s. Tento rok pripravila dokonca tri takéto podujatia. V Bratislave, Zvolene, ale nás zaujala tá, ktorá sa týka Prešova a Košíc. Organizátori ju nazvali Prebúdzanie Katky a uskutoční sa v dňoch 23. a 24. apríla.
Košické pracovisko ŽSS v tom čase naplánovalo jazdu na parnom vlaku Katka z Prešova do Košíc a späť. "Naším cieľom je ukázať ľuďom, ako sa kedysi jazdilo na železnici, ale dôvodom je aj potreba rozširovať spojenie medzi Prešovom a Košicami. Parný rušeň Katka bol vyrobený pred viac ako sto rokmi a pôvodne bol využívaný na lesnej železnici pri Gelnici, neskôr slúžil ako prímestský spoj pre Košice. V 90. rokoch premával na detskej železnici v Čermeli. Túto tradíciu sme sa v spolupráci s mestom Košice rozhodli zachovať," povedal nám obchodný riaditeľ ŽSS Košice Pavol Gallo.
V Košickom rušňovom depe sa 23. apríla slávnostne podpíše zmluva o prevádzke detskej železnice v Čermeli. Železničiari slávnostne zapália oheň v peci parnej mašinky, ale nebude chýbať ani výstava koľajových vozidiel, rušňoparáda, teda predstavenie historických rušňov na točni, ukážky zásahu nehodového žeriavu a podobne. V ten istý deň ráno o 9.00 hod. vyrazí parný vlak z Prešova do Košíc a odtiaľ bude mať odchod o 15.00 hod. "Pôjde o propagačnú jazdu a teda bude možné povoziť sa bezplatne. Parný vlak bude stáť na každej zastávke a k rušňu bude pripojených štyri až päť vozňov z prešovského rušňového depa. Naraz sa odvezie asi 500 ľudí. Celkom očakávame okolo 12-tisíc návštevníkov. Pozvali sme aj kolegov z Maďarska zo Spoločnosti pre nostalgické jazdy," dodal P.Gallo.
Podobný program bude aj na druhý deň a to od 8. do 17. hodiny. Organizátori oba dni obohatili o výstavy obrazov z prostredia železnice od E. Cvengroša, modely rušňov J. Nováka, historické železničné exponáty, ukážky automobilových veteránov, ale aj detské kresby.
Keď sme sa zaujímali, či takéto jazdy môže verejnosť očakávať len raz v roku, alebo len príležitostne, keďže tentoraz ide o sprievodnú akciu ku Dňu Košíc, obchodný riaditeľ P. Gallo reagoval: "Máme záujem na zachovaní historických exponátov a naša spoločnosť uvažuje nad tým, že zastrešíme všetky tak, že vznikne občianske združenie alebo nezisková organizácia, ktorá sa o to bude starať. Zatiaľ má pracovný názov Národný železničný park. Ide nám o to, aby verejnosti slúžili nielen príležitostne, ale aby sa stali atrakciou aspoň v letnej turistickej sezóne."
Nezahrnú do svojich plánov aj obnovu detskej železnice z Prešova do rekreačnej oblasti Sigord? Historický vlak stále existuje, ale koľajiská ostali už len v náznakoch... Väčšina trate sa totiž počas posledných desaťroční rozkradla a vybudovať novú bude drahý špás. P. Gallo v tejto súvislosti nič neprisľúbil, ale poznamenal, že novému subjektu bude tlmočiť aj tento návrh.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári