na bezkontaktnú čipovú kartu. Týka sa to samozrejme len ľudí, ktorí využívajú predplatné cestovné. Dopravný podnik však vydávanie a dobíjanie čipových kariet nezvládol. Na Bardejovskej a Roosveltovej ulici sa na predpredajných miesta tvoria obrovské rady. Ľudia nadávajú...
"Bol som na Bardejovskej, tam funguje jedno okienko, na Roosveltovej je taktiež obrovský rad. Majú v tom bordel. Ja pracujem, dnes som po nočnej, šiel som si dobiť kartu, ale nemám šancu. Je to obyčajný podvod na ľuďoch, na čipových kartách vybrali peniaze a teraz si mám snáď zobrať dovolenku, aby som si ju dobil. Ľudia sú na poslednom mieste, nech mi niekto povie, kde si mám dobiť kartu, ktorú som kúpil ešte minulý rok! Mám chodiť načierno? Bol som na troch miestach a všade je to rovnaké," hovorí Matej Jeleň.
Ľudia v radoch pri predpredajoch hromžia. Nevedia si vybaviť jednu kartu, prípadne ju dobiť. "Za naše peniaze si robia, čo chcú, ideme späť, niekde k Mozambiku. Nikde na svete by sa nič také nemohlo stať, lebo by im ľudia tehlami porozbíjali okná a vyhnali ich von. Nič nemajú zabezpečené, načo to teda robia? Aby si namastili vrecká? Hrôza," tlmočí svoje pocity cestujúci DPMK.
Nešťastná je aj učiteľka materskej škôlky. Nedokáže si dobiť kartu: "Je tu asi dvesto ľudí, ja tu hodiny stáť nebudem. Je chladno, nechcem ochorieť. Kúpim si lístky, ale tento systém je veľmi nešťastný."
Dopravný podnik si sťažnosti ľudí príliš nepripúšťa, má vlastnú pravdu. Otázne je, či ju budú akceptovať aj tisíce nespokojných ľudí. "Ľudia mali možnosť si vybaviť kartu od polovice novembra. Systém bol nastavený tak, aby sa to stihlo. My nemôžeme za to, že si všetko nechávajú na poslednú chvíľu. Tento týždeň musíme pretrpieť. Na Roosveltovej ulici máme 4 personalizačné miesta, na Bardejovskej dve. V novembri sme vydali len 774 kariet, následne záujem stúpal a v marci ich bolo vyše 21-tisíc. My sme urobili všetko, čo sme mohli a platnosť mesačníkov skončila," hovorí dopravný riaditeľ DPMK Štefan Dutko.
Ako dodáva, doteraz vydal DPMK takmer 54-tisíc kariet a k nim pripočítava aj ďalších dvanásťtisíc, ktoré využívajú študenti a zamestnanci vysokých škôl.
"Bežne sa predávalo 70-tisíc mesačníkov, preto nám ´visí´ nejakých šesťtisíc. Miest na vybavenie je dosť, na dobitie taktiež," hovorí Š. Dutko.
Ľudia však majú iný názor a prax ukazuje, že majú pravdu. Nekonečné rady sa stávajú nočnou morou, dokonca už ľudia spísali list, ktorý v tejto súvislosti adresujú primátorovi. Poslanec mestského zastupiteľstva Boris Farkašovský si myslí, že by niekto za tento stav mal niesť zodpovednosť. "Vedenie DPMK si robí doslova, čo chce a ľudia trpia. Majú problémy otvoriť viacero miest na sídliskách, či v hypermarketoch a vyhovárajú sa na nedostatok techniky. Na to mali myslieť skôr a nie teraz terorizovať ľudí. Videl som tie rady a srdce mi puká. To je ako kedysi v Kyjeve v rade na chlieb. Ak to takto pôjde ďalej, DPMK padne na hubu. Sú tam ľudia, ktorí tomu nerozumejú a tu je výsledok. Za to musí niesť niekto zodpovednosť a mal by byť niekto z vedenia DPMK odvolaný. V každom prípade by aspoň jedna hlava mala padnúť, avšak občanovi to aj tak nepomôže. Proste nové vedenie, nové móresy," myslí si B. Farkašovský.
Naproti tomu Š. Dutko si nemyslí, že by DPMK pochybil. "Ešte raz opakujem, že sme spravili všetko, čo sa dalo. Ľudia si nechávali vybavovanie na poslednú chvíľu a tu je výsledok. Posilňujeme všetky pracoviská, budú otvorené dlhšie. Termín ale neposunieme."
Aj keď je dnes prvý deň, keď ľudia cestujú na čipové karty, DPMK neposilňuje prepravnú kontrolu. "Nebudeme poľovať na ľudí, revízori budú robiť tak, ako každý iný deň. Pripomínam ešte, že jednorazové cestovné lístky, ako aj denné, či týždenné ostávajú v platnosti."
O možnom použití časeniek pre ľudí čakajúcich v rade DPMK neuvažuje.
"Určite nie, ľudia, ktorí si nestihli vybaviť kartu včas si teraz, žiaľ, musia vystáť radu," hovorí vedúca odboru marketingu DPMK JUDr. Jana Maliarová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári