* Vo svetoznámom centre v Škótsku sa žije v prirodzenej a dobrovoľnej jednoduchosti
Vo Findhorne sa veda, umenie a spiritualita spojili v jedno
Ing. Štefan Szabó je členom občianskeho združenia SOSNA v Košiciach, kde pracuje päť rokov. Jednou z jeho zahraničných ciest bol trojtýždňový študijný pobyt v dnes už v dobre známom Findhorne v severnom Škótsku, kde sa zúčastnil kurzu Permakultúry. Vrátil sa s množstvom poznatkov, ktoré v ňom rezonujú dodnes.
Dá sa o vás povedať, že ste "ekologický" človek celým svojim založením. Čo Vás z tohto pohľadu vo Findhorne najviac upútalo?
- Jednoduchosť a zároveň bohatosť života ľudí v komunite. Je to funkčné spojenie vedy, umenia a duchovného videnia a žitia v jednom. Už len domy majú napríklad úžasné. Často majú okrúhly pôdorys, postavené sú z recyklovaných alebo druhotných surovín. Skupinka krásnych domčekov je zo starých obrovských sudov od whisky, ďalšia je postavená zo slamených balov. Strechy niektorých domov sú zatrávnené. Popri domoch stoja krásne drevené plastiky a chodníky sú vyložené kameňmi a mozaikou. Tri štvrtiny elektrickej energie vyrába veľká veterná turbína. Dôsledne triedia odpad a odpadové vody sa čistia vo vlastnej koreňovej čističke. Na kúrenie sa používa odpadové drevo z neďalekého lesíka, ktorý sami vysadili. Varí sa spoločne, čiastočne z miestnych zdrojov, veľmi zdravo a chutne, pečie sa domáci chlieb. Celý spôsob života je dôsledne ekologický v súzvuku s prírodou. Je to funkčný príklad toho, čomu sa hovorí trvalo udržateľný život, žiadna utópia. Nakoniec, najlepším dôkazom je to, že komunita funguje už viac ako štyridsať rokov.
V komunite je spiritualita a viera prirodzenou súčasťou života. Sú tam aj miesta, kde sa to dá intenzívnejšie pocítiť?
- Sú tam akési "posvätné miesta", aké môžeme nájsť na celom svete, u najrôznejších kultúr. Sú to napríklad zákutia s jazierkami, kde sú drevené alebo kamenné lavičky. Nájdeme tu neuveriteľne krásne záhrady a maličké svätyne, v ktorých sa dá rozjímať. Dominantnou budovou je Vesmírna hala postavená podľa princípov posvätnej geometrie. V nej sa nachádza veľká sála a množstvo menších miestností a štúdií využívaných na kultúrne a umelecké účely. Všetko si vybudovali členovia komunity väčšinou z miestnych zdrojov.
Na čistinke medzi záhradami a domami je ukrytá Prírodná svätyňa, maličká okrúhla kamenná budova so zatrávnenou strechou, čiastočne zapustená do svahu. Vo vnútri je okrúhla sieň, lavičky, v strede kupoly je malé okno. Na podlahe je mozaika vesmírnej mandaly, ktorá znázorňuje prvotný tvorivý pohyb vesmíru. V strede miestnosti leží rozrezaný žulový balvan s vyleštenými reznými plochami. Celá miestnosť akoby vibrovala energiou. Tu som si zahral aj na píšťalke a bol to veľmi príjemný zážitok.
Tieto miesta sú nielen veľmi pekné a energeticky silné, ale aj prirodzené, bez falošnej gýčovosti. A ešte niečo - Findhorn radi vyhľadávajú duchovní učitelia najrôznejších náboženstiev, takže tu stretnete kresťana rovnako ako zen-budhistu, vyznávača sufizmu alebo ortodoxného Žida. Lebo ciest je veľa, cieľ jeden.
Nahliadli ste do vnútra života komunity. Aké má princípy, ako funguje?
- Skladá sa z dvoch častí. Prvá je "otvorená", tvorí ju asi tristo ľudí, časť z nich býva v priestoroch komunity, časť v blízkom okolí. To sú stály členovia. Nie je totiž jednoduché stať sa členom natrvalo. Vyžaduje sa dlhé skúšobné obdobie a nový adept musí s ostatnými "ladiť". Komunita je riadená "Radou" a o významných otázkach sa rozhoduje spoločne, vždy s dôrazom na hľadanie konsenzu. Je to vlastne systém, ktorý používali raní kresťania, prérijní Indiáni, alebo v súčasnosti obyvatelia kibucov. Každý tu pracuje, čo zahŕňa spoločné varenie, upratovanie a práce v záhradách a verejných priestoroch. Funguje tu napríklad tzv. "komunitou podporované poľnohospodárstvo", čo v praxi znamená, že časť bio-ovocia a bio-zeleniny vypestovanej v komunite sa predáva priamo odberateľom z okolia. Je tu aj množstvo dielní, kde sa vyrábajú šperky, keramika, drevené plastiky a koberce. V malom štúdiu sa nahrávajú pôvodné CD-čka . Tieto produkty sa predávajú v miestnom obchode, kde je aj literatúra, zdravé potraviny a prírodné liečivá. V obchode sa predávajú iba výrobky, ktoré boli vyrobené v súlade so základnými princípmi etiky. Významným zdrojom príjmov je organizovanie rôznych kurzov, tréningov a konferencií. Peniaze prinášajú aj zvedaví návštevníci a turisti. No a aby som nezabudol na deti tie chodia do miestnej Waldorfskej školy (škola, ktorá rešpektuje vývojové etapy dieťaťa podľa Rudolfa Steinera).
Mali ste pocit, že si dokážu uchovať v dnešnej, komerciou zahltenej dobe svoju autentičnosť?
- Ich život je toho dôkazom. Autentičnosť tu spočíva jednoznačne v prirodzenosti a dobrovoľnej jednoduchosti. Nevidno tam televízne antény ani mobilné telefóny. Áut je málo, bicyklov veľa. Obliekajú sa pestro, ale uvoľnene, kravatu som tam nevidel. Veľa si dajú záležať na umení. Je tam divadlo, ale aj tanečné aj hudobné štúdio, kde sa nahráva pôvodná hudba. Niekedy je ťažké vybrať si z bohatej ponuky večerného programu. Každý utorok je napríklad tanečný večer, kde sivovlasý Peter s chôdzou mačky vyučuje "tanec piatich rytmov" založený na vyjadrení piatich elementov (voda, drevo, oheň, zem, kov). Vedľa sa vyučujú kruhové tance z celého sveta, ktoré sú jednou z ciest opätovného spojenia ľudských spoločenstiev. Môžeme tu stretnúť ľudí z celého sveta od malých detí až po babky a dedkov. Namiesto smutno-trápnych reality show tu ľudia naplno prežívajú svoje vlastné životy, nie cudzie.
Čo sa vás vnútorne najviac dotklo?
- Už roky vo mne navzájom bojujú dve bytosti: jedna ktorá hovorí, že trvalo udržateľný život nejestvuje, pretože všetko je ovplyvnené peniazmi, ľudia sú hnaní jedine vidinou zisku, kvôli čomu sú ochotní zničiť prírodu, medziľudské vzťahy, všetko. Tá druhá hovorí, že základnými potrebami človeka sú krása, láska, pravda. Že človek musí cítiť, že jeho život má zmysel, že tu jestvuje vyšší princíp, že človek musí chrániť svoje prostredie. Vo Findhorne som videl, že, našťastie, ešte stále sú na svete miesta, kde sa človek cíti DOMA. Kde nie je dôležité to, kto má aký luxusný dom alebo auto, kde sa nestavajú medzi susedmi betónové múry, kde sa človek cíti bezpečne, naplnene, šťastne.
Od tých čias sa v o.z. SOSNA snažíme aj v Košiciach vytvoriť Ekocentrum, kde by sme mohli ľuďom ukázať, ako sa dá bývať, pracovať a žiť šetrne k životnému prostrediu, tak aby bol život zdravý, pekný, prirodzený, čistý...
* Tri dospelé duchovne zrelé osobnosti zrealizovali projekt, ktorý sa stal svetoznámym
Svet anjelov, ľudí a elementárnych bytostí začal svoj život v pustej krajine
Findhornská komunita leží na severovýchodnom cípe Škótska, v oblasti zálivu Morayshire, blízko mesta Inverness. V tejto pustej krajine s piesočnými dunami, v chladnej, veternej a daždivej krajine, kde okrem vresu takmer nič nerastie, sa v roku 1962 usadili šiesti ľudia. Dorothy MacCleanová a manželia Eileen a Peter Caddyovci s tromi deťmi. Dorothy mala víziu o novom spôsobe života, v čom bolo - okrem iného - zahrnuté experimentálne pestovanie zeleniny. Títo traja dospelí ľudia sa však predovšetkým rozhodli - ako duchovne zrelé osobnosti - uskutočniť projekt, ktorému hovorili " projekt spolupráce s tretími ríšami". Mali tým na mysli tri evolúcie, ktoré sa podieľajú na spojení s evolučným procesom našej planéty, na ktorom sa podieľajú tri svety: svet anjelov, svet ľudí a svet elementárnych bytostí.
Zanechali svoj doterajší spôsob života a uprostred piesku začali budovať základ budúcej komunity. Na neúrodných dunách drsného pobrežia Severného mora je dnes prekrásna záhrada, ktorá je výsledkom predovšetkým neotrasiteľnej dôvery odvážnych prisťahovalcov, ale aj pomoci duchovných síl. Dorothy mala od začiatku schopnosť kontaktu s dévami (vyššie rozvinutými elementárnymi bytosťami) a s rastlinnými vílami. Sedávala medzi sadenicami zeleniny a v meditácii na mentálnej úrovni s nimi komunikovala. Neskôr nadviazala kontakt s ďalšou vznešenou prírodnou bytosťou - s krajinným anjelom, ktorý je vždy zodpovedný za rozsiahlejšiu oblasť. Keď sa vyskytli praktické otázky, odpovede na ne dostávala práve od neho. Tento kontakt s "malými bytosťami" mal rozhodujúci význam na rast zeleniny. Dorothy okrem iného zaznamenala ich múdre odkazy pre ľudstvo, čo bolo neskôr publikované.
Úlohu záhradníka prevzal vedúci skupiny Peter Caddy, inšpirovaný posolstvom svojej ženy Eileen, ktorá popri starostlivosti o deti a ďalších ľudí, ktorí medzi tým prichádzali, v meditácii čerpala impulzy zo zdroja, ktorému hovorila "hlas Boží". V záznamoch Petra sa dá dočítať, že niekedy sa podarilo vypestovať až dvadsať-kilogramové hlávky kapusty. Podobne to bolo aj s inou zeleninou. Neskôr sa vysadzovali aj bylinky a stromy, pričom sa spontánne objavili kvety.
Reportáž amerického novinára sem pritiahla davy záujemcov, z ktorých vo Findhorne mohli zostať len tí, ktorí boli ochotní pracovať a nielen meditovať, ako si to niektorí predstavovali. K pôvodnému prívesu, v ktorom prisťahovalci žili, začali pribúdať ďalšie budovy aj s novými ľuďmi. Findhorn sa pomaly stal svetoznámym.
* Archetypálny horoskop pre ľudí narodených od 21. marca do 20. apríla
Baran prerazí prekážky, ale môže zažať aj poriadnu vatru
Jarná rovnodennosť je signálom pre vstup do znamenia Barana, ktorý vnáša do sveta novú aktivitu. Príroda po zimnom spánku ožíva. Prvé rastliny prerážajú studenú a vlhkú pôdu a derú sa k svetlu. Sila a prieraznosť jarnej prírody je rovnaká, ako "baranie" ľudské vlastnosti, ktorými sa tento archetyp prejavuje: aktivita, odvaha, rozhodnosť, odhodlanosť, priamosť, rýchle riešenia, úprimnosť úmyslu, iniciatíva, nadšenie. Odvrátenou stranou je tvrdohlavosť, neústupčivosť, násilnosť, netrpezlivosť, impulzívnosť, prchkosť, prudkosť reakcií, riskovanie, necitlivý prístup, egoizmus, panovačnosť. Kto videl roztatáreného barana ako sa hlavou usiluje preraziť prekážku, dokáže si tieto súvislosti predstaviť. V Indii je baran spriaznený s bohom ohňa Agnim, v Egypte bol symbolom Amona, boha plodnosti. Znameniu Barana zodpovedá hlava kozmického človeka a je príznačne spájaný so živlom ohňa, ktorý sa najčastejšie prejavuje v podobe nespútaného živlu sopečného výbuchu, požiaru alebo aspoň poriadnej vatry.
* Hovorím ja - ruža
Prírodní duchovia, ktorí pôsobia aj v mojich lupeňoch, sú v súlade so zákonom rovnováhy. Môj kvet je dokonale vyvážený a tvorí sústredenosť čistej, neobmedzenej lásky. Červená a biela farba môjho kvetu sú vrcholom sústredených energií. Tŕnie na mojich stonkách je symbolom ťažkostí, ktoré čakajú človeka na jeho duchovnej ceste. Ak sa pichnete a vytlačíte z ranky kvapku krvi, symbolizuje to rany, slzy a smútky na ceste životom. Ja ruža som milovaným kvetom Ježiša, ktorý prináša ľudstvu posolstvo, že všetko okolo nás je spojené so zákonom ničím nepodmienenej lásky, s ktorou sa človek tak ťažko vie stotožniť. Ja ruža som láska, dôstojnosť a spravodlivosť. Som čistota. Nech moje schopnosti prinášať radosť a potvrdzovať lásku vstúpia do vášho srdca a krvi. Dovoľte im obiehať vo vašom tele.
* Kúzelná formulka zapečatí dvere
Ak si chceme ochrániť dom či byt pred vykradnutím a pohromami, môžeme použiť malé kúzlo. Nazvime ho Pečať na dverách. Vždy, keď odchádzame z domu, na chvíľu sa treba sústrediť, podržať kľučku alebo položiť dlaň na dvere a povedať pritom hoci v mysli - túto formulku: Buď môj byt (dom) ochraňovaný a požehnaný kým sa vrátim ja alebo (treba vymenovať všetkých, ktorí majú kľúče od bytu a majú dovolený vstup). A tak sa staň! Stráž dobre!
Posledná veta je adresovaná dverám a zámku. Ak by aj niekto nepovolaný chcel násilím vstúpiť, niečo, čo si nevie vysvetliť, ho od toho odradí.
* Ako je to s našou slobodnou vôľou?
Historická sieň Východoslovenskej galérie na Hlavnej ulici v Košiciach v stredu 13. apríla o 17.oo hod. privíta všetkých záujemcov o prednášku doc. Ing. Gejzu Timčáka, PhD na tému, ktorá vo svojej podstate môže osloviť každého človeka. Venuje sa totiž slobodnej vôli ako modelu. Koncept slobodnej vôle v joge, filozofii a vede taký je podtitul prednášky, ktorá je spojená s týmto fenoménom.
Stranu pripravila: Lea GALLOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári