Hudba má jazdu spríjemniť, nie odpútavať pozornosť vodiča
Autorádio už nie nič zvláštne, teraz letia cédečka a "empétrojky"
Autá a autorádiá akosi patria k sebe. Za volantom nám spríjemňujú cestovanie, získavame ich prostredníctvom informácie aj z dopravného spravodajstva. Aspoň v prípade áut spoza veľkej mláky, teda amerických, to platí už veľmi dlho. Do veľkých korábov ciest sa totiž autorádiá - a na začiatku svojej existencie to boli dosť rozmerné "kisne" - zmestili bez väčších problémov.
Dnes už jednoducho niet jediného nového auta, ktoré by sa predalo bez autorádia.
Autorádiá sa postupom času vyvíjali a sú čoraz kvalitnejšie a prešpikované všakovakými technickými fajnovosťami. Ovládať niektoré vyžaduje mať pomaly ukončené vysokoškolské vzdelanie technického smeru. Alebo aspoň špeciálny kurz. Iné, hoci neraz ešte viac nadupané funkciami, sú však užívateľsky "prítulné" a na ovládanie príjemné.
Ešte pred pár rokmi sme boli radi, keď sme v našich hlučných autách mohli "vychutnávať" rôzne šumítka a radi sme tomu s dávkou hrdosti hovorili kvalitná reprodukcia. Pravda, našli sa už vtedy fajnšmekri, ktorí mali v aute audiosústavu neraz prevyšujúcu vtedajšiu hodnotu samotného vozidla... Nuž, veď aj dnes sú takí. Ibaže už nevyčnievajú z radu. Lebo ako čas beží a elektronika ponúka čoraz viac a lepších vymožeností nielen v reprodukcii zvuku, stávajú sa mnohé z áut doslova a do písmena koncertnými sálami. Kvalita áut aj audiosúprav sa neustále zvyšuje.
CD, mp3, alebo HDCD
Už nie sme odkázaní na rozhlasové vysielanie na stredných vlnách. Máme CD prehrávače i CD meniče. Ba čo viac, veľa autorádií si dnes tyká aj s formátom známym pod skratkou mp3. Existujú novšie a lepšie kompresné formáty, ktoré dokážu uchovávať zvuk.
S menšími nárokmi na kapacitu záznamového média a pritom s lepšou kvalitou. "Empétrojky" však majú jednu neodškriepiteľnú výhodu - sú najpoužívanejšie - a preto najrozšírenejšie. A mimochodom vďaka tomu kompatibilné. Pritom sa na jedno cédečko zmestí približne sedemkrát viac hudby vo formáte mp3, ako v nekomprimovanom WAV, ktorý používajú CD-DA, teda zvukové CD. O nich sme si ešte nedávno mysleli, že sú vrcholom zvukovej dokonalosti v oblasti spotrebnej elektroniky. Aj rádiá hrávajú, vlastne hrávali pesničky z CD... lenže svet sa mení. "Cédečko" už nie je strechou sveta. Audiofili - a to sú ľudia s veľmi "tenkými ušami" - počujú viac, ako im 12 cm polykarbonátový kotúčik s nulami a jednotkami dokáže poskytnúť. Preto prišlo Super Audio CD - SACD, HDCD, DVD-Audio s podstatne vyššími parametrami záznamu zvuku.
Ako vlastne počujeme?
Čím sme starší, tým horšie a menej nielen cítime a vidíme, ale aj počujeme. Lebo sluch je, podobne ako zrak, jeden zo zaujímavých zmyslov. Dá sa oklamať - aj v mladosti, dospelosti, v zrelom veku - vždy. Hovorí sa tomu psychoakustický model sluchu. Hneď to vysvetlíme - no len na porovnanie. V kine vidíme pohybujúci sa obraz, lebo nám premietnu za sekundu 25 za sebou idúcich statických obrázkov, ktoré takto nasnímali. S uchom je to tiež také podobné...
Okrem toho, že s postupujúcim vekom stráca schopnosť vnímať vyššie frekvencie, nedokáže dobre rozlíšiť po sebe idúce zvuky. Ak teda do ucha vstupujú dva po sebe idúce tóny s podobnou farbou zvuku, poslucháč detailne počuje iba ten hlasnejší z nich. A je jedno či je to prvý alebo druhý... Na tom je založená aj stratová komprimácia v už spomínaných formátoch mp3 a ďalších: jednoducho dochádza pri nich k orezaniu zodpovedajúcich, pre človeka nepočuteľných frekvencií. Pridajme k tomu stredný vek, hluk v idúcom aute... Aj špičkové audiozariadenie, ktoré by sa nemuselo hanbiť za svoje kvality v obývačke, sa vám zdá zrazu priveľ-mi kvalitné. Veď jeho vlastnosti nevyužijeme naplno. Ale naozaj?
Aká kvalitná je "kvalitná" reprodukcia?
Nestačí nám teda aj naďalej akékoľvek "chrastítko", ktoré vydáva ako - tak rozoznateľný zvuk? Nestačí. Má vôbec význam pokúšať sa o kvalitu reprodukcie v aute? Má. Lebo keď vám hrajú len dva mrňavé reproduktorčeky, ktoré musia revať takmer naplno, aby prehlušili hluk motora, nekvalitu lacného autorádia s málo výkonnými a šumiacimi výstupmi - nuž tu sa o dobrej hudbe - alebo aj slove dá iba snívať. O čo lepšie sa môže vnímať zvuková informácia z viacerých reproduktorov. Zvuk, ktorý vás obklopuje bez skreslenia, vyrovnaný, príjemný. Čím viac zariadenie dokáže, tým menej mu nepriaznivé vplyvy jeho kvalitu okrešú. Tým viac pôvodnej informácie príde až k uchu poslucháča - motoristu. A už menej záleží na tom, či je zdrojom rozhlasové vysielanie s rôznymi doplnkovými informáciami alebo hudobné cédečko či niektorý z komprimovaných formátov. Sú približne porovnateľné. Ale čo keď bude zdrojom DVD? Buď s vysokokvalitným zvukom alebo aj s filmom? V tom prípade je ďalšia forma zábavy určená už len pre posádku, okrem vodiča. I keď kvalitné ozvučenie pomôže určite aj v tomto prípade.
Na jedno však netreba zabúdať. Hudba za volantom má jazdu spríjemniť, nie odpútavať vodičovu pozornosť od diania na vozovke.
SME - jovi
* Škodovky budú vyrábať aj v Číne
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto oznámila plán na výrobu svojich áut v Číne. Nový model octávie sa od konca roku 2006 začne vyrábať v spolupráci so spoločnosťou Shanghai Volkswagen. Výroba by sa mala naplno rozbehnúť od roku 2007 a výrobné pásy by malo opustiť asi 40 000 osobných áut s logom okrídleného šípu.
V ďalších rokoch Škoda pripúšťa zvýšenie výroby až na dvojnásobok, rozšírenie výroby o modely Superb a Fabia (na snímke), a možnosť vývozu škodoviek vyrobených v Číne na trhy v ázijských krajinách. Do výroby octávie sa má v Číne zapojiť 3 000 až 5 000 miestnych zamestnancov.
Škoda Auto má v Česku tri továrne. Ďalšie montážne závody má česká automobilka v Indii, na Ukrajine a v Bosne a Hercegovine. Montážny závod plánuje automobilka otvoriť aj v Kazachstane.
TASR
* Benzín aj nafta v Česku zdraželi
Pohonné látky v Česku naďalej zdražujú. Za posledný týždeň sa cena litra benzínu zvýšila o 86 halierov na priemerných 27,06 Kč, čo je v prepočte asi 35,07 Sk. Liter nafty zdražel o 85 halierov na 26,66 Kč. Ceny rastú už 9. týždeň po sebe. Vyplýva to z aktuálnych informácií spoločnosti Webfarm. Najviac platia vodiči v Prahe, kde sa cena benzínu vyšplhala v priemere na 27,77 Kč a cena nafty na 27,32 Kč. Najlacnejšie pohonné látky sú na južnej a severnej Morave a vo východných Čechách. Benzín tam stojí v priemere necelých 26,90 Kč a nafta 26,55 Kč.
Majitelia a nájomcovia čerpacích staníc v česko-slovenskom pohraničí už zase zarábajú na benzínovej turistike. Na Moravu teraz za lacnejším benzínom znova vyrážajú stovky Slovákov. Keď napríklad v okolí Starého Hrozenkova natankujú plnú nádrž, vyjde ich to približne o 180 Sk lacnejšie, ako keby rovnaký nákup urobili doma. Rozdiel spôsobila odlišná reakcia pumpárov na vzrastajúce ceny ropy. Cena za liter najpredávanejšieho benzínu Natural 95 sa na západnom Slovensku pohybuje okolo 37 Sk.
TASR
* Dovoz za 1. štvrťrok vzrástol
Združenie automobilového priemyslu SR (ZAP) za 1. štvrťrok tohto roku zaregistrovalo v oficiálnom dovoze 14 128 nových osobných a nákladných áut hmotnostnej kategórie do 3,5 tony. Oproti minulému roku sa tak dovoz mierne zvýšil o 1,66 %.
Medzi osobnými autami stále vedie značka Škoda s podielom 29,1 %. Za ňou nasleduje Peugeot s 7,5 %, Opel s 6,7 %, Citroën s 6,4 % a prvú päťku najžiadanejších áut uzatvára Renault s 6,4 %.
Za prvé tri mesiace roku 2005 oficiálne na Slovensku zaregistrovali spolu 156 nákladných automobilov hmotnostnej kategórie od 3,5 do 12 ton. Počet dovezených nákladných áut tak klesol o 29,7 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. V tejto kategórii je najpredávanejšou značkou Iveco s 43,9-% podielom na trhu.
Nákladných automobilov nad 12 ton bolo zaregistrovaných 442, čo je o 33,1 % viac ako v prvých troch mesiacoch roku 2004.
TASR
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári