rušňovom depe sa opäť v sobotu zakúrilo v peci tejto najstaršej funkčnej parnej mašinky na Slovensku za prítomnosti jej obdivovateľov, najmä detí.
Ale nielen v nej "podkúrili". Za prítomnosti hasičských áut sa začali prebúdzať aj jej kolegyne. "Hasiči sú tu preto, aby nám dopĺňali vodu na výrobu pary," prezradil nám riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti, a. s., Jaroslav Bajužik. Stretli sme ho práve pri impozantnej kolegyni maličkej Katky, o ktorej nám prezradil: "Je to tiež parná lokomotíva, ktorú slangovo nazývame šľachtičná."
Návštevníkov ale najviac priťahovala práve Katka. Tá mala od svojho prebudenia až do večera plno roboty. Každé dieťa sa chcelo na nej povoziť, takže sa činila. Tohto roku oslávila 121 rokov a stále je vo výbornej kondícií. Vyrobili ju v roku 1884 v nemeckom Erfurte. Do roku 1965, keď ju vyradili z prevádzky, fungovala striedavo na úzkorozchodých tratiach medzi Gelnicou, Mníškom nad Hnilcom a Smolníkom či medzi Hronskou Breznicou a Banskou Štiavnicou. Od roku 1974 až do generálky v roku 1990 stála na podstavci ako pamätník v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi. Od roku 1991 patrí k najväčším atrakciám Košíc.
Železničná spoločnosť pripravila aj ďalšie atrakcie. Počasie vyšlo ako na objednávku, takže malí aj veľkí nadšenci železnice si prišli na svoje. "Páčia sa mi najmä tieto vystavené rušne, ale aj staré autá," netajil pred nami technické sklony malý Miško. Automobilové veterány zaujali aj dospelých a tí s umeleckou dušou sa zas pokochali pohľadom na obrázky tematicky zamerané na železnicu.
A kto si cestovanie na starý spôsob chcel vyskúšať na vlastnej koži, mal možnosť. V sobotu sa z Košíc do Prešova a späť totiž vypravil parný vlak. Akcia v rušňovom depe pokračovala aj včera a samozrejme znova sa činila parná lokomotíva Katka. Tá svoju ozajstbú púť na detskej železničke v Čermeli začne už o týždeň.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári