počet miest určených na personifikáciu či dobitie karty znamenal nervozitu ľudí. Člen predstavenstva DPMK Pavel Titl tvrdí: "Nie je pravda, že by DPMK situáciu nezvládol. To, že sme nemali väčšie množstvo techniky, je dôsledkom konania bývalého vedenia. Viete, ak chceme niečo kúpiť, musíme urobiť verejné obstarávanie a to proces predlžuje. Súčasné vedenie len nadviazalo na prácu toho predchádzajúceho," myslí si P. Titl.
Dopravný riaditeľ DPMK Štefan Dutko, ktorý bol členom aj bývalého vedenia podniku, však situáciu vidí ináč: "Bola vypísaná súťaž, ktorá predpokladala predaj čipových kariet v rozsahu 50- až 60-tisíc kusov. Charakterizovali sme, že sa tak má stať v horizonte štyroch mesiacov a na šiestich miestach. Preto sme to tak realizovali. Teraz sme kúpili ďalšie dva personalizačné zariadenia, jedno už funguje na stanici, ďalšie bude v Šaci. Priznám sa, v tomto smere sme pochybili a neuvažovali sme so samostatnosťou Šace."
Poslanec mestského zastupiteľstva Boris Farkašovský sa nedávno vyjadril, že za vzniknutú situáciu by mala byť vyvodená v DPMK personálna zodpovednosť. Primátor Trebuľa má pocit, že Dopravný podnik situáciu nezvládol. "Toto nie sú tvrdenia, ktoré by charakterizovali skutočný stav. Ľudia mali možnosť prísť si kartu vybaviť, mali dosť času. Problém teraz je, že si každý kartu dobíja v jednom čase, čím vzniká pretlak. Ak by ľudia cestovali niekoľko dní na lístky a dobili kartu každý od individuálneho dátumu, postupne by sa to premiešalo," myslí si P. Titl a na tvrdenie, že predsa cestovanie na predplatený kredit je predsa lacnejšie, odvetil: "Je to síce pravda, ale koľko ľudia ušetria. Ak stoja v rade tri hodiny, určite strácajú viac. Pre mňa je niekedy hodina aj tisíc korún."
Š. Dutko k tomu dodáva: "Keď sa začali tvoriť rady, tak do DPMK prišiel námestník primátora Eugen Čuňo, ktorý si dal situáciu vysvetliť. Následne si autonómne prešiel pracoviská a vyjadril sa, že naši pracovníci to zvládajú. Čo sa týka padania hláv, nebudem sa tomu venovať, mne to neprináleží."
Prečo teda nemá DPMK dostatok prístrojov určených na vybavovanie a dobíjanie kariet? "Nik nie je neomylný a ľudia nadávali, to je pravda. Od začiatku sa neuvažovalo o viacerých personifikačných miestach, pretože tie, ktoré sme otvorili, mali za vyše štyri mesiace nápor zvládnuť. Samozrejme, hovoríme o teórii, prax ukázala niečo iné. My sme v priebehu tohto obdobia riešili situáciu tak, že sme požiadali o pomoc stanicu a vo februári sme začali rokovanie s U. S. Steel, aby nám vyšli v ústrety. Obe organizácie nám ponúkli priestory, len časovo sa to nezvládlo. Na železnici sme začali robiť a v U. S. Steele je to na spadnutie. Čakáme len na podpis nájomnej zmluvy. Chceli sme zmierniť nervozitu, ale podotýkam, že na území mesta ani pre budúcnosť nepočítame s väčším množstvom personalizačných miest," vraví Š. Dutko.
Keď vydávala karty SAD, miesta na personifikáciu a dobíjanie oddelila...
"Keď sa začali tvoriť rady, tak sme takýto režim vyskúšali a neosvedčil sa. Ľudia sa navzájom miešali a boli zbytočne nervózni. Bola to dobrá myšlienka, ale v praxi sa ju nepodarilo presadiť. Nechali sme to teda tak."
Dobíjacích miest je málo, veď kupóny sa dali kúpiť v každom stánku. Toto je krok vzad, čo ľudia vnímajú negatívne. "Košice zaspali dobu, takmer všade už funguje časová a prestupná. Len my sme skostnatelí, máme zastarané strojčeky nezabezpečené proti zneužívaniu. Takže aj tlakom verejnosti sme prešli na tento systém. Obmedzili sme komfort ľudí a, žiaľ, v každom stánku kartu nedobijú. V Bratislave majú jedenásť dobíjacích miest, u nás ich máme deväť, ak vyzbrojíme U. S. Steel, bude ich desať. Rozhodol som sa, že na Maratóne mieru pri Jumbo centre v priebehu budúceho mesiaca otvoríme dobíjacie miesto. Ak sa dohodneme s partnermi, tak je možné, že vznikne miesto aj na Mieri. Potom uvidíme," vraví dopravný riaditeľ DPMK.
Na otázku, prečo si ľudia nemôžu kredit dobiť cez bankomat či internet, odpovedá: "Tu nejde o to, že by sme to nechceli. Keď to takto bude možné, nerobí mi to problém. Rozprával som s predstaviteľmi Tatrabanky, údajne to možné bude, ale je potrebné upraviť softvér."
Otváracie hodiny stánkov DPMK pripomínajú chaos, ktorý metie ľudí. "Chceli sme, aby sa dobitie kariet presunulo do poobedňajších hodín. Je pravda, že každý stánok je otvorený ináč, zatvárame ich s polhodinovým posunom vzhľadom na technické problémy. My totiž musíme tržbu odviesť. Všetky budú otvorené celý týždeň a stanica aj počas víkendu. Ľudia by si mali vytypovať svoj stánok, zistiť otváracie hodiny a som presvedčený, že sa situácia upokojí. Postupne zavedieme novú prestupnú časovú tarifu, ktorá zvýši opodstatnenosť projektu. Ešte v tomto roku, ak budú peniaze, vypíšeme verejnú súťaž a začiatkom budúceho roka by mala byť časová tarifa zavedená."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári