Po prezutí zimných pneumatík, skontrolujte brzdy i geometriu
S príchodom jarných dní sa uľavilo nielen vodičom, ale aj automobilom, ktoré majú za sebou jednu z najhorších častí roka. Počas nej sme sa na cestách stretávali so snehom, soľou, výtlkmi či studenými štartmi. Všetko je za nami a teraz je tu ten dôvod venovať viac pozornosti svojmu štvorkolesovému priateľovi a pripraviť ho na letnú prevádzku.
"Príprava automobilu pred letom nie je až taká náročná, ako na zimnú prevádzku," rozhovoril sa automobilový pretekár Motorsportu Vlasatý Igor Vlasatý. "Aby sme mohli pokojne jazdiť, nemusíme urobiť toľko úkonov ako na jeseň. Ale po zime by sme mali viac pozornosti venovať karosérii automobilu a jeho podvozku. Tie boli počas zimných mesiacov vystavené agresívnej soli, škvare a posypovému materiálu, ktorý zanecháva na karosérii negatívne stopy."
Prvým krokom by malo byť dôkladné umytie automobilu, ako aj včasné prezutie zimných pneumatík za letné. "Najdôležitejšie je vyčistiť tlakovou vodou tie časti karosérie, ktoré nie sú vidieť. Pri umývaní teda musíme venovať pozornosť podvozku, podblatníkom, medzerám medzi karosárskymi dielcami, kde sa mohla dostať soľ. Tá by sa počas letných mesiacov mohla podpísať pod oxidáciu a koróziu karosérie. Zabudnúť nemôžeme ani na očistenie bŕzd a ramien hlavne podvozku. Po dôkladnom umytí automobilu by sme mali karosériu ošetriť voskom, alebo aktívnou penou, ktorá dokáže zregenerovať lak auta, ktorý je v zime vystavený extrémom počasia."
Takmer na každom automobile po zimných mesiacoch zostáva na laku množstvo malých. Mnohí si možno hovoria, že odlúpenej farbe netreba venovať až takú pozornosť. Niečo iné si myslí I. Vlasatý. "Po zime zvykne auto vyzerať tak, že ho celé treba prelakovať. Pre kúsok prednej časti sa to však neoplatí, ale potrebné je si všimnúť aspoň tie miesta, ktoré sú najviac poškodené. Musíme sa presvedčiť o aké poškodenie sa jedná, či zostala antikorózna vrstva, alebo farba je odlúpená až po plech. Takéto miesto si môžete ošetriť aj sami, alebo to radšej prenechať pracovníkom odborného servisu. Ak by ste predsa len rozhodli pre vlastnú opravu, musíte dané miesto poriadne očistiť a potom malým štetcom, alebo farebnou pastelkou zatrieť. Ani malú bodku netreba zanedbať, aby sa kaz nešíril do väčšieho priemeru." Ignorovať údržbu po zimných mesiacoch nás môže stať v konečnom dôsledku oveľa viac, ako preventívna prehliadka a včasné odstránenie chýb.
Jedným z dôležitých úkonov, je aj výmena zimných za letné pneumatiky. Vlastnosti zimnej sa v teplejších dňoch správajú ináč. Zmes pôsobením slnka sa stáva mäkšou a jazdné vlastnosti auta sa zhoršujú a zimné pneumatiky sa rýchlejšie opotrebúvajú. "Pri výmene si treba dať vyvážiť aj kolesá a dôkladne prezrieť aj samotné disky, či niektorý nie je poškodený. Po zime sa na cestách vytvorili výtlky a niet vodiča, ktorý by sa im počas zimy všetkým vyhol. Ak si je vodič vedomý, že niektorý z nich bol príliš veľký, mal by skontrolovať aj geometriu auta, ktorá má zásadný vplyv na smerovanie a stabilitu vozidla pri prudkom brzdení. Samozrejme, osobitnú pozornosť treba venovať brzdám i brzdovej kvapaline."
Nesmieme zabudnúť ani na kontrolu a výmenu náplne do ostrekovača. Mali by sme vymeniť zimnú za letnú zmes. "Zimná vysušuje okná, lebo obsahuje lieh. Potom robia hluk gumičky stieračov, ktoré vŕzgajú na oknách. Ak ostávajú na okne nečistoty, tak musíme skontrolovať gumičky, či na nich nie je nalepená nečistota. Ak aj po tejto kontrole stierajú zle, musíme ich vymeniť."
Dôležité je, aby sme mali očistené a odmastené predné okno nielen zvonku, ale aj z vnútra. V zimných mesiacoch sme častejšie používali kúrenie, okná sa často rosili a časté utieranie zanechalo na nich stopy. Aby sme mali lepší výhľad, mali by sme ich dôkladne očistiť," povedal I. Vlasatý.
Jaroslav GLOVIČKO
Autor: Na biznise im nezáleží?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári