zalistujú. Veď určite sa oplatí vedieť, kde práve zlacnelo mäso, ktorá banka ponúka najvýhodnejší úrok alebo ktorý mobilný operátor prichádza s novou akciou.
Hoci nie pravidelne, no aj ja zvyknem "reklamú tlač" prelistovať. A viete, na čo som prišiel? Že niektoré akcie sú samá lož. Hneď to aj vysvetlím. Som stálym klientom jedného z košických hypermarketov. Všímam si ceny, zvažujem, či sú výhodné a keď áno a tovar potrebujem, kúpim ho. Už neraz sa mi ale stalo, že keď prídem domov z nákupu a vyberiem zo schránky reklamné letáky toho istého hypermarektu, nestačím sa čudovať. Ceny tovarov v akcii, ktorá začne o dva dni, mi akosi nesedia.
Napríklad taká káva. V letáku je uvedené, že zlacnie z 80 korún na 60. Pritom som pred pol hodinou videl, že stojí 65. Jasné klamstvo s cieľom vyvolať u zákazníka pocit, že kúpiť tú kávu sa skutočne oplatí. Samozrejme, takto "výhodne" je zlacnená aj čokoláda, saláma, keksy a množstvo iného tovaru. Zákazník, ktorý o skutočnej cene nevie, je potom ochotný precestovať pol mesta, len v akcii "ušetril"
Ale to nie je jediná finta, ktorou niektoré hypermarkety klamú zákazníkov. Časté sú aj prípady, kedy cena " akciového" tovaru v regále "nesedí" s cenou v pokladni. A ako na potvoru, je tá v regále vždy nižšia... Ruku na srdce, kto z vás po zaplatení skontroluje, či za tovar, ktorého cena ho zlákala, zaplatil skutočne toľko a nie viac. Málokto, veď nikto nemá čas, študovať dlhý bloček a hľadať v ňom chyby. A hypermarekty s tým rátajú, veď tam sa chodí nakupovať vo veľkom. Nejaká tá koruna hore - dolu...
Alebo iný príklad. Do redakcie istý čitateľ priniesol a nechal nám originál bločku z istého hypermarketu, na ktorom mu dve položky: 29,90 Sk a 79,90 Sk zrátali ako 159,70 Sk. Nemusíte rátať, rozdiel je 49,90 Sk. Ak neveríte, že je to možné, príďte sa pozrieť.
A takýchto prešľapov je určite viac, len o nich nevieme. Alebo vieme a iba nad nimi mávneme rukou. Vracať sa kvôli reklamácii? Dokazovať, že nás oklamali o pár korún? Keďže mnohým za to nestoja, vykašlú sa na to.
Konať by však mali štátne orgány, ktoré majú kontrolu cien na starosti. Veď overiť si spätne, či "staré" ceny v letákoch sú totožné s tými, za aké sa tovar predával, nemôže byť problém. Rovnako ani obyčajným nákupom skontrolovať, či ceny v regáloch súhlasia s cenami v pokladniach.
V opačnom prípade budú hypermarkety zarábať na svojich trikoch aj naďalej a zisk, hoci za cenu klamstva, bude pre nich na prvom mieste. Zákazník, až na tom druhom. Alebo treťom...?
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári