Nezaplatením recyklačného poplatku riskujete až dvadsaťtisícocú pokutu
Minulý týždeň sme vám priniesli prvú časť informáciií, týkajúcich sa novelizácie Zákona NR SR o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Tá od Od 1. marca 2005 okrem iného zrušila platnosť reštrikčných poplatkov za schvaľovanie technickej spôsobilosti starého Zákona číslo 145/1996 Zb. o správnych poplatkoch. V prvej časti sme sa venovali zníženiu poplatkov, dnes v téme dovozu nových a ojazdených vozidiel pokračujeme.
Podstatne komplikovanejší je aj po 1. marci 2005 dovoz vozidiel bez európskej homologácie. Tie musia podstúpiť zložitý a finančne náročný proces technického schvaľovania. Ide o staršie ročníky vozidiel, ktoré boli vyrobené pred rokom 1996. Tieto musia splniť kritériá na emisie, funkčnosť bŕzd, hlučnosť a odrušenie, kde Slovensko neumožňuje žiadne výnimky. Cena takýchto skúšok v autorizovaných skúšobniach sa môže vyšplhať až k 50 000 Sk, čo ich dovoz podstatne predraží.
V prípade dovozu problémových ročníkov sa teda vystavujete riziku, že ich polícia nikdy nezaradí do evidencie a vám nezostane iné, ako predať vozidlo na súčiastky. Očakáva sa tiež, že pri dovoze ojazdených vozidiel môže dopravný úrad vyžadovať potvrdenie o lustrácii vozidla niektorou z poverených technických služieb, aby nedošlo k prihláseniu vozidla pochádzajúceho z trestnej činnosti. Kontrola pôvodnosti vozidla stojí podľa objemu motora od 2 800 do 5 000 Sk.
Po úspešnom absolvovaní kontroly a predložení všetkých potrebných dokladov na dopravnom úrade bude individuálne dovezené vozidlo schválené za poplatok vo výške 2 000 Sk. Týka sa to nových aj ojazdených dovezených vozidiel, ktoré splnia požadované podmienky. Obvodný úrad zároveň vydá o tom rozhodnutie a pridelí vozidlu osvedčenie o evidencii. Potom stačí už len získať na dopravnom inšpektoráte evidenčné čísla za rovnakých okolností, akoby ste prihlasovali na značky vozidlo zakúpené na Slovensku.
Jediným nákladom navyše v porovnaní so súčasným právnym stavom bude nevyhnutnosť uhradiť aj za ojazdené dovezené vozidlo poplatok do recyklačného fondu vo výške 3 000 Sk. Príspevok je jednorazový a jednotný pre všetky osobné autá. Nezaplatením poplatku sa občan vystavuje pokute až do výšky 20 000 Sk.
Autá, na ktoré sa vzťahuje platba do RF:
- kategória M1 (osobné autá do hmotnosti 3,5 tony)
- kategória N1 (malé nákladné autá s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3,5 tony)
- kategória L2 (trojkolesové vozidlá s rýchlosťou neprevyšujúcou 50 km/h a objemom motora najviac 50 m3
Liberalizácia podmienok dovozu nových a ojazdených vozidiel zo zahraničia neznamená úplnú svojvôľu. Týka sa výlučne automobilov s európskou homologáciou, a teda nemení nič na skutočnosti, že dovoz vozidiel z iných teritórií, ako napríklad z USA či Veľkej Británie, bude naďalej prakticky nemožný. Pri vozidlách pôvodne určených na americký trh sú problémom najmä odlišné normy na osvetlenie, ktoré sa nezhodujú s európskou legislatívou, a na ktoré nemožno udeliť výnimku. Neprípustné sú zadné dvojvláknové svetlá, červená farba smerového svetla, ako aj odlišná geometria svetelného kužeľa predných svetiel. Majiteľ takého vozidla však môže dostať dočasnú výnimku a počas šiestich mesiacov svetlá vymeniť. Také ľahké to však nie je v prípade áut s pravostranným riadením, určeným pre Veľkú Britániu. Tu je výnimka absolútne vylúčená.
Samozrejme, zjednodušený postup prihlasovania je zaujímavý pre našich občanov len v prípade, ak bude v zahraničí existovať skutočne lákavá cenová ponuka nových či ojazdených áut. Pretože stagnujúci predaj áut na Slovensku donútil predajcov ísť až na samé dno cenových možností. Posúďte sami. Predávať novú Škodu Fabia za 249 000 Sk bolo ešte nedávno nemysliteľné, no pred Vianocami 2004 sa to stalo realitou. Podobné to je aj s cenami ojazdených áut v autobazároch.
Mimochodom, od 1. marca okresné úrady vydávajú pre novoregistrované vozidlá osvedčenie o evidencii vozidla, ktoré nahradilo doteraz používaný technický preukaz a osvedčenia o evidencii, teda takzvaný malý "techničák". Celkom nový doklad je identický s dokladmi používanými aj v iných krajinách Európskej únie. Má rozmery hárku A4, pričom je chránený hologramom a ďalšími ochrannými prvkami. Nezaberie viac miesta ako súčasný malý technický preukaz, pretože ho možno poskladať na formát vodičského preukazu. Osvedčenie o evidencii bude obsahovať všetky potrebné technické a identifikačné znaky vozidla.
Róbert BEJDA
* Osviežovače prispievajú k bezpečnej jazde
Osviežovače vzduchu v autách prispievajú k bezpečnosti jazdy i cestnej premávky. Ak si vodič pridá do vozidla vonný doplnok, je väčšia pravdepodobnosť, že zostane bdelý a môže tak zabrániť potenciálnej havárii. K tomuto záveru dospeli americkí výskumníci z Wheeling Jesuit University, ktorí zistili, že každý rok dochádza v priemere k 100 000 dopravným nehodám, pretože vodiči zaspia za volantom. Tomuto úkazu však možno zabrániť jednoduchým spôsobom - stačí si zavesiť do auta malý osviežovač alebo doň umiestniť inú voňavú esenciu. Prítomnosť vône zvyšuje bdelosť vodiča počas jazdy, a významne tak napomáha k zníženiu rizika havárie. Podľa vedcov je v tomto smere špeciálne účinná vôňa borovice, ktorá zvyšuje pozornosť a prispieva k pocitu sviežosti. Vône ako napríklad jahoda zasa upokojujú a pomáhajú znižovať záchvaty zúrivosti za volantom.
TASR
* Multifunkčné svetlomety AFL druhej generácie
Natáčajú sa do zákruty
Podľa štatistík viac ako 80 pecent všetkých dopravných nehôd sa stane za šera, tmy a v zlom počasí. Výrobcovia sa preto snažia vyvinúť svetlomety, ktoré eliminujú riziká vzniku nehody. Po premiére halogénových žiaroviek, ktoré v súčasnosti používa väčšina automobilov sa nedávno začala éra xenónového svetla. Vývoj sa nezastavil a po stretávacích a diaľkových bi-xenónoch prišli na trh svetlomety, ktoré sa natáčajú do zákruty.
Medzi lídrov v tejto oblasti patrí Citroen, BMW, Audi a Opel. Práve automobilka Opel v roku 2003 predstavila natáčacie svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) a svetlá pre odbočovanie. Špecialisti Medzinárodného technického a vývojového centra ITDC Opel v súčasnosti pracujú na adaptívnych svetlometoch AFL druhej generácie. Nové multifunkčné svetlomety sa nastavujú podľa toho, či sa auto pohybuje po bežných cestách, po diaľnici alebo v meste a prispôsobujú sa aj aktuálnym klimatickým podmienkam. Ak auto prekročí rýchlosť 115 km/h, svetelný lúč tlmených svetiel sa automaticky zdvihne o niečo vyššie, čo zlepší výhľad vodiča. Automatický regulačný systém pri tomto "diaľničnom osvetlení" zabraňuje oslneniu protiidúcich vodičov. Systém reaguje na zaťaženie karosérie alebo jej kolísanie pri brzdení a zrýchľovaní.
Svetlomety sú stále nastavené tak, aby neoslňovali protiidúce vozidlá. V meste a počas odbočovania sa systém nastaví na osvetlenie slepých miest v ostrej zákrute a na rohu ulice. V daždi svetlomety cielene znížia intenzitu osvetlenia cesty pred automobilom a naopak zvýšia intenzitu dvoch postranných svetiel. Vodiča neruší nepríjemný odraz od mokrej cesty a lepšie vidí na okraje cesty. Test ukázal, že pri nočnom prejazde tej istej zákruty v aute s adaptívnymi xenónovými svetlometmi má vodič výhľad do vzdialenosti asi 36 metrov, čo je takmer rovnaké, ako 38 m za normálneho denného svetla.
V aute s natáčacími halogénovými svetlami má vodič výhľad iba do vzdialenosti 27 metrov a v aute s pevne fixovanými halogénovými svetlami, iba 24 metrov. Montáž bi-xenónových natáčacích svetlometov je zatiaľ otázkou príplatkového vybavenia, ich budúcnosť je však sľubná. Inak by sa po tomto type svetiel nevrhli aj ostatné automobilky.
SME
Autor: tnt
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári