premávky. Ak si vodič pridá do vozidla vonný doplnok, je väčšia pravdepodobnosť, že zostane bdelý a môže tak zabrániť potenciálnej havárii. K tomuto záveru dospeli americkí výskumníci z Wheeling Jesuit University, ktorí zistili, že každý rok dochádza v priemere k 100 000 dopravným nehodám, pretože vodiči zaspia za volantom. Tomuto úkazu však možno zabrániť jednoduchým spôsobom - stačí si zavesiť do auta malý osviežovač alebo doň umiestniť inú voňavú esenciu. Prítomnosť vône zvyšuje bdelosť vodiča počas jazdy, a významne tak napomáha k zníženiu rizika havárie. Podľa vedcov je v tomto smere špeciálne účinná vôňa borovice, ktorá zvyšuje pozornosť a prispieva k pocitu sviežosti. Vône ako napríklad jahoda zasa upokojujú a pomáhajú znižovať záchvaty zúrivosti za volantom.

TASR

* Multifunkčné svetlomety AFL druhej generácie

Natáčajú sa do zákruty

Podľa štatistík viac ako 80 pecent všetkých dopravných nehôd sa stane za šera, tmy a v zlom počasí. Výrobcovia sa preto snažia vyvinúť svetlomety, ktoré eliminujú riziká vzniku nehody. Po premiére halogénových žiaroviek, ktoré v súčasnosti používa väčšina automobilov sa nedávno začala éra xenónového svetla. Vývoj sa nezastavil a po stretávacích a diaľkových bi-xenónoch prišli na trh svetlomety, ktoré sa natáčajú do zákruty.

Medzi lídrov v tejto oblasti patrí Citroen, BMW, Audi a Opel. Práve automobilka Opel v roku 2003 predstavila natáčacie svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) a svetlá pre odbočovanie. Špecialisti Medzinárodného technického a vývojového centra ITDC Opel v súčasnosti pracujú na adaptívnych svetlometoch AFL druhej generácie. Nové multifunkčné svetlomety sa nastavujú podľa toho, či sa auto pohybuje po bežných cestách, po diaľnici alebo v meste a prispôsobujú sa aj aktuálnym klimatickým podmienkam. Ak auto prekročí rýchlosť 115 km/h, svetelný lúč tlmených svetiel sa automaticky zdvihne o niečo vyššie, čo zlepší výhľad vodiča. Automatický regulačný systém pri tomto "diaľničnom osvetlení" zabraňuje oslneniu protiidúcich vodičov. Systém reaguje na zaťaženie karosérie alebo jej kolísanie pri brzdení a zrýchľovaní.

Svetlomety sú stále nastavené tak, aby neoslňovali protiidúce vozidlá. V meste a počas odbočovania sa systém nastaví na osvetlenie slepých miest v ostrej zákrute a na rohu ulice. V daždi svetlomety cielene znížia intenzitu osvetlenia cesty pred automobilom a naopak zvýšia intenzitu dvoch postranných svetiel. Vodiča neruší nepríjemný odraz od mokrej cesty a lepšie vidí na okraje cesty. Test ukázal, že pri nočnom prejazde tej istej zákruty v aute s adaptívnymi xenónovými svetlometmi má vodič výhľad do vzdialenosti asi 36 metrov, čo je takmer rovnaké, ako 38 m za normálneho denného svetla.

V aute s natáčacími halogénovými svetlami má vodič výhľad iba do vzdialenosti 27 metrov a v aute s pevne fixovanými halogénovými svetlami, iba 24 metrov. Montáž bi-xenónových natáčacích svetlometov je zatiaľ otázkou príplatkového vybavenia, ich budúcnosť je však sľubná. Inak by sa po tomto type svetiel nevrhli aj ostatné automobilky.

SME

Autor: tnt

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 044
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 885
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 078
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 864
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 157
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 778
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 471
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 606
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 959
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 226
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 587
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 606
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 959
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 226
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 587
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu