Bývalý pretekár Formuly 1 Heinz-Harald Frentzen opäť na stupňoch pre najlepších
Dokáže víťaziť aj s hybridným pohonom
Na sympatického a šťúpleho Heinza-Haralda Frentzena si isto dobre spomínajú fanúšikovia automobilových pretekov Formuly 1. Frentzen bol v roku 1997 vicemajstrom sveta v seriáli F1 a na svojom konte má tri víťazstvá. Minulý týždeň stál 37-ročný Frentzen opäť na stupňoch víťazov. Nebolo to však ani vo formule jeden ani v pretekoch DTM (nemecký seriál cestovných automobilov), v ktorých teraz Frentzen preteká za firmu Opel, ale v tzv. "malej" rely Monte Carlo. Plný názov tohto podujatia je Rallye Monte Carlo Fuell Cell and Hybrid, a ako už z tohto názvu vyplýva, bola to súťaž automobilov s hybridným pohonom (spaľovací motor a elektromotor) a automobilov poháňaných palivovými článkami.
Jednodňová súťaž sa konala 2. apríla a jej trasa viedla zo švajčiarskeho Lugana cez Taliansko a Francúzsko do Monaka. Trasa merala 417 kilometrov a bola rozdelená do troch etáp. Autá boli rozdelené do niekoľkých kategórií, pričom do celkových výsledkov sa započítavala aj spotreba pohonných hmôt. Náročná trasa súťaže viedla aj po kľukatých cestách Maritimských Álp, pričom autá museli prejsť aj cez priesmyk Col de Trende, ležiaci v nadmorskej výške 1 870 metrov. Na štart súťaže sa dostavilo 13 vozidiel, z toho päť bolo poháňaných palivovými článkami. Frentzen súťažil s prototypom HydroGen3, ktorý je postavený na báze sériového modelu Opel Zafira. O kvalitách vozidla i jeho pilota svedčí, že v celkovom hodnotení Rallye Monte Carlo Fuell Cell and Hybrid získal Frentzen 3. miesto (za dvomi vozidlami s hybridným pohonom) a v kategórii vozidiel s palivovými článkami dokonca zvíťazil.
Päťmiestne vozidlo HydroGen3 je poháňané asynchrónnym elektromotorom s výkonom 60 kW. Hnací elektromotor je elektrickou energiou napájaný z bloku 200 palivových článkov, zapojenými do série. Články produkujú elektrickú energiu zlučovaním kyslíka a vodíka. Kyslík sa odoberá zo vzduchu, vodík je vo vozidle uchovávaný v kvapalnom stave (pri teplote - 253 stupňov C). Palivové články sú z ekologického hľadiska prijateľným zdrojom elektrickej energie, pretože ich "odpadovým" produktom je len voda. HydroGen3 jazdí bezhlučne a z 0 na 100 km/h zrýchli za 16 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 160 km/h. Minulé leto absolvovalo vozidlo HydroGen3 vytrvalostný maratón, pri ktorom za 38 dní prešlo z nóskeho Hammerfestu do portugalského Cabo da Roca po trase 9 696 km.
Porsche chystá 4-dverovú limuzínu
Skalným priaznivcom značky Porsche pravdepodobne vstávali vlasy dupkom, keď sa zatiaľ síce z neoficiálnych, ale dobre informovaných kruhov dozvedeli, že tento tradičný výrobca dvojdverových športových kupé a kabrioletov vyvíja štvordverovú limuzínu. Porsche síce už v svojom výrobnom programe štvordverové vozidlo má, ale luxusné terénne vozidlo Cayenne predsa len lepšie "pasuje" k imidžu značky než klasická štvordverová limuzína. Všetko nasvedčuje tomu, že zatiaľ tajný projekt s názvom "Štvrtý typový rad" (Porsche teraz vyrába rady Boxster, 911 a Cayenne) sa stane realitou. Najneskôr na jesennom autosalóne vo Frankfurte by Porsche malo predstaviť novú limuzínu, i keď zatiaľ len ako koncepčné vozidlo. Firma si vraj už nechala zaregistrovať aj názov novej limuzíny bude sa volať Panamera. Pri jej vývoji sa z ekonomických dôvodov použijú niektoré časti a konštrukčné skupiny z existujúcich modelov, najmä z Cayenne. Panamera by mala poskytnúť pohodlie štyrom cestujúcim a batožinový priestor v zadnej časti by mal mať objem 450 l. Na pohon by mal slúžiť buď 4,5-litrový vidlicový osemvalec výkonu 250 kW (v prepĺňanej verzii až 330 kW), alebo 5,7-litrový vidlicový desaťvalec (450 kW). Motor bude poháňať zadné kolesá (prípadne všetky) prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej alebo automatickej prevodovky. Porsche Panamera by sa na trhu mala objaviť v roku 2009, cena základného modelu sa odhaduje na 100 000 eur.
Bush má Cadillac, Blair zas Jaguár
Tvrdí sa, že na internete sa dá nájsť všetko. Napríklad informáciu, na vozidlách akej značky sa vozia vrcholní predstavitelia niekoľkých významných krajín. Ukazuje sa, že prezidenti či predsedovia vlády tých krajín, ktoré vyrábajú automobily, uprednostňujú výrobky domácej značky. Americký prezident George Bush len nedávno dostal pancierovanú limuzínu, odvodenú od sériového modelu Cadillac DTS. Kanadský premiér Pasul Martin jazdí na vozidle Chevrolet Impala. Britský premiér Tony Blair sa vozí v limuzíne tradičnej britskej značky Jaguar, ktorá však už patrí americkému koncernu Ford. Nemeckého prezidenta Horsta Köhlera vozia v limuzínach BMW a Mercedes-Benz. Mexický prezident Vincente Fox má k dispozícii vozidlá značky Cadillac a Lincoln, zatiaľ čo brazílsky prezident Luiz Inacio Lula da Silva dal prednosť limuzíne Rolls-Royce. Francúzsky prezident Jacques Chirac používa vozidlá značky Peugeot a Renault, i keď tieto francúzske automobilky nijaké mimoriadne luxusné modely nevyrábajú. Vládcovia bývalej sovietskej ríše jazdili výlučne v sovietskych vozidlách (ZIL a Čajka), ale terajší ruský prezident je už takpovediac automobilový kozmopolita a necháva sa striedavo voziť vo vozidlách značiek Mercedes-Benz, Chevrolet a ZIL. Japonský cisár Akihito sa vozí v vozidle Nissan Prince Royal, ale v súčasnosti preňho firma Toyota vyvíja novú reprezentačnú limuzínu. Náš prezident má k dispozícii Mercedes-Benz triedy S a limuzíny BMW radu 7.
Rado Mlýnek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári