popasovali s písomnou časťou zo slovenského jazyka. Maturita sa začala otváraním zapečatených obálok, v ktorých sa nachádzali centrálne stanovené témy.
Študenti si mohli vybrať z úvah na tému Tycho de Brahe: Viacej byť, ako sa zdať, či Jean-Paul Sartre: Potrebujem druhého, aby som lepšie pochopil sám seba. K dispozícii mali aj diskusný príspevok Akým spôsobom revitalizovať Vysoké Tatry, rozprávanie - Bolo to na neuverenie a beletrizovaný životopis.
"Témy boli vyvážené. Žiaci, ktorí sú humanitne zameraní, si zväčša vyberali životopis, prípade úvahu. Tí, ktorí chceli prezentovať svoje názory, si vybrali diskusný príspevok. V úvahe mali k dispozícii dva citáty, takže to mali jednoduchšie," povedala nám predsedníčka predmetovej maturitnej komisie zo slovenského jazyka a literatúry Mgr. Lucia Formenderová.
Študenti si následne vyberali tému, na ktorej pracovali štyri hodiny.
"Z miestnosti sa mohli vzdialiť len raz. V rámci dozoru sa striedali učitelia, ktorí však nemohli byť slovenčinári. Pri tvorbe práce mohli žiaci používať Pravidlá slovenského pravopisu a dva druhy slovníkov: Krátky slovník slovenského jazyka a slovník synoným," uzavrela L. Formenderová.
"U nás maturuje 140 študentov, preto sme museli urobiť osem skupín, čo je náročné na organizáciu. Oproti minulosti je rozdiel maturity v centrálnom zadávaní tém a v kontrole prác. Samozrejme, aj v toľko spomínanom piatom predmete," povedal nám riaditeľ Gymnázia na Poštovej ulici RNDr. Marián Ružička.
Zo spomínaného počtu študentov si len sedemnásť vybralo ´A´ formu maturity, ktorá je rozsahom spracovania náročnejšia, pretože študenti musia napísať text na 3-5 strán. Maturanti, ktorí sa zúčastňujú ´B´ formy, majú témy tie isté, ale nemusia až toľko napísať.
"Myslím, že naši študenti by si mali vyberať vyššiu -´A´ formu, avšak neurobili tak. Nevedia to využiť a osobne ma neteší, že si vybrali ľahšiu cestu. Perspektívne by sa totiž mali výsledky ´A´ formy zohľadňovať pri prijímaní na vysoké školy. Zatiaľ je však akceptácia nejasná," vysvetľuje riaditeľ M. Ružička.
Nie všetci študenti vychádzali z miestností, kde maturovali, nadšení. Neboli si istí, či všetko urobili dobre, nesadli im témy. "Vybral som si úvahu, pretože nebolo z čoho. To sa mi zdalo byť najprijateľnejšie. Atmosféra bola uvoľnená, no mne sa ani úvaha na všeobecnú tému nepíše dobre. Najhoršie však bolo, že až na konci nám oznámili, že strana má mať 33 riadkov. To nebolo fér," hovorí maturant Rudolf a ďalší zo študentov - Paľo - ho dopĺňa: "Témy boli nemožné, nemám na nich slov. Vybral som si najmenšie zlo, rozprávanie. Písal som vymyslené veci a nechápem, na čo je písomná forma dobrá. Najkrajší zážitok som mal, keď som si odskočil na záchod a stretol tam priateľku."
Obava, že by niekto nezmaturoval, je vraj zbytočná. "Študent môže napísať prácu aj na päťku, ak na ústnej časti dostane trojku, tak zmaturuje. Čiže je malá pravdepodobnosť, že by sa stalo, že neprejde. Problém je s tými, ktorí sú chorí. Budú musieť realizovať maturitu v náhradnom termíne. Existuje však obava z externej časti, kde sa bude opravovať mimo školy. Aj vedenie školy očakáva, ako to dopadne," vraví riaditeľ gymnázia M. Ružička.
Písomné maturity budú prebiehať celý týždeň. Po slovenskom jazyku dnes študenti maturujú z anglického jazyka, zajtra ich čaká matematika, vo štvrtok cudzí jazyk nemčina a maturity v piatok skončia skúškou z maďarského a ukrajinského jazyka a generálnou skúškou externej časti z ruského, španielskeho a francúzskeho jazyka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári