lanského roku. Odvtedy sme sa k tejto téme vrátili niekoľkokrát. A predsa včera ráno stálo v rade pred pracoviskom na Bardejovskej ulici, kde sa karty vydávajú, minimálne tridsať mierne nervóznych ľudí.
"Je mi smutno, ale my, Slováci, sme už raz takí. Všetko vybavujeme na poslednú chvíľu a potom to aj patrične okomentujeme. Pritom koncom roka naše pracovníčky nemali čo robiť, nikto si kartu neprišiel vybaviť, hoci už vtedy mohol," nezačala JUDr. Jana Maliarová, vedúca oddelenia marketingu Dopravného podniku mesta Košice, a. s. debatu o čipových kartách práve v najveselšom tóne. I keď pripustila, že namieste je aj malé ospravedlnenie opozdilcov. "Pôvodné mesačníky oficiálne platia ešte aj tri dni z nového mesiaca. Niektorí sa možno spoliehajú práve na to, že čipovú kartu im stačí zaobstarať si do 3. apríla. Zatiaľ si čipovú kartu vybavilo viac ako 51-tisíc cestujúcich. K tomu treba prirátať ešte minimálne 10-tisíc kariet študentov. Postupne sa teda približujeme k číslu 70-tisíc, čo bol doterajší počet predplatiteľov mesačných lístkov."
Podľa J. Maliarovej sa od dnešného dňa v strediskách a v stánkoch, kde je možnosť dobíjania čipových kariet, predĺžuje čas prevádzky a zatváracie hodiny sa posúvajú minimálne na 17.30 h. Ide o prevádzky na Bardejovskej a Rooseveltovej ulici. Tie sú aj miestami vybavenia čipových kariet, teda personalizačnými miestami. Ďalej sa dajú karby dobíjať v stánku na Sídlisku KVP na Moskovskej ulici, na Železníkoch na Gemerskej ulici, na Sídlisku nad jazerom (prvá zastávka-Textilná), na Sídlisku Dargovských hrdinov na Adlerovej ulici (prvá zastávka od Ťahanoviec), a najnovšie je to na Sídlisku Ťahanovce (na pošte č. 13 stánok Kappa Pressu). Dobíjacie miesto sa pripravuje aj v U. S. Steele, kde sa ale budú môcť použiť len platobné karty.
Rozhodne J. Maliarová nedoporučuje skúšať cestovať načierno alebo nemať na čipovej karte dobité všetky údaje, ktoré tam majú byť. Čítačky, ktorými sú revízori vybavení, všetko odhalia. Pri cestovaní načierno ostáva ako pokuta stonásobok hodnoty cestovného lístka. Obyvatelia Šace platia za cestovné ako keby jazdili v I. tarifnom pásme.
V budúcnosti bude pri čipových kartách platiť podobný systém ako na telefónnej karte. Znamená to, že po každej jazde sa cestujúcemu z kreditu odpíše to, čo precestuje. Doplnením potrebnej techniky do dopravných prostriedkov bude možné vytvárať variabilný tarifný systém. "Dnes sa ešte nedá jednoznačne povedať, ktorý by bol pre mesto najvhodnejší. Jednou z možností je, že pri nástupe sa cestujúcemu pomocou zariadenia z čipovej karty odpočíta lístok s najväčšou cenou a pred vystúpením sa mu neprecestovaná hodnota na kartu vráti. Zatiaľ je všetko ale len v rovine úvah, pretože na nákup označovačov treba veľa peňazí. A DPMK ich nemá," uzavrela tému čipových kariet JUDr. J. Maliarová.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Na biznise im nezáleží?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári